یک استاد دانشگاه با اشاره به طیف گسترده آسیب‌های اجتماعی راهکار‌هایی را برای کاهش این معضلات مطرح کرد.

(گفتگو) مقالات دانشگاهی می توانند برای حل آسیب‌های اجتماعی راهگشا باشند/ دانشگاه باید راهکار حل مشکلات کشور را نشان دهداحمدحسین شریفی، استاد دانشگاه و دبیر همایش ملی مواجهه با آسیب‌های اجتماعی از دیدگاه اسلام در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص  آسیب‌‌های اجتماعی و نقش دانشگاه در حل آن‌ها گفت: آسیب‌های اجتماعی  حد و حصری ندارند و  برای هر کدام از افعال انسان می‌توان به یک آسیب اجتماعی اشاره کرد. 

شریفی با بیان اینکه طبیعتا نمی‌توان  تمامی آسیب‌های اجتماعی را  در ابتدای مسیر و به سرعت از بین برد، گفت: برخی  آسیب‌ها هم به لحاظ تاثیر بیشتری که بر جامعه می‌گذارند و هم به لحاظ تعدد آن باید هرچه سریعتر مورد توجه قرار گیرند و راهکاری برای آن داده شود.

وی ادامه داد: بر اساس آمار و ارقام سازمان آمار، قوه قضاییه و وزارت کشور آسیب‌های اجتماعی چون طلاق، اعتیاد، حاشیه نشینی، فضای مجازی و مفاسد اخلاقی در صدر آسیب‌های اجتماعی‌اند که هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی از بحرانی‌ترین معضلات کشور به شمار می روند مثلا رشوه دادن هم یک آسیب اجتماعی است، اما سطح زیانی که  آسیبی مانند اعتیاد به جامعه می‌زند قابل مقایسه با رشوه دادن  نیست. 

شریفی با اشاره به اهمیت  موضوع خانواده، طلاق  را از حساس‌ترین آسیب‌های اجتماعی دانست و گفت: معضل طلاق مدت ها رو به رشد بوده است و سال قبل اندکی آمار آن کاهش یافت اما مسئله اعتیاد روز به روز پر رنگ‌تر می‌شود و  ۵ هزار جوان طی سال های گذشته در راه مبارزه با مواد مخدر به شهادت رسیده‌اند همچنین جوانان زیادی متاسفانه گرفتار این معضل شدند. 

حاشیه نشینی؛ مادر آسیب های اجتماعی

دانشیار گروه فلسفه موسسه علمی، تحقیقاتی امام خمینی مسئله حاشیه نشینی را مادر آسیب‌ها خواند و افزود: حاشیه‌نشینی معضل بسیار بزرگی است که بسیاری از آسیب‌های اجتماعی را به دنبال دارد. طلاق، اعتیاد، مزاحمت، بیکاری از جمله این  آسیب‌ها هستند. 

وی در توضیح مفاسد اخلاقی گفت: مفاسد اخلاقی طیف گسترده‌ای از آسیب‌های اجتماعی را شامل می‌شود که  از بدپوششی و دروغگویی تا تجاوز به عنف، همگی از جمله مصادیق  مفاسد اخلاقی به شمار می روند. 

این استاد دانشگاه با اشاره به معضلات فضای مجازی گفت: فضای مجازی می‌تواند تهدیدی بزرگ یا فرصتی ارزشمند باشد؛  این بسته به آن دارد  که تا چه میزان بتوانیم این فضا را کنترل  و از آن متناسب با فرهنگ خود استفاده کنیم. 

راهکارهای اسلامی برای مقابله با  آسیب‌های اجتماعی

دبیر علمی همایش ملی مواجهه با آسیب‌های اجتماعی از دیدگاه اسلام در خصوص لزوم بهره گیری از دین اسلام و فرهنگ بومی کشور برای حل بحران‌های اجتماعی گفت: اساسا دغدغه راهکار داریم؛ در سال‌های گذشته در خصوص هر یک از آسیب‌های اجتماعی مقالات زیادی تالیف و منتشر شده است اما بسیاری از این مقالات تنها به تعریف آسیب اجتماعی و اثرات مخرب آن‌ها می‌پردازند و کمتر راهکار ارائه می‌دهند. 

وی با بیان اینکه دانشگاه باید راهکار حل مشکلات کشور را نشان دهد گفت: متاسفانه برخی آسیب‌های اجتماعی هر روز در کشور شایع تر می‌شود؛ تلاش دانشگاهیان هم باید این باشد که به خوبی این مشکلات و میزان شیوع آن‌ها را رصد کند.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۴ ۰۴ مرداد ۱۳۹۷
عجب