کلانتری با تاکید بر کار فرهنگی در دانشگاه‌ها گفت: فضای حاکم در دانشگاه‌های کشور مبتنی بر فعالیت‌های فرهنگی اسلامی است.

فضای اسلامی بر دانشگاه های کشور حاکم استبه گزارش  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ابراهیم کلانتری معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در نشست خبری مراسم ابلاغ و تبیین سند جامع فرهنگی و دانشجویی در خصوص اهمیت دانشگاه در نظام مقدس جمهوری اسلامی اظهار کرد: اهمیت دانشگاه اهمیتی بی‌بدیل در کشور است.

کلانتری افزود: نسل آینده کشور در دست دانشگاه است و مدیران آینده درون  این فضا تربیت می‌شوند؛  قوه فکر و مدیریت، همه از  دانشگاه به سرانجام می رسد.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اهداف کارکرد دانشگاه‌ها در دنیای امروز گفت: دانشگاه‌ها با سه هدف در سراسر دنیا ایجاد می‌شود اول تولید علم که هدف از تاسیس دانشگاه است، دوم آموزش و ترویج علم و سوم پرورش انسان‌های عالم و کاردان  که  در نظام جمهوری اسلامی هم همین اهداف دنبال می‌شود.

وی با اشاره به انگشت شمار بودن دانشگاه ها پیش از انقلاب و تحصیل  ۲۰۰ هزار  دانشجو در حال تحصیل بودند اشاره کرد: در طی این چهل سال به مراتب تعداد دانشگاه ها افزایش یافته و در حال حاضر 4 میلیون و 500 هزار دانشجو در حال تحصیل در کشور داریم و میلیون ها نفر نیز فارغ التحصیل شدند.

فضای حاکم بر دانشگاه ما فضای  اسلامی و دینی است

کلانتری با اشاره به تفاوت‌های فضای حاکم بر دانشگاه‌های غرب و ایران اسلامی گفت: باید دید که فضای حاکم بر دانشگاه ما اسلامی و دینی است یا رویکرد ضد ارزش و ضد اخلاقی دارد فضای دانشگاه هر طور باشد روی سه هدف نامبرده تاثیر می‌گذارد.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر تاثیر امام و اندیشه‌های ایشان بر دانشگاه های کشور بیان کرد: حضرت امام برای دانشگاه‌ها تعبیراتی چون دانشگاه انسان ساز به کار می‌بردند که این نشان از اهمیت دانشگاه و کار فرهنگی در دانشگاه‌هاست.

کلانتری افزود:‌ کار تولید علم در تمام دانشگاه‌ها انجام می‌شود و  آنچه که تغییر در میان دانشگاه‌ها محسوب می شود فضای حاکم بر دانشگاه‌هاست که تفاوت میان دانشگاه‌ها طاغوت و تراز اسلامی اینجا مشخص می‌شود.

وی افزود: اگر فضای حاکم بر دانشگاه ما سکولار باشد علم و آموزش و به طبع آن خروجی دانشگاه سکولار می‌شود این همان چیزی است که در دانشگاه‌ها و آموزش غربی اتفاق می‌افتد و علمی تولید می‌شود که در خدمت بسیاری از جنایت بزرگ تاریخ قرار می‌گیرد.

کلانتری با اشاره به اینکه اگر فضای الهی و معنوی بر دانشگاه حاکم باشد علم تولیدی یک علم الهی است افزود: عالم خروجی این دانشگاه‌ها یک عالم مقتدر و باانگیزه در خدمت اهداف کشور ماست که تفاوت‌ها در همین جا معین می‌شود.

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه در توضیح کار فرهنگی در دانشگاه گفت: کار فرهنگی در دانشگاه یعنی ساختن فضا و ایجاد بستر مناسب برای تولید علم و عملا کار فرهنگی در جمهوری اسلامی است و عملا کار فرهنگی در جمهوری اسلامی باید برآمده از دین و ارزش‌های اسلامی و انقلابی باشد.

وی با تاکید بر سخنان رهبر معظم انقلاب گفت: ایشان بارها و بارها این تعبیر را به کار برده اند که فرهنگ همچون اکسیژن در هواست و فرهنگ یعنی بستر لازم برای تمام فعالیت‌هایی که در کشور اجرا می‌شود.

کلانتری با اشاره به اینکه  اگر بخواهیم کار فرهنگی در دانشگاه به موفقیت و تاثیر گذاری برسد باید  ویژگی هایی داشته باشد افزود:کار فرهنگی باید با برنامه‌ریزی و دقیق انجام شود و متناسب با فضای دانشگاه باید توسط فردی اجرا شود که کاردان و با انگیزه است؛ اگراجرا کننده  برنامه فرهنگی فرد معتقد و با انگیزه ای نباشد کار به سر انجام نمی رسد.

آفت کار فرهنگی تلفیق آن  با مسائل سیاسی است

معاون فرهنگی دانشگاه آزاد بیان کرد: یکی از آفات در اجرای کار فرهنگی در دانشگاه، درگیرکردن برنامه با مسائل سیاسی و  با سیاست بازان است.

در ادامه نصیری مدیر کل فرهنگی و اجرایی دانشگاه آزاد در خصوص مفاد سند جامع فرهنگی دانشگاه آزاد اظهار کرد : برنامه سند جامع فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به اسنادی چون سند جامع علمی کشور و سند چشم انداز جمهوری اسلامی ایران در افق 1404 تنظیم شده است  و از تابستان سال 97 قابل اجراست .

مدیر کل فرهنگی و اجرایی دانشگاه آزاد خاطر نشان کرد: اهداف و ماموریت‌ها در این سند به صورت شفاف ذکر شده و چشم انداز‌های فرهنگی و دانشجویی و محور‌های ۱۰ گانه در آن وجود دارد سال ۹۷ سال شروع عملیاتی این سند است و همه فعالیت‌های فرهنگی بر محور این سند خواهد بود بودجه‌ها نیز براساس همین سند تخصیص پیداکرده است.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار