معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: به منظور افزایش مبادلات تجاری باید از ظرفیت‌ های دریای خزر استفاده بهینه شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، محمد راستاد معاون وزیر راه و شهرسازی در همایش بین المللی توسعه صادرات از طریق دریای خزر گفت: از ظرفیت‌ های بهینه دریای خزر باید استفاده کنیم و فرصت و زمینه را برای مبادلات تجاری برقرار کنیم.

وی افزود: حمل و نقل دریایی موتور محرک تجارت بین المللی است و می‌تواند سبب افزایش ارزش افزوده در حوزه حمل و نقلی باشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه حمل و نقل تجارت دریایی روند رو به رشدی دارد، گفت: با نگاهی به دریای خزر متوجه می‌ شویم که پیرامون این دریای بسته حدود ۱۳۵ میلیون تن ظرفیت بندری داریم که ۳۰ میلیون تن آن سهم جمهوری اسلامی ایران است.

راستاد با بیان اینکه بالغ بر ۳۰ میلیون تن سهم حمل و نقل دریایی در دریای خزر است، افزود: تمام کشور‌های ساحلی دریای خزر از یک پنجره ظرفیت‌ های بندری دارند استفاده می‌ کنند و باید از این ظرفیت‌ های نهفته نیز استفاده بهینه کنیم.

وی با بیان اینکه تجار و بازرگانان و فعالان اقتصادی شمال کشور باید تعامل بیشتری با کشور‌های منطقه داشته باشند تا وضعیت تجارت منطقه‌ ای بهبود و ارتقا پیدا کند، گفت: بنادر شمال کشور کریدور‌های ترانزیتی متنوعی دارند که می‌ تواند در توسعه صادرات دریای خزر نقش آفرین باشند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه فاکتور‌های تبدیل شدن بندر سنتی به مدرن در بندر امیرآباد تبدیل شده است افزود: امیدواریم از ظرفیت‌ های صادراتی بندر امیرآباد برای توسعه صادرات منطقه استفاده شود.

محمد اسلامی استاندار مازندران نیز در این همایش گفت: شرایط مختلفی که در دنیای امروز رقم می‌ خورد و با شعار صلح و ثبات امنیت جهانی دنبال می‌ شود نیاز است که با تعاملات گسترده‌ تر و تنوع بخشی در حوزه مسائل اقتصادی اقدام شود.

وی با بیان اینکه فرصت جغرافیایی که ایران در راستای سیاست‌های پابرجای خارجی دنبال کرده دسترسی به آب‌های آزاد و کشور‌های اقیانوس هند و ضرورت بستر سازی کریدور شمال – جنوب برای دریای خزر نقش ویژه‌ تری را صورت داده است، افزود: ایجاد فضا برای توسعه صادرات یکی از خروجی‌ هایی بوده که باید در این همایش در دستور کار قرار گیرد.

اسلامی با بیان اینکه موضوع تنوع بخشی به سرفصل‌های جدید در حوزه ارتقا صادرات محصولات دریای خزر باید صورت گیرد، افزود: از طریق دریای خزر می‌توانیم پایه گذار توسعه اقتصادی برای رفاه ملت‌ ها باشیم و امروز به برکت هماهنگی و همدلی و سیاست کلی حاکم بر حاکمیت کشور‌های خود باید بتوانیم به صورت مصداقی سرفصل‌ های همکاری را گسترش دهیم.

وی گفت: در حمل و نقل دریایی و حمل و نقل ریلی، جاده‌ ای و هوایی جمهوری اسلامی ایران سرمایه بالایی صورت داده است و برقی کردن راه آهن اینچه برون – گرمسار سرعت جابه‌ جایی کالا را از ۲.۵ میلیون تن در سال به ۱۰ میلیون تن در سال برسانیم.

انتهای پیام/ م

افزایش مبادلات تجاری در دریای خزر

برچسب ها: واردات ، صادرات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.