شورایعالی شهرسازی و معماری ایران با هدف رعایت حقوق شهروندی، نقشه پهنههای گسلی سه نقطه پرخطر، متوسط و ضعیف منطقه ۵ پایتخت را اعلام کرد.
به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از وزارت راه و شهرسازی، با پیشنهاد شورایعالی شهرسازی و معماری ایران در دولت یازدهم، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از سوی وزارتخانه مأموریت یافت تا با همکاری دستگاههای ذیمدخل، پهنههای گسلی شهر تهران را شناسایی کند. در همین راستا نیز فعالیتها و مطالعات آغاز شد و در نهایت در سال ۹۵، پیرو مصوبه شورایعالی شهرسازی و معماری ایران، نقشه پهنههای گسلی شهر تهران با توجه به ضرورت تهیه اسناد تهیه و تشخیص مناطق پرخطر با همکاری و محوریت مرکز تحقیقات تهیه شد و سپس در شورایعالی شهرسازی و معماری ایران به تصویب رسید و ابلاغ شد.
در همین رابطه محمد سعید ایزدی دبیر شورایعالی شهرسازی و معماری ایران، اعلام کرد: نقشه پهنههای گسلی پایتخت برای شهرداری و دستگاههای مرتبط ارسال شده است. شناسایی پهنههای گسلی کمک میکند تا ساخت و سازهایی که در این عرصهها وجود دارند، مقاومسازی شوند و اینها ویژگی اسنادی است که تولید شده اند و در اختیار دستگاههای مرتبط و مردم قرار گرفته است.
بر اساس این گزارش، آنچه مورد تأکید است این است که شهرداری اولا از دادن مجوز ساخت ساختمانهای بالای ۱۲ طبقه پرهیز کند و همچنین ساختمان های حساس همچون پمپ بنزین، بیمارستان، مدرسه و ساختمانهایی که ساخت آنها در پهنه های پرخطر است، در این مناطق توصیه نمی شود و به تدریج باید خالی از مواردی شود که ایجاد خطرات فراوانی خواهد کرد.
محمد شکرچیزاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی پیشتر نیز با اعلام این مطلب که ضرورت دارد تا منابع سوختی مهمی که در پهنههای گسلی قرار دارند به سرعت جابه جا شوند، جابهجایی ساختمانهای اصلی و مهم در پهنههای گسلی در بازههای زمانی ۳۰ تا ۴۰ ساله راهکاری مناسب خوانده و اعلام کرده بود: مقاومسازی ساختمانهایی که در پهنههای گسلی زلزله قرار دارند و جلوگیری از توسعه آنها از جمله راهکارهای است که ضرورت دارد در دستورکار قرار بگیرد.
وی اعلام کرد: ۳۱۸۹۵۵ مترمربع از شهر تهران در بافت فرسوه و در محدوده و حریم گسلهای زلزله قرار دارند و همچنین ۶۵ درصد ساختمانها در حریم گسل شهر تهران است.
به گفته این مقام مسئول، ۲۷ کیلومتر مربع سطح شهر تهران پهنه گسلهای اصلی است و بدترین وضعیت را گلابدره دارد که باید در اولویت جدی برای جابهجایی و مقاوم سازی قرار بگیرد.
انتهای پیام/