علی سیفی مدیر شبکه رادیویی جوان، درباره رویکرد این شبکه رادیویی در تابستان ۹۷ در گفتگو با خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: با توجه به اینکه جوانان ما در شرایط کنونی نیاز دارند تا با دوری از یأس، آیندهای روشن و امیدبخش را برای خود ترسیم کنند؛ رادیو جوان هم قصد دارد در تابستان با بعضی تغییرات در برنامهها امید و نشاط را بیش از گذشته در جامعه مخصوصا بین جوانان ترویج دهد.
مدیر رادیو جوان درباره موفقیت این شبکه در کسب رتبه نخست بهترین برنامه رادیویی در جشنواره نوروزی برنامههای صدا و سیما گفت: رادیو جوان در نوروز امسال توانست از نگاه مخاطبان این افتخار را بدست آورد که اهمیت آن را دوچندان میکند و هم اکنون در بخش عصرگاهی رادیو جوان طرحی را با عنوان «خط آزاد» جایگزین برنامههای قبلی کرده، که از فضایی مفرح و با نشاط برخوردار است. این برنامه ترکیبی که از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۷ با گویندگی نیما رئیسی و فاطمه صداقتی روی آنتن رادیو جوان میرود، سعی دارد با زبان طنز به نقد رفتار اجتماعی جامعه بپردازد و در شوخی با مشکلات از تلخی آنها بکاهد.
وی ادامه داد: تهیه کنندگان این برنامه شکوفه موسوی و حامد مرادیان هستند که پیش از این سالها در برنامههای تفریحی تجربه اندوزی کرده اند. پیش از این هم گفته ام که رادیو جوان همیشه سعی داشته با نوآوری و خلاقیت و به یاری نیروی انسانی کاربلد کار خود را پیش ببرد. تا زمانی که نیروی انسانی یک شبکه آماده باشد، خلاقیت و پویایی هم وجود دارد و در نهایت این رضایت مخاطب است که تامین میشود.
سیفی درخصوص جایگزین شدن برنامه «دو کلمه حرف یواش» به جای «پی نوشت» ادامه داد: رادیو جوان بهتازگی تغییراتی در برنامههای خود لحاظ کرده است. یکی از این تغییرات تمام شدن برنامه «پینوشت» و جایگزین شدن آن با برنامه «دو کلمه حرف یواش» است. «پینوشت» موفق بود، اما به آن چه میخواست رسیده بود. «پینوشت» برنامهای بود که مخاطبان بسیار با آن ارتباط برقرار میکردند و از برنامههای پر تلفن رادیو بود. این برنامه رویکردی محیط زیستی داشت و سعی میکرد در زمینههای مختلف اجتماعی آگاهیبخشی کند. همچنین این برنامه به گردشگری میپرداخت و درباره سفر و آثار باستانی و ملی و گردشگری مسئولانه حرف میزد.
وی افزود: البته نیروهای جدیدی به «دو کلمه حرف یواش» اضافه شده است. فرق عمده آنها در رویکرد است. این برنامه قرار است برای جوانان باشد. یعنی مقدار توجه برنامه به جوانان بیشتر است. رویکرد برنامه جدید بیشتر اجتماعی است، اما برنامهسازان زاویهدید خودشان را دارند. در «دو کلمه حرف یواش» قرار است به اتفاقات جامعه واکنش داشته باشیم و درباره آنها با زبان طنز حرف بزنیم.
سیفی در ادامه با اشاره به دوره مدیریتی خود در رادیو جوان، درخصوص رگههای طنز و شیرینی برنامههای رادیو جوان، اظهار کرد: مهمترین ویژگیاش تالیفی بودن طنز است. در «پینوشت» و حالا در «دو کلمه حرف یواش» کلمهای از جایی کپی نشده است. یعنی نه ایده کپی میشود و نه کلمات. این برنامه و دیگر برنامههای رادیو جوان بهویژه برنامههایی که بخش طنز دارند، تماما تالیف هستند. یعنی شما ردی از ایدههای فضای مجازی و یا کپیبرداری در این برنامهها نمیبینید. همان برنامه «پینوشت» بخشی داشت به نام خبرنگار ما که نویسندهاش محسن فراهانی بود و سپس متنهای همان بخش تبدیل به کتابی شد به نام «پاپاراتزی» که در نمایشگاه کتاب امسال هم از پرفروشها بود.
وی ادامه داد: «دو کلمه حرف یواش» هر روز در یک برنامه ۴۵ دقیقهای ۶ تا ۸ بخش کاملا تولیدی و تالیفی پخش میکند. این ویژگی مهمترین ویژگی این برنامههاست. ویژگی دیگر این است که نمیگذاریم طنز قبح مسائل را بشکند. یعنی طنز را برای برجسته کردن کاستیها و مشکلات به کار میبریم نه برای عادت کردن به آنها. طنز میتواند تاثیر تنبیهی بر مخاطب بگذارد و ما در کنار تاثیر تفریحی به دنبال آن تاثیر تنبیهی هستیم. همچنین زیاد به دنبال خنداندن مخاطب آن هم به هر روشی نیستیم. اما میخواهیم او خوشحال باشد و انرژی مثبت بگیرد.
سیفی در ادامه با اشاره به انتقادی بودن برنامه «دو کلمه حرف یواش» گفت: هنر این است که هم مشکلات در رادیو طرح بشود و هم سرگرمی ایجاد شود. شما با شنیدن برنامه «دو کلمه حرف یواش» حس بد پیدا نمیکنید، بلکه سرگرم میشوید و فکر میکنید به مشکل. مثلا وقتی برنامه درباره پول گرفتن از اولیا حرف میزند و به تلخیهای هزینه درس خواندن در شهرهای بزرگ اشاره میکند، به دنبال راهکار است. در آیتمها شوخی میکند و سعی میکند نشان بدهد که هزینه ۳۰ میلیونی چگونه کمر مردم را خم میکند. آنها همچنین بیان میکنند که برخی خانوادهها از تهیه حتی یک میلیون برای فرزندشان عاجز هستند، اما اینها را طوری نمیگویند که کسی بخندند و یا عادت کند به این تبعیض؛ بلکه مخاطب را به فکر کردن و اندیشیدن وادار میکند.
مدیر شبکه رادیویی جوان در پایان تاکید کرد: یادمان باشد این روزها رادیو منتشرکننده خبرهای بد در جامعه نیست. مردم حالا اخبار را به هر نحو از اینترنت دریافت میکنند. ما در «دو کلمه حرف یواش» به دنبال این هستیم که اخبار بد را مدیریت کنیم و از آن مشکل، مسئله بسازیم و دربارهاش حرف بزنیم.
انتهای پیام/