شریعتی نیاسر گفت: حذف رشته‌های کم متقاضی و رشته‌هایی که با بازار کار انطباقی ندارند از برنامه‌های وزارت علوم برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها است.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزارت علوم در نشست خبری که در ساختمان وزارت علوم برگزار شد،گفت: در سال تحصیلی ۹۷-۹۶ با برنامه‌های از پیش تعیین شده عملکرد مطلوبی در دانشگاه‌ها داشتیم، این برنامه‌ها در راستای طرح آمایش آموزش عالی صورت گرفته است.

وی ادامه داد: شعار سال تحصیلی تمامی مراکز آموزش عالی ما مهارت افزایی و ارتقا توان اشتغال پذیری دانش آموختگان است که یکی از برنامه‌های کلیدی برای جامعه دانشگاهی کشور است.
 
شریعتی نیاسر افزود: در قالب این شعار  چهار محور کاری در سطح دانشگاه ها داریم که یکی از آنها طرح عملی کردن دروس کاربردی رشته‌ها است و نظارت عملی و حقوقی در این طرح داریم تا دروس کاربردی در دانشگاه‌ها پیاده سازی شود.
 
معاون آموزشی وزارت علوم محور دوم را طرح دروس اختیاری در دانشگاه‌ها خواند و گفت: این طرح در دو بخش ارتقاء سطح مهارت‌های تخصصی دانش آموختگان و مهارت عمومی دانش آموختگان اجرا می‌شود تا بتوانند بعد از فارغ التحصیلی مهارت کافی برای ورود به  بازار کار را داشته باشند.

معاون آموزشی وزارت علوم اضافه کرد: ما به تمامی دانشگاه‌ها توصیه کردیم که در هیئت امنا این موضوع را به تصویب برسانند که دو درصد از درآمد اختصاصی به اشتغال‌زایی دانشجویان اختصاص پیدا کند.

توان علمی دانشجویان در مقطع کارشناسی شکل می‌گیرد

شریعتی نیاسر توان علمی دانشجویان را در مقطع کارشناسی مهم خواند و گفت: باور ما این است که توان علمی دانشجویان در مقاطع کارشناسی شکل می‌گیرد و ما باید در این خصوص حمایت‌های مالی را برای این دانشجویان در اولویت قرار دهیم در همین راستا درخواست 140 میلیارد تومان اعتبار از سازمان برنامه و بودجه داشته‌ایم که امیدواریم این بودجه به دانشگاه‌ها اختصاص پیدا کند.

معاون آموزشی وزارت علوم کارورزی دانشجویان را در ایجاد اشتغال‌ مهم خواند و گفت: کارورزی می‌تواند اشتغال‌پذیری را بعد از تحصیل برای ورود دانشجویان به بازار کار افزایش دهد، بخش بعدی نیز رصد دانش‌‌آموختگان و حمایت از انجمن‌های دانش‌آموختگان و دفاتر کاریابی است به طوریکه همه این بحث‌ها مربوط به مقطع کارشناسی است چرا که ما معتقدیم در این مقطع دانشجویان می‌توانند راحت‌تر وارد بازار کار شوند.

وی گفت: وزارت علوم به دنبال افزایش توانایی دانش‌آموختگان است زیرا این موضوع دغدغه مقام معظم رهبری و مسئولان نظام برای برطرف کردن مشکلات اشتغال در میان دانشجویان است.

نقش جامعه دانشگاهی در خنثی سازی توطئه دشمنان

شریعتی‌نیاسر در ادامه در خصوص فشارهای سنگین اسکتبار جهانی گفت:‌ اکنون شاهد فشارهای سنگین از استکبار جهانی به کشورمان هستیم و بر اساس گفته‌های رهبری وارد جنگ اقتصادی شده‌ایم و ما معتقدیم جامعه دانشگاهی کشور می‌تواند در جهت خنثی‌سازی توطئه اسکتبار جهانی قدم بردارد، ما به پیام مقام معظم رهبری و  لبیک خواهیم گفت و همانند گذشته پشت نظام ایستاده‌ایم.

معاون آموزشی وزارت علوم گفت: دانشگاه‌ها با جدیت این موضوع را دنبال می‌کنند چرا که  معتقدیم سیاست‌های اسکتبار جهانی و تحریم‌ها زمینه ایجاد فرصت‌های جدید را برای کشور فراهم می‌کند.

نیاسر در ادامه به برنامه‌های این وزارتخانه برای صرفه‌جویی در بودجه‌های اندک گفت: در حال حاضر شرایط به گونه‌ای است که با اعتبار و بودجه‌های کارهای بزرگی انجام داده‌ایم و در این راستا برنامه‌هایی برای صرفه‌جویی در وزارت علوم تدوین شده است؛ هدایت پروژه‌های دانشجویی و رساله‌های دکترا در راستای نیازهای جامعه و حضور بخش خصوصی در توسعه آموزش عالی از جمله این برنامه‌ها است.

وی افزود: در حال حاضر ساماندهی موسسات آموزش عالی یکی از اولویت‌های ما است و این می‌تواند به صرفه‌جویی کمک کند.

معاون آموزشی وزارت علوم در خصوص حذف رشته‌های کم متقاضی اضافه کرد: حذف رشته‌های کم متقاضی و رشته‌هایی که با بازار کار انطباقی ندارند از دیگر برنامه‌های وزارت علوم برای صرفه‌جویی در این هزینه‌ها است رشته‌های سربار دولت،بازنگری می‌شوند و راهکارهای تدوین شده در این خصوص برای این رشته‌ها اتخاذ می‌شود.

شریعتی نیاسر گفت: جلوگیری از تکثیر پایانامه‌ها و رساله‌ها از دیگر برنامه‌های وزارت علوم است که در این خصوص بخشنامه‌‌هایی را به دانشگاه‌ها ابلاغ کرده‌ایم و دانشگاه‌ها مکلف شده‌اند از چاپ پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها جلوگیری کنند و این موارد باید به صورت نسخ الکترونیکی ارائه شود.

وی اضافه کرد: حمایت از دانشجویان تحصیلی به خصوص دانشجویان مقطع دکترا از دیگر برنامه‌های وزارت علوم است به طوریکه میزان وام به دانشجویان این دوره از 60 میلیارد تومان در دو سال گذشته به 250 میلیارد تومان در سال جاری افزایش پیدا کرده است.

کارگروهی برای حذف کنکور و ارتباط با کمیسیون آموزش فعال کردیم

شریعتی‌نیاسر در خصوص حذف کنکور گفت: ما در دوره جدید رابطه جدی‌ و هدفمندی با مجلس داریم و کارگروهی برای ارتباط با کمیسیون آموزش در خصوص حذف کنکور فعال کرده‌ایم.

معاون آموزشی وزارت علوم ادامه داد:‌ در این کارگروه  موضوع حذف کنکوری‌ مطرح شد، اگر این طرح مراحل تصویب را طی کند مورد استقبال واقع می‌شود.

شریعتی نیاسر تاکید کرد: از سال آینده مصوبه شورای عالی اداری مبنی بر اینکه مرکز آموزشی دستگاه‌های اجرایی نمی‌توانند دوره‌های منجر به اخذ مدرک را برگزار کنند، از سوی وزارت علوم اجرا خواهد شد این مصوبه پس از چاپ دفترچه کنکور ابلاغ شد که در برخی موارد اصلاح شد تا داوطلبان با مشکل مواجه نشوند اما از سال آینده به طور کامل اجرایی می‌شود.

وی افزود: به طور مثال رشته‌های مهندسی کامپیوتر و آی تی هر دو دارای گرایش شبکه‌ها بودند که بر اساس قانون نمی‌توانستیم دانشجو پذیرش داشته باشیم اما برای اینکه در سال جاری مشکلی پیش نیاید اصلاحات و اجازه‌های لازم اخذ و ظرفیت این دو رشته گرایش مانند سال گذشته حفظ شد.

معاون آموزشی وزارت علوم اضافه کرد: بر اساس این مصوبه آموزش عالی و سازمان سنجش مجاز به ارائه ظرفیت به مراکز آموزشی مربوط به دستگاه‌های اجرایی نیستند و بر این اساس ظرفیت 300 مرکز علمی کاربردی وابسته به دستگاه‌های اجرایی نیز صفر شد.

وی در ادامه به تقویت دیپلماسی در شرایط امروز تحریم‌ها گفت: در شرایط تحریم باید بیش از گذشته دیپلماسی علمی خود را تقویت  و دانشگاه‌ها و کشورهای هدف خود را مشخص کنیم تا ایران به عنوان یک کشور در حوزه علمی و آموزشی معرفی شود،  موضوع ارتقای 5 دانشگاه و پژهشگاه کشور در لیست صد دانشگاه برتر در دست انجام است و بازده زمانی 10 ساله برای اجرای آن تعیین شده است و تاکنون 16 دانشگاه و 9 پژوهشگاه برای اجرای این برنامه انتخاب شده‌اند.

شریعتی نیاسر اضافه کرد: قطعا مراکزی که نتوانند شاخص‌های لازم را برای انجام این طرح عملیاتی کنند از پروسه این برنامه حذف می‌شوند.

ظرفیت پژوهشگاه‌های زیر مجموعه وزارت علوم صفر نمی‌شود

وی در خصوص تدوین طرح پذیرش دانشجوی مشترک میان دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها گفت: ما در این خصوص بخشنامه‌ شورای عالی اداری پژوهشگاه‌های وابسته به دستگاه‌های اداری را ابلاغ کردیم اما ظرفیت سایر پژوهشگاه‌ها که زیر مجموعه وزارت علوم هستند، صفر نخواهد شد؛ در این راستا طرحی در دست تدوین داریم که اگر تصویب شود پژوهشگاه‌ها  به طور مستقیم دانشجو پذیرش می‌کنند.

نیاسر گفت: زمانی که موضوع ساماندهی آمایش آموزش عالی مطرح می شود تنها وزارت علوم دخیل نیست بلکه سایر دستگاه‌های دیگر نیز در این زمینه باید فعالیت کنند.

وی در پایان یادآور شد: طرح مدیریت منطقه‌ای که امیدواریم مرحله اول آن پیاده شود نیز تنها به وزارت علوم مربوط نمی‌شود بلکه مسئولان از استان‌های دیگر نیز باید در این زمینه فعالیت کنند.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۲ ۲۸ شهريور ۱۴۰۱
باید خرید و فروش پایان نامه در دانشگاه آزاد متوقف شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۰ ۱۱ تير ۱۳۹۷
مهارت آموزی کمک بزرگی به ارتقای تولیدات داخل میکنه
آخرین اخبار