رئیس عمومی ریاست امور کوچی‌ها اعلام کرد که براساس قانون اساسی کوچیان حق دارند که تذکره تابعیت داشته باشند اما در ولایت‌های پروان و بادغیس به آنها تذکره تابعیت داده نمی‌شود.

هشدار رئیس کوچی های افغانستان به اداره توزیع تذکره و کمیسیون انتخاباتبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، حکمت الله عصمت، رئیس عمومی ریاست امور کوچی‌ها طی یک نشست رسانه‌ای اعلام کرد که براساس قانون اساسی کوچیان حق دارند که تذکره تابعیت داشته باشند اما در ولایت‌های پروان و بادغیس به آنها تذکره تابعیت داده نمی‌شود.

این نشست رسانه‌ای در کابل در مورد توزیع تذکره و نصب استیکر رای‌‌دهی برای کوچیان دایر شده بود.

عصمت به کمیسیون انتخابات پیشنهاد کرد که بر اساس تفاهم و فرمان ریاست جمهوری تیم‌های سیار توزیع تذکره برای کوچیان را افزایش دهد.

وی با خطاب به اداره‌های توزیع تذکره و کمیسیون انتخابات گفت که تعلل در کار آنها نباید خشم طالبان را برانگیزد تا آنان حرکتی را خلاف حالت نرمال شان آغاز کنند.

وی افزود: کوچی ها از رسانه‌ها محروم هستند و کار کمسیون انتخابات و وزارت معارف برای ارائه خدمات به کوچی ها نیز چنان بی‌کیفیت است که تعدادی از کوچیان از شهرنشینی اصلا خبر ندارند.

کوچیان یک قشر از شهروندان افغانستان هستند که بیش‌تر در شرق و جنوب این کشور زندگی می‌کنند و روش زندگی آنها به صورت بدوی و در رفت و آمد جریان دارد. در زمان حکومت وحدت ملی امتیازهای ویژه از قبیل تشکیل ریاست امور هماهنگی و رشد اجتماعی - اقتصادی کوچی‌ها ایجاد شده است تا برای آنان خدمات اجتماعی و بهداشتی ارائه کنند.

گفتنی است که کوچی‌ها در پارلمان افغانستان ۱۰ کرسی حق دارند و سهم‌گیری آنها در پروسه ملی انتخابات، در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۴ به جمعیت قابل توجهی رسیده بود که از سراسر افغانستان حدود ده‌ها هزار رای می‌شد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار