رئیس سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه پیشگیری، اولویت سازمان بهزیستی در کاهش آسیب‌های اجتماعی است؛ گفت: در سال گذشته، ۱۵۰ اورژانس اجتماعی در کشور راه‌اندازی شد.

راه اندازی ۱۵۰ اورژانس اجتماعی در کشوربه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از مشهد ، انوشیروان محسنی بندپی ظهر امروز در نشست تخصصی کارگروه فرهنگی، اجتماعی این شهرستان که در فرمانداری این شهرستان برگزار شد، با اشاره به‌روند صعودی آسیب‌های اجتماعی در کشور؛ گفت: آسیب‌های مذکور با توجه به‌بهره‌گیری مردم از آموزه‌های دینی و وجود امکانات مربوطه می‌تواند روند نزولی پیدا کند.

رئیس سازمان بهزیستی با اشاره به‌ دلایل افزایش آسیب‌های اجتماعی افزود:تغییر فرهنگ، گسترش فضای مجازی ، صنعتی شدن جامعه، عدم فرصت‌گذاری خانواده‌ها و عدم افزایش مهارت‌های زندگی از جمله دلایل این موضوع محسوب می‌شود.

وی با اشاره به‌مسئولیت بهزیستی در برنامه ششم توسعه در راستای برنامه‌ریزی، نقشه راه و تولیت سلامت اجتماعی در کشور، بیان کرد: رویکرد در برنامه‌های بهزیستی باید تلفیقی باشد، در این راستا، مشارکت و همکاری سازمان‌های مختلف برای اجرای این مسئولیت ضروری است.

محسنی بندپی پیشگیری را اولویت سازمان بهزیستی در کاهش آسیب‌های اجتماعی دانست و اضافه کرد: در سال گذشته، ۱۵۰ اورژانس اجتماعی در کشور راه‌اندازی شد.

رئیس سازمان بهزیستی با اشاره به دو طرح نماد و غربالگری ژنتیکی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی که توسط این سازمان مد نظر است؛ یادآور شد: نظام مراقبت‌های اجتماعی دانش آموزان مفهوم طرح نماد است،  این طرح رشد و توسعه همه‌جانبه این گروه سنی را دنبال می‌کند تا برنامه‌ریزی مشخصی برای افراد توسعه‌یافته و نقدپذیر در آینده داشته باشد.

وی غربالگری ژنتیکی قبل از ازدواج را عامل مهمی در کاهش آسیب‌های اجتماعی همچون طلاق و معلولیت برشمرد و بیان کرد: علاوه بر اجباری شدن انجام غربالگری ژنتیکی، ارائه مشاوره به خانواده زوجین نیز از دیگر اقدامات بهزیستی در کشور بوده است.

۴ هزار نفر از افرادی که قصد خودکشی رها شدند

محسنی بندپی با ابراز خرسندی نسبت به‌در نظر گرفتن مددکاری با همکاری قوه قضائیه برای خانواده‌ها در راستای حمایت‌های مادی و اجتماعی؛ متذکر شد: یکی از موفقیت‌های کسب شده بهزیستی، رهایی بیش از ۴ هزار نفر از افرادی که قصد خودکشی در سال ۹۵ را داشتند، است که توسط اورژانس‌های اجتماعی صورت گرفت.

در ادامه این جلسه، رئیس دادگستری تربت حیدریه با اشاره به اینکه گزارش‌های خوبی از عملکرد مسئولان اعلام می‌شود، اما دلیل عدم پرداختن آن‌ها به‌دلایل آسیب‌های اجتماعی موجود در کشور مورد بررسی قرار نمی‌گیرد؛ متذکر شد: با راه‌اندازی برخی از موسسات زیرمجموعه بهزیستی در این شهرستان، بخشی از مشکلات رفع شده، اما هنوز به‌نقطه ایده‌آل نزدیک نشدیم.

محمد ابراهیم‌زاده چناری با انتقاد از فقدان مرکز نگهداری و ترک اعتیاد در جنوب خراسان رضوی؛ اضافه کرد: یکی از مشکلات در این بخش، ترک اعتیاد پولی با اخذ هزینه از معتادان بوده که پاسخگوی نیاز جامعه نیست، در این راستا، برنامه ریزی همه دستگاه‌ها به‌ویژه سازمان بهزیستی برای مراقبت بعد از ترک اعتیاد در عرصه‌های مختلف ضروری است.

وی اختلاف آماری میان مسئولان و نبود بانک اطلاعات جامع در سازمان بهزیستی را از دیگر مشکلات در این بخش دانست و گفت: وجود آمار‌های مختلف از سوی مسئولان نمی‌تواند در کاهش آسیب‌های اجتماعی نقش مهمی ایفا کند.

انتهای پیام/ف

سال گذشته  ۱۵۰ اورژانس اجتماعی در کشور راه اندازی شد

برچسب ها: اعتیاد ، بهزیستی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.