شریعتی‌ نیاسر گفت: شرایط تحریم ممکن است تهدید باشد اما باید آن را تبدیل به فرصت کنیم.

بی‌توجهی به مهارت افزایی عامل بی کیفیتی محصولات داخلی/ باید تهدید تحریم‌ها را به فرصت تبدیل کنیمبه گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مجتبی شریعتی‌ نیاسر معاون آموزشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری در دومین نشست معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌های کشور اظهار کرد: در شرایط خاص امروزی پیکان توجهات همیشه به سمت آموزش عالی است زیرا دانش‌آموختگان در بازار کار نمی‌توانند جا بگیرند.

معاون آموزشی وزارت علوم بیان کرد: باید به این نکته توجه شود دانش‌آموختگانی که خارج از کشور مشغول به تحصیل یا فارغ‌التحصیل هستند به سرعت کار پیدا می‌کنند، ما هم سیستم آموزش خوبی داریم اما باید بتوانیم بازار کار مناسبی را برای دانشجویان مهیا کنیم چرا که بازار کار در ایجاد انگیزه دانش‌آموختگان اهمیت بالایی دارد.

وی تأکید کرد: دانشگاه‌ها آمادگی دارند که جوانانی که خارج از کشور مشغول تحصیل بودند و حالا به دلیل مشکلات ارزی با مشکل مواجه شده‌اند را پذیرش کنند و شرایط انتقال آنها به داخل را تسهیل کنند در این راستا شرایط برای حضور اساتید و محققانی که علاقه‌مند به بازگشت به کشور هستند هم فراهم می‌شود.

شریعتی نیاسر ادامه داد: مهارت‌افزایی بحث مهمی است تا دانش‌آموختگان بتوانند مهارت لازم برای حضور در بازار کار را کسب کنند؛ نیاز بازار کار بحث دیگری است که ابعاد مختلفی دارد و باید به آن پرداخته شود، مهارت چند بخشی دانش‌آموختگان باید بررسی شود تا مشخص شود افراد چقدر می‌تواند از دانش خود استفاده کنند.

وی افزود: مهارت بین‌رشته‌ای برای دانش‌آموختگان اهمیت بسیاری دارد زیرا باعث می‌شود آنها مهارت کافی براغی ورود به صنعت را داشته باشند؛ بخش دیگر مهارت عمومی فرد است، دانشجو از بهترین دانشگاه کشور فارغ‌التحصیل شده اما بلد نیست چگونه در بازار کار جای گیرد چرا که ممکن است فن بیان درست نداشته باشد، با مهارت زندگی، زبان و مهارت هنری آشنا نباشد، توانمندی اجتماعی فرد بسیار مهم است.

معاون آموزشی وزارت علوم گفت: جوانان انتظار دارند مسئولان قطعا یک محیط شغلی منتخب را برای آنها تعریف کنند تا آخر هر ماه حقوق بگیرند، این انتظار تا حدی درست است اما نباید آموزش را محدود این عرضه کنیم.

شریعتی نیاسر تشریح کرد: دغدغه مقام معظم رهبری عمدتا مربوط به محصولی است که ما عرضه می‌کنیم چرا که محصول باید کارآمد باشد بنابراین ما در این رابطه گام جدی برداشتیم؛ دستگاه‌ آموزش عالی به طور جد به این مسئله پرداخت و تنها دلیل ضعف در این بخش کم توجهی به کارآموزی و مهارت‌افزایی است.

وی خاطرنشان کرد: بخشی از ضعف کار به صف و بخشی به ستاد برمی‌گردد؛ آنچه مربوط به صف است باید سطح انگیزشی مدیران دانشگاه‌ها را افزایش دهیم و آنچه به ستاد برمی‌گردد مربوط به کار حقوقی است.

معاون آموزشی وزارت علوم بیان کرد: از سال 95 این مطلب مطرح بود که برخی دانشگاه‌ها بعضی از دروس را در کنار دروس اجباری، اختیاری کردند که این اختیاری کردن دروس باعث شد دانش‌آموخته نمره‌ای کسب کنند و در نتیجه،  این امر در روحیه دانشجو اثر مثبتی داشت.

شریعتی نیاسر افزود: دانشگاه می‌تواند آنچه که در قالب طرح است به دانشجویان ارائه دهند و باید توجه کنند در سقف سنوات مجاز باشند؛ با طرح پیش رو دانشگاه‌ها گواهی رسمی صادر می‌کنند و با پشتوانه حقوقی این گواهی‌ها از اعتبارات خوبی برخوردار خواهند بود.

وی ادامه داد: مطلبی که اهمیت دارد پشتیبانی مالی است ما درخواست 140 میلیارد تومان دادیم تا آموزشی که به دانشجویان می‌دهند مفید باشد و به آنها کمک کند، سازمان برنامه و بودجه پای ماجرا نشست تا بتوان مشکل را حل کند.

معاون آموزشی وزارت علوم ادامه داد: نقش کارگروه مهارت‌افزایی در این طرح مهم است و باید از آن پشتیبانی کند؛ تمرکز در رابطه با مهارت‌افزایی باید در دانشجویان کارشناسی باشد چرا که توان و تمرکز بیشتری دارند؛ جمعیت بالایی از دانشجویان در کارشناسی علوم انسانی، دختران هستند و باید به این بخش‌ها توجه بیشتری داشته باشیم.

دانشگاه‌ها باید با تحریم مقابله کنند

شریعتی نیاسر اظهار کرد: دستگاه آموزش عالی مستقل از ارکان نظام آموزشی نیست، با توجه به اینکه کشورمان در تحریم به سر می‌برد، دانشگاه‌ها آمادگی‌ لازم را دارند تا با این شرایط مقابله کنند؛ عزم راسخ ارکان نظام آموزشی این است که با تحریم مقابله کنند و بتواند از این فرصت استفاده کند و بیاموزد چگونه ارتباط را با  با کشورهای دیگر تقویت کند و علم را افزایش دهد.

وی بیان کرد: در این طرح دو بحث کوتاه مدت و بلند مدت مطرح است در بحث کوتاه مدت باید شرایطی را فراهم کنیم تا دانشگاه‌ها بتوانند از شرایط موجود استفاده کنند، یکی از کارهای پیش‌رو هم‌افزایی است در زمینه نیروی انسانی باید هم‌افزایی بین دانشگاه‌ها صورت گیرد.

معاون آموزشی وزارت علوم گفت: نکته دیگر بحث ساماندهی موسسات است و با توجه به نظام سطح‌بندی موجود نباید فکر کنیم همه آنها باید مستقل باشند، باید یاد بگیریم چگونه با هم کار کنیم و چگونه توانمندی‌ها را تقسیم کنیم شرایط تحریم ممکن است تهدید باشد اما باید آن را تبدیل به فرصت کنیم.

باید پروژه‌ها را به سوی تجاری سازی سوق دهیم

شریعتی نیاسر افزود: باید یاد بگیریم در شرایط سخت پروژه‌ها را به سمت پیشرفت و تجاری‌سازی حرکت دهیم؛ کسی که وارد دانشگاه می‌شود باید بتواند خود را به عنوان نیروی موثر و کارآمد معرفی کند،کارآفرینی یاد بگیرد و شغل ایجاد کند.

معاون آموزشی وزارت علوم تشریح کرد: کشور ما کشور امام زمانی است و باید تلاش خود را برای حفظ نظام انقلابی به کار گیریم، نباید به هیچ وجه نگران تهدید دشمن باشیم و باید توانمندی‌ها را همسو کنیم تا به قدرت برسیم.

شریعتی‌نیاسر در پایان یادآور شد: خواهشمندم در بخش‌نامه درسی که ابلاغ شد تدابیری به خرج دهیم چرا که شیوه‌نامه‌ای برای مهارت‌افزایی است؛ انتظار داریم دانشگاه دفاتر کاریابی و شغلی ایجاد کنند و توانمندسازی اساتید جوان را مورد توجه و بررسی قرار دهند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.