به گزارش خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، صادق درودگر رئیس کمیته بازاریابی سازمان لیگ درباره کلاس بازاریابی اظهار کرد: برای اولین بار قصد داریم که ناظران و ماموران تبلغات محیطی در کشور استخدام کنیم و از هیئتهای استانهای ورزشی که لیگ برتر و لیگ دسته یک برگزار میکنند درخواست کردیم که یک نماینده تبلیغاتی به ما معرفی کنند که همه گزارشهای مربوط به تبلیغات را به ما اعلام کنند. در هر بازی یک سیستم اتوماسیون راه اندازی کردیم که آن سیستم به ما و شرکت تبلیغاتی طرف قرارداد وصل میشود که در پایان فصل اطلاعات آماری دقیقی از تعداد تبلیغات داریم. ما باید بدانیم شرکتی که در پایان فصل به ما میگوید که ۱۵ حامی مالی داشتم آیا واقعا این تعداد بوده است یا اینکه بیش از این بوده است. با حضور نمایندههای ما در هر بازی چنین اتفاقی رخ میدهد و ما از این به بعد به مانند ناظر داوری، ناظر تبلیغاتی خواهیم داشت و ناظر تبلیغاتی میتواند بازوی ما باشد و تبلیغات به موقع انجام شود و از لحاظ کیفی مشکلی نداشته باشد. هماهنگی با استادیومها و باشگاهها از طریق اتوماسیون انجام میشود و ناظر تبلیغاتی نقطه نظرها و کمبودها را به ما ارائه میدهد تا مشکلات را رفع کنیم. قبل از هر مسابقه ناظر تبلیغاتی از امکانات استادیوم نظارت میکند تا هر مشکلی بود مرتفع کند.
درودگر درباره اینکه در گذشته ۷۰ میلیارد قرارداد تبلیغات محیطی میبستیم، اما فقط ۱۵ میلیارد میگرفتیم و اقداماتی برای حل این مشکل در نظر گرفته شده است یا نه گفت: آخرین مرتبهای که با یک شرکت تبلیغاتی قرارداد بستیم به این صورت بود که تخفیفی در کار نبود و حتی جریمه دیرکرد پرداخت از شرکت مربوطه می گرفتیم. همه پولها در اختیار ما قرار میگیرد و ما باید به شرکت مربوطه پول پرداخت کنیم و دیگر مشکلی پیش نمیآید. به هر حال به این صورت نیست که آنها مبلغی را به ما پرداخت نکنند و همه مبالغ به حساب سازمان لیگ واریز میشود و در آنجا محاسبه میشود. ما به شرکت تبلیغاتی نامه زدیم که پول تبلیغات محیطی ۵ هفته ابتدایی مسابقات را از حسابشان کسر کردیم.
رئیس کمیته بازاریابی سازمان لیگ فوتبال درباره مبلغ قرارداد با شرکت تبلیغات محیطی اظهار کرد: قرارداد با شرکت تبلیغاتی همان ابتدای فصل و قبل از ۵ مرداد ماه امضا شد و مبلغ قرارداد پایه ۸۵ میلیارد تومان است و اگر کمتر از این مبلغ، تبلیغات داشته باشیم شرکت مربوطه باید پولش را به ما بدهد. شرکت تبلیغاتی حق ندارد کمتر ۸۵ میلیارد تبلیغات داشته باشد و اگر بیشتر تبلیغات داشت اشکالی ندارد. آنچه که تاکنون برگه قرارداد تبلیغات را دادند بالاتر از ۹۰ میلیارد تومان شده است و از ۸۵ میلیارد تومان گذشته است.
او درباره سهم باشگاهها از تبلیغات محیطی چقدر است، گفت: به طور دقیق به ۳ جهت ۲۷ درصد پول تبلیغات به شرکت مربوطه تعلق میگیرد که ۱۰، ۱۵ درصد مربوط به بازاریابی است و شرکتهایی که به آنها تبلیغ میدهد و ۶ تا ۷ درصد به اجرایشان تعلق میگیرد و ۵، ۶ درصد هم مربوط به هزینهها و درآمدهایشان است. بعد از کسر ۲۷ درصد مابقی پول به حساب سازمان لیگ واریز میشود و ۹۰ میلیارد درآمد تبلیغات محیطی که پیش بینی شده است ۲۷ درصد معدل ۲۵، ۲۶ میلیاردش کسر میشود و حدود ۶۵ میلیارد بین باشگاهها، هیئتهای فوتبال، سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال تقسیم میشود.
درودگر درباره وضعیت درآمد باشگاههای استقلال و پرسپولیس از تبلیغات محیطی گفت: این ۲ باشگاه بدهیهای زیادی داشتند و فوتبالمان زیر سئوال میرفت به همین علت ما به مسئول شرکت تبلیغ کننده اعلام کردیم که برای همه باشگاهها سرشماره بگذارد که درآمد تبلیغات برای همه باشگاهها شامل شود. باشگاهها باید لطف کنند و با شرکت تبلیغات کننده قرارداد ببندند و درآمدی از تبلیغات بدست آورند.
او درباره اینکه شرکت تبلیغاتی تحت قرارداد سرخابیها اجازه مصاحبه به بازیکنان را نمیداد، تصریح کرد: باشگاهها درباره مصاحبه بازیکنان خود تصمیم میگیرند، اما همه اعضای تیم از میکسدوزن باید عبور کنند و اگر این کار را نکنند تخلف محسوب میشود. اگر شرکتهای تبلیغاتی مانع مصاحبه بازیکنان شوند از حضور آنها در استادیومها جلوگیری میکنیم.
درودگر درباره اظهارات مدیرعامل تیم ذوب آهن مبنی برا اینکه چرا سازمان لیگ از شرکت قبلی شکایت نمیکند، گفت: طبق قانون و قراردادی که انجام دادند و شاید متن قرارداد ایراد داشته باشد در ابتدا باید مذاکره کنیم و بعد به داوری ارجاع میشود و سپس پرونده به قوه قضاییه میرود. به هر حال ما ۲۱ جلسه با آنها گذاشتیم که به نتیجه نرسیدیم و به مطالبات سازمان لیگ پافشاری کردیم و یک داور معرفی کردند که قرارداد ۲ طرفه باید امضا شود که هر کدام داور دیگری را باید بپذیریم که تا امروز این موضوع انجام نشده است. ما امروز به مسئول حقوقی ابلاغ کردیم که اگر این قرارداد امضا نشد از طریق قوه قضاییه پیگیری کند.
رئیس کمیته بازاریابی درباره پولهای رد و بدل شده در بخش تبلیغات محیطی گفت: پولهای رد و بدل شده فقط در کشور ما نیست و همه جا وجود دارد، اما امسال این گونه پولها رد و بدل نمیشود و شفاف سازی صورت میگیرد. شرکت تبلیغاتی در جلسهای بیان کرد که هزینههای دیگری هم دارند که در قرارداد گنجانده نمیشود، اما امسال این موضوعات را نداریم. علی کریمی چند روز پیش به سازمان لیگ آمد و همه قراردادها را به او نشان دادم و اطلاعات کاملی هم بدست آورد. به هر حال همه اعضای جامعه فوتبال حق دارند که از اطلاعات فوتبالی بهرهمند شوند.
او ادامه داد: هیئت رئیسه سابق سازمان لیگ به یک شرکت تبلیغاتی ۶۰، ۷۰ میلیارد تومان تخفیف داده است که این هیئت رئیسه حق چنین کاری را نداشت. یک شرکت تبلیغاتی هم که پرونده اش باز است ۵۰ میلیارد تومان نداده است و شرکت دیگر هم همین رقم بدهکار است. به هر حال دادگاه رای یکی از پروندههای شکایت را صادر کرده است و ۲ پرونده دیگر رای نهایی اش صادر نشده است. سال گذشته هم مشکل داشتیم و یک شرکت تبلیغاتی از مجموع ۱۷ میلیارد تومان فقط ۷ میلیارد تومان به سازمان لیگ داده است. اولین دریافتی ما از شرکت تبلیغاتی ۸ میلیارد تومان بود که ۳/۵ میلیارد تومان را برای حقوق داوران پرداخت کردیم و مابقی پول هم به باشگاهها میدهیم.
رئیس کمیته بازاریابی در پایان درباره اینکه قرارداد با شرکت تبلیغاتی ضمانت اجرایی دارد یا نه خاطر نشان کرد: همه پولها به حساب سازمان لیگ واریز میشود و شرکت تبلیغاتی سند ملکی خود را در وثیقه بانکی قرار داده است.
انتهای پیام/