عملیات اجرایی پروژه برقی سازی گرمسا‌ر- اینچه‌ برون با اعتباری بالغ بر 1.2 میلیارد یورو کلید خورد.

برقی سازی راه آهن گر‌مسار – اینچه‌ برون کلید خوردبه گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، عملیات پروژه برقی سازی راه‌آهن گر‌مسار- ا‌ینچه برون با حضور وزیر راه و شهر‌سازی ، سر‌گی پابو‌لف مدیر rzei ، مدیر عامل رآه‌آهن و نمایندگان مجلس آغاز شد.

بر اساس این گزارش عباس آخوندی وزیر راه و شهر‌سازی با بیان اینکه امروز یکی از پروژه‌های بزرگ و مهم ایران کلید خورد، گفت: این پروژه از حیث اقتصادی و از جهت ارتقا صنعت حمل و نقل ریلی بسیار مهم است .

وی ادامه داد :میزان سرمایه‌گذرای صورت گرفته در این پروژه 1.2 میلیارد یورو بوده است.

آخوندی تصریح کرد: هم اکنون ما شاهد یک تحول بسیار مهم در صنعت حمل و نقل ریلی ایران خواهیم بود به طوری که لوکو‌موتیو‌های دیز‌لی ما به سمت برقی شدن با قدرت بسیاری بالاتر و ایمن‌تر می‌رود.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: به دلیل اینکه بسیاری از مسیرهای کشور ایران دارای نقاط کوهستانی هستند گفت: داشتن یک لوکوموتیو قدرتمند و بزرگ در بخش ریلی بسیار مهم است.

وی گفت:از آنجاییکه عمده صنعت حمل و نقل ر‌یلی کشور دیز‌لی است این پروژه آغاز یک تحول فناورانه و حرکت  به سمت برقی شدن است.

 توافق با کشور روسیه نشان دهنده بی اثر بودن خروج آمریکا از برجام است

آخوندی افزود: عمده لوکوموتیو‌های موجود در بخش حمل و نقل ریلی دیزلی هستند و این موضوع به دلیل صعب العبور بودن برخی از مسیرها مشکل ساز بود اما خوشبختانه با آغاز عملیات اجرایی برقی سازی این چالش ها را برطرف خواهیم کرد.

وزیر راه و شهر‌سازی ادامه داد: به مردم 4 استان تهران، سمنان، مازندران و گلستان که در مسیر قطار گر‌مسار به ‌اینچه برون هستند تبریک می‌گویم چرا که وعده رئیس جمهور برای برقی سازی این طرح عملی شد.

وی گفت: از مقام معظم رهبری  تشکر می‌کنم زیرا که ایشان مجوز برداشت 15 درصد از سهم ایران از صندوق توسعه ملی را صادر کردند و ما توانستیم سهم تسهیلات ایران را در این طرح پرداخت کنیم.

آخوندی اظهار کرد:خط آهن برقی گرمسار به اینچه برون 495 کیلومتر و سرعت و قدرت حمل آن بترتیب  2 برابر  و 4 برابر است. می‌توانیم 10 میلیون تن بار را در این مسیر جابجا کنیم.

وزیر راه و شهر‌سازی یادآور شد: در آغاز عملیات خط آهن گرگان به اینچه برون و رسیدن خط آهن به ترکمنستان، ایران دارای دو گلوگاه بود که خوشبختانه با اجرایی شدن این خط آهن این دو گلوگاه نیز مرتفع شدند.

وی با اشاره به اینکه علاوه بر برقی سازی مسیر گرمسار به اینچه برون مسیر برقی سازی تهران به مشهد نیز در دستور کار ما قرار دارد گفت:  خط راه‌آهن مهم دیگری از جمله خواف به سمت بافق نیز در دستور برقی سازی شدن است که امیدواریم عملیات اجرایی این طرح نیز هر چه سریعتر کلید بخورد.

آخوندی گفت: خط راه‌آهن خواف به بافق مهمترین خط راه‌آهن است که در دستور کار قرار گرفته است.به دلیل آنکه این دو مسیر  دارای معادن سنگ آهن هستند بنابراین می‌توانیم با برقی سازی کردن آن ، 1 میلیارد تن سنگ آهن را جابجا کنیم.

وزیر راه و شهر‌سازی اظهار کرد: برقی کردن سرخس به بندر عباس که جزو مسیرهای شمال به جنوب ایران است را  در دستور کار قرار دادیم و بعد از عقد قرارداد عملیات اجرایی آن را نیز آغاز خواهیم کرد.

وی با اشاره به توافق 3 ماه گذشته بین ایران و روسیه گفت: سه ماه پیش طی دیدار با همکاران خود در روسیه  توافق کردیم که در 11 تیرماه 97 عملیات اجرایی این طرح شروع شود که خوشبختانه آغاز این طرح با خروج آمریکا از برجام همزمان شد.

آخوندی گفت: آغاز عملیات اجرایی برقی سازی گرمسار به اینچه برون نشان می‌دهد که علی‌رغم تمامی فشار‌هایی که آمریکا به ایران وارد کرده است ، تهدید‌های ترا‌مپ علیه ایران هیچ تاثیری نداشته و ایران همچنان با کشورهای پر قدرتی مانند روسیه همکاری می‌کند.

وزیر راه و شهر‌سازی یادآور شد: خوشبختانه در این پروژه تمامی مقامات رسمی کشور روسیه حضور دارند و شاهد بی اثر شدن تهدید‌های ترامپ با شروع این عملیات هستند.

وی تاکید کرد: انعقاد قرارداد با کشور روسیه و سایر کشورهای جهان نشان می‌دهد که ایران همچنان بر تعهدات خود در برجام پایبند است.

آخوندی با بیان اینکه این پروژه به طول 495 کیلومتر است گفت: در این پروژه 31 ایستگاه و 95 تو‌نل وجود دارد و سازندگان این پروژه با مسیرهای سخت و پیچیده‌ای روبرو هستند.

وزیر راه و شهر‌سازی تصریح کرد: از همکاران خود در شرکت راه‌آهن تشکر می‌کنم زیرا که مسئولیت پذیر هستند و در سخت‌ترین شرایط موجود توانسته‌اند پروژه‌های بزرگی را عملیات کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۳ ۱۱ تير ۱۳۹۷
خدا کنه بموقع تمام بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۳ ۱۱ تير ۱۳۹۷
مثل برقی کردن راه آهن تهران قم اصفهان که ناتمام رها شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۷ ۱۱ تير ۱۳۹۷
مثل برقی کردن راه آهن اراک قم که به فراموشی سپرده شد
آخرین اخبار