وی افزود: واحد علوم و تحقیقات میتواند در پیشبرد برنامه تدوین کتب درسی متناسب با شرایط بومی کشور نقش تاثیرگذاری داشته باشد که این برنامه، نقطه آغازینی برای مسئلهمحوری محسوب میشود. به عنوان مثال یک گروه از اساتید در یک حوزه تخصصی تشکیل شود و هر کدام یک فصل از یک کتاب درسی را متناسب با تجارب و وضعیت بومی کشور تدوین کنند.
رهبر تاکید کرد: اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی با تقویت روحیه کار گروهی در نوشتن کتاب، جهاد تدوین کتب درسی بومی را با تکیه بر مسائل بومی کشور و متناسب با جهتی که برای متحول شدن آموزشها میرویم به سمت مسئلهمحوری سوق دهند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی یکی از دلایل شکلگیری بازار «پایاننامه فروشی» را عدم آشنایی و تسلط برخی دانشجویان به فرآیند مسئلهیابی و حل مسئله دانست و با یادآوری استراتژی کلان دانشگاه آزاد اسلامی مبنی بر مسئلهمحوری و حل مسائل جامعه و کشور، گفت:
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه بر ضرورت تغییر معیارهای موثر در ارتقای اعضای هیات علمی تاکید کرد و گفت: از طریق تغییر آئیننامه ارتقای اعضای هیات علمی و ارزشگذاری بر روی خدمات و فعالیتهایی که در زمینه ارتباط با صنعت انجام میدهند، میتوان حساسیت اعضای هیات علمی نسبت به حل مسئله را افزایش داد.
وی با تاکید بر ضرورت شکلگیری همکاریهای مشترک تحقیقاتی بین واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: انتظار میرود واحدهای دانشگاهی، دانشگاه آزاد اسلامی را یکپارچه ببینند و هر واحدی که در زمینه تحقیقاتی تبدیل به هاب میشود، امکانات و پژوهشهای مرتبط صورت گرفته در سایر واحدها را به کمک بگیرد.
رهبر خاطرنشان کرد: واحدهای دانشگاهی در انجام پروژههای ملی و بزرگ، امکانات و ظرفیتهای واحدهای مختلف دانشگاه را به کمک بگیرند؛ به عنوان مثال هنگام تعریف یک طرح تحقیقاتی، ابتدا به جستجو در عناوین تحقیقات صورت گرفته در واحدهای مختلف دانشگاه آزاد اسلامی بپردازند.
وی کار جهادی دانشگاهیان را تضمینکننده افزایش اعتماد صنعت به دانشگاه دانست و افزود: واحدهای دانشگاهی باید به مرکز اتصال اعضای هیات علمی به صنعت تبدیل شوند؛ از این رو مدیران دانشگاهی باید اعضای هیات علمی را در حوزه ارتباط با صنعت حمایت کنند تا به هدایت فعالیتهایشان در مسیر پژوهشمحوری و حل مسئله بپردازند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: در صورتی که اساتید به صورت جهادی به پیگیری پروژههای ارتباط با صنعت بپردازند و پروژهها با سرعت و کیفیت به پایان برسند، سرمایه اجتماعی و اعتماد صنعت به دانشگاه احیا شده و ارزش افزوده پایدار برای دانشگاه ایجاد میشود.
رهبر جرأت علمی را لازمه حرکت با اقتدار و رو به جلو در دانشگاه و کشور دانست و واحد علوم و تحقیقات را مأمور تدوین شیوهنامه «فرصت مطالعاتی اساتید در صنعت» با بهرهگیری از تجربههای موجود کرد.
وی در این نشست همچنین بر سرعتبخشی به امور اساتید و دانشجویان، کوتاه شدن فرآیندها در واحدهای دانشگاهی، کنترل پروژه و رصد مصوبات و برنامههای مصوب دانشگاه نیز تاکید کرد.
انتهای پیام/