بسیاری از کشور‌های صاحب صنعت دریایی سرمایه گذاری قابل توجهی روی شناور‌های جنگی سبک وزن انجام داده‌اند که ترکیه و روسیه جزء همسایگان ایران محسوب می‌شوند.

سرمایه‌گذاری ویژه همسایگان ایران روی ساخت Corvette بومی/ از چین تا سوئد سبک وزن‌ها حریف می‌طلبند +عکسشناوربه گزارشگروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛شناور‌های رزمی در کلاس Corvette، به عنوان شناور‌های جنگی سبک وزن و یک رده بالاتر از شناور‌های تندروی موشک انداز محسوب می‌شوند که معمولا ۲۰۰۰ و نهایتا در برخی از موارد ۳۰۰۰ تن وزن دارند.

این شناور‌ها در سال‌های اخیر و به لطف استفاده از فناوری‌های جدید مثل طراحی‌های پنهانکار، توسعه مواد جدید برای ساخت بدنه‌های سبک تر، پرتابگر‌های موشک عمودی و کوچک سازی در سامانه‌های الکترونیک توانسته اند به سطح مناسبی از وزن و اندازه در مقابل پنهانکاری، چابکی و قدرت آتش دست پیدا کنند.

شناور‌ها در این رده، در ماموریت‌های اسکورت، حفاظت از مناطق اقتصادی، جنگ سطحی و زیردریایی، مین گزاری و مقابله با مین‌ها دریایی کاربرد دارند.

با توجه به اینکه آمریکایی‌ها به دلایل مختلفٰ سالهاست که از بحث ساخت شناور‌های سبک خارج شده و این بازار را به رقبا سپرده اند، در این بخش چندین کشور به صورت جدی و با برنامه مناسب وارد بازار شده و شناور‌های مناسبی را معرفی کرده اند.


بیشتر بخوانید:افشای شکست بزرگ نیروی دریایی آمریکا در مقابله با قایق‌های تندرو سپاه/ ناوهای LCS در کمتر از ۱۰ سال بازنشسته می‌شوند +تصاویر 


بروز چالش‌هایی مثل بهره گیری مقتدرانه سپاه از قایق‌های تندرو در خلیج فارس و گسترش نیروی دریایی چین در منطقه تنگه تایوان شاهد سرمایه گذاری آمریکا در بحث شناور‌های سری LCS هستیم که البته دارای برخی اشکال‌ها و معایب سوال انگیز خصوصا در بخش تسلیحات و قدرت آتش هستند.

با توجه به توسعه ساخت این شناور‌ها و بازار بزرگی که چنین رده‌ای از محصولات دریایی در جهان پیدا کردهٰ کشور‌های مختلفی طرح‌های بسیار خوبی در این رده ارائه کرده اند که مسئولان صنایع دریایی و دفاعی کشورمان نیز با مشاهده این تجارب موفق، می‌توانند سرمایه گذاری در طراحی و تولید این محصول را با نگاه به درآمدزایی و توسعه خط تولید آن را به صورت جدی‌تر دنبال کنند که سود آن علاوه بر کسب درآمد، گسترش اشتغال و بهینه سازی محصولات داخلی نیز باشد.

کلاس Tuo Chiang

تایوان جزیره‌ای کوچک در کنار چین است و تایوانی‌ها در این سال‌ها هزینه‌های زیادی را برای افزایش توان دفاعی خود پرداخت کرده اند که یکی از طرح‌های آن‌ها شناور‌های کلاس Tuo Chiang است؛ شناور‌هایی سبک با وزن حدودی ۵۶۷ تن و طراحی پنهانکار که برای رزم دریایی ساخته شده. این کشتی ۶۰ متر طول و ۱۴ متر عرض دارد، تعداد خدمه آن ۴۱ نفر است و می‌تواند به سرعت ۷۴ کیلومتر در ساعت برسد.

سرمایه‌گذاری ویژه همسایگان ایران روی ساخت Corvette بومی/ از چین تا سوئد سبک وزن‌ها حریف می‌طلبند +عکسشناور

در این شناور‌ها شاهد نصب ۱۶ تیر موشک ضد کشتی از دو مدل مختلف ۲ Hsiung Feng و ۳ Hsiung Feng هستیم که اول سرعتی زیر صوت و دیگری مافوق صوت است و هر دو آن‌ها در تایوان ساخته شده اند. یک توپ ۷۶ میلی متری، دو پرتابگر سه تایی اژدر و یک قبضه سامانه دفاع نزدیک فالانکس از دیگر تسلیحات نصب شده بر روی این شناور است.

این شناور توان حمل یک فروند بالگرد را نیز دارد. چندین مدل رادار جستجوی سطحی و هوایی به همراه سامانه سونار و پخش کننده چف و فلر برای فریب موشک‌های ضد کشتی نیز بر روی این شناور نصب شده و در بخش پیشرانه ما شاهد نصب یک موتور دیزل با قدرت ۵۷۶۶ اسب بخار هستیم. در حال حاضر تایوانی‌ها یک فروند از این شناور‌ها را وارد خدمت کردند و به دنبال ساخت ۱۱ فروند دیگر از این شناور‌ها هستند.

تایپ ۵۶

از تایوانی‌ها صحبت کردیم و حالا به سراغ همسایه بزرگ آن‌ها یعنی چین می‌رویم؛ جایی که چندین سالی است که صنعت دریایی و شناور سازی خصوصا در بخش نظامی بسیار جدی گرفته شده. چینی‌ها در ساخت کوروت‌ها هم در حجم بسیار بالایی کار کرده و مدل تایپ ۰۵۶ را در تعداد بالا ساخته اند. تا الان چیزی در حدود ۳۷ فروند از شناور‌های این کلاس به نیروی دریایی چین تحویل شده و برخی شایعات حکایت از برنامه آن‌ها برای ساخت ۶۰ فروند از این شناور دارد.

سرمایه‌گذاری ویژه همسایگان ایران روی ساخت Corvette بومی/ از چین تا سوئد سبک وزن‌ها حریف می‌طلبند +عکسشناور

وزن این شناور‌ها در حدود ۱۵۰۰ تن، طول ۹۰ و عرض ۱۱ متر بوده و تعداد خدمه این شناور‌ها در حدود ۷۸ نفر است. در بخش تسلیحات در شناور‌های این کلاس شاهد نصب ۴ تیر موشک کروز ضد کشتی YJ-۸۳، یک پرتابگر موشک‌های ضد هوایی کوتاه برد FL-۳۰۰۰N با ۸ موشک، یک قبضه توپ ۷۶ میلی متری، دو توپ ۳۰ میلی متری و دو پرتابگر ۳ تایی اژدر ۳۲۴ میلی متری بر روی این ناو‌ها هستیم.

تایپ ۰۵۶ توان حمل یک فروند بالگرد را نیز دارد. رادار جستجوگر هوایی و سطحی در کنار سیستم سونار نیز بر روی این شناور نصب شده، همچنین در بخش پیشران در این شناور ۲ موتور دیزل نصب شده که سرعتی در حدود ۴۶ کیلومتر بر ساعت را برای این شناور فراهم می‌کند.

کلاس Baynunah

امارات متحده عربی نیز چند سالی است که بخش دریایی را جدی گرفته و با کمک فرانسوی‌ها اقدام به ساخت شناور رزمی کرده است. کوروت‌های کلاس Baynunah که در امارات ساخته شده اند، برای ماموریت دفاع از آب‌های ساحلی این کشور و عملیات‌های رزم سطحی به کار می‌روند. امارات ۶ فروند از این شناور‌ها را در اختیار دارد.

این شناور‌ها در حدود ۹۱۵ تن وزن داشته و طول آن‌ها در حدود ۷۱ متر و عرض آن نیز ۱۱ متر است. این شناور دارای ۴ موتور دیزل است و می‌تواند به سرعتی در حدود ۵۵ کیلومتر در ساعت می‌رسد. تعداد خدمه این شناور‌ها در حدود ۳۷ نفر است.

سرمایه‌گذاری ویژه همسایگان ایران روی ساخت Corvette بومی/ از چین تا سوئد سبک وزن‌ها حریف می‌طلبند +عکسشناور

در بخش راداری نیز سامانه‌های جستجوگر سطحی و هوایی به همراه سامانه سونار برای کشف برجستگی و مین‌های دریایی مجهز شده است. رادار اصلی این شناور ساخت کشور سوئد و رادار کنترل آتش این ناو نیز توسط ایتالیا ساخته شده است و در حقیقت معجونی اروپایی با مرکزیت ساخت امارات است.

در بخش تسلیحات شاهد نصب ۸ تیر موشک کروز ضد کشتی اگزوست بلوک ۳ با قابلیت ثانویه درگیری با اهداف زمینی، یک پرتابگر حامل موشک‌های ضد هوایی RAM حامل ۲۱ تیر موشک، ۱ قبضه توپ ۷۶ و ۲ قبضه توپ ۲۷ میلی متری هستیم. این شناور توان حمل یک بالگرد را نیز دارد.

کلاس Steregushchiy

از همسایه کوچک جنوبی به سراغ همسایه بزرگ شمالی می‌رویم؛ جایی که روس‌ها چند سالی است بخشی از استراتژی سطحی خود در دریا را بر اساس شناور‌های کوچک‌تر و سبک‌تر با قدرت آتش بیشتر قرار دادند.

یکی از شناور‌های جدید روس‌ها کوروت‌های کلاس Steregushchiy با وزن نهایی ۲۲۰۰ تن است. طول این شناور‌ها ۱۰۴ متر و عرض آن‌ها ۱۱.۶ متر است. این شناور دارای ۹۰ نفر خدمه است. روس‌ها در حال حاضر ۵ شناور از این کلاس را در خدمت دارند و برنامه‌هایی برای داشتن ناوگانی ۲۴ فروندی از ناو‌های کلاس Steregushchiy را در برنامه دارند.

سرمایه‌گذاری ویژه همسایگان ایران روی ساخت Corvette بومی/ از چین تا سوئد سبک وزن‌ها حریف می‌طلبند +عکسشناور

این ناو‌ها دارای سری کاملی از رادار‌های جستجوگر سطحی و هوایی، سامانه‌های کنترل آتش، سیستم سونار و همچنین سیستم‌های جنگ الکترونیک و اخلالگر‌های ضد موشک است. در بخش تسلیحات این شناور‌ها به ۴ تیر موشک KH-۳۵، ۱۲ تیر موشک ضد هوایی از سری ویتیاز، یک قبضه سامانه دفاع نزدیک "کاشتان"، دو قبضه توپ دفاع نزدیک AK-۶۳۰M، یک قبضه توپ ۱۰۰ میلی متری و ۲ پرتابگر ۴ تایی اژدر ۳۳۰ میلی متری، تسلیحات این ناو را تشکیل می‌دهد.

در بخش پیشرانه این ناو‌ها دارای ۴ موتور دیزل با نیروی ۲۳۶۶۴ اسب بخار هستند که سرعتی در حدود ۵۵ کیلومتر در ساعت را برای این شناور‌ها تامین می‌کند. ناو‌های کلاس Steregushchiy توان حمل یک فروند بالگرد را نیز دارند.

کلاس Ada

همچنان با شما هستیم در کنار همسایگان ایران و حالا به ترکیه می‌رسیم. این کشور برنامه بسیار سنگینی برای نوسازی توان دریایی خود دارد و بخشی از این برنامه توسعه چند مدل شناور رزمی سطحی است. ۴ فروند کوروت کلاس Ada مخصوص جنگ‌های ضد زیردریایی، بخشی از برنامه ترکیه محسوب می‌شود و در حال حاضر ترک‌ها دو فروند از این ناو را در خدمت دارند. این شناور‌ها در حدود ۲۳۰۰ تن وزن، ۹۹ متر طول و ۱۴ متر عرض دارند. تعداد خدمه در حدود ۱۰۶ نفر است.

سرمایه‌گذاری ویژه همسایگان ایران روی ساخت Corvette بومی/ از چین تا سوئد سبک وزن‌ها حریف می‌طلبند +عکسشناور

در بخش رادار‌ها و سامانه‌های اپتیکی با سامانه‌هایی مثل رادار SMART-S Mk۲ رو به رو هستیم. بخش از این سیستم‌ها نیز توسط شرکت‌های ترکیه‌ای مثل Aselsan توسعه پیدا کرده و سامانه سونار نیز روی این ناو‌ها نصب شده است. در بخش تسلیحات نیز این شناور‌ها دارای ۸ تیر موشک کروز هارپون، پرتابگر ۲۱ تیری موشک ضد هوایی RAM، دو پرتابگر برای اژدر‌های مارک ۴۶ و یک قبضه توپ ۷۶ میلی متری هستند و یک فروند بالگرد سی هاوک نیز بر روی این این شناور‌ها قرار می‌گیرد.

در بخش پیشران شاهد نصب ۲ موتور دیزل بر روی این شناور‌ها هستیم که در مجموع نیرویی برابر با ۴۲۴۳۰ اسب بخار را برای این شناور فراهم کرده و قابلیت رسیدن به سرعت نهایی ۵۴ کیلومتر در ساعت را به آن‌ها می‌دهد. پاکستان نیز که اخیرا برنامه سنگین مدرن سازی توان دریایی خود را آغاز کرده است ۴ فروند از این شناور‌ها را به ترکیه سفارش داده است. این قرارداد بزرگترین قرارداد دفاعی تاریخ ترکیه محسوب می‌شود.

خانواده کلاس SIGMA

شناور‌های کلاس SIGMA ساخت هلند نیز طیف گسترده‌ای هم از کوروت‌ها و هم از ناو‌های محافظ هستند که اتفاقا در بازار صادراتی نیز بسیار موفق ظاهر و شناور‌هایی از این کلاس به اندونزی، مراکش، مکزیک و رومانی صادر شده اند. اندونزی ۴ فروند از کوروت‌های مدل Sigma ۹۱۱۳ را در اختیار دارد که وزنی در حدود ۱۷۰۰ تن، طول ۹۷ و عرض ۱۳ متر را دارند.

این شناور‌ها دارای ۸۰ نفر خدمه و عرشه پذیرش بالگرد است. در بخش پیشرانه این ناو‌ها دارای ۲ موتور دیزل با توان ۱۱۹۳۵ اسب بخار است. در بخش سنسور‌ها و سامانه‌های راداری، سیستم اصلی رادار آرایه فازی غیر فعال باند جی مدل MW۰۸ ساخت شرکت تالاس است. سیستم‌های اپتیکی و سونار نیز روی این ناو نصب شده است.

در بخش تسلیحات شاهد نصب ۴ تیر موشک کروز اگزوست بلوک ۲، ۸ تیر موشک کوتاه برد ضد هوایی میسترال، ۲ پرتابگر اژدر، دو توپ ۲۰ میلی متری و یک توپ ۷۶ میلی متری هستیم. سیستم‌های جنگ الکترونیک و پخش کننده‌های چف و فلر نیز روی این شناور‌ها نصب شده است.

سرمایه‌گذاری ویژه همسایگان ایران روی ساخت Corvette بومی/ از چین تا سوئد سبک وزن‌ها حریف می‌طلبند +عکسشناور

کلاس Visby

اما در نهایت به سوئدی پنهاکار یعنی کلاس Visby می‌رسیم. شناوری که بحث طراحی رادارگریز در دریا را وارد مرحله‌ای جدید کرده است. سوئدی‌ها در طراحی این شناور اختفاء راداری و حرارتی را در اولویت کار خود قرار دادند. آن‌ها ۵ فروند از این ناو‌ها را در اختیار دارند. وزن این شناور‌ها در حدود ۶۴۰ تن، طول آن‌ها در حدود ۷۲ و عرض آن‌ها نیز ۱۰ متر است.

تعداد خدمه این ناو ۴۳ نفر بوده و دارای توانایی پذیرش بالگرد نیز است. در بدنه این شناور در حجم بالایی از مواد کامپوزیتی و فیبر کربن استفاده شده است. کارشناسان سوئدی اعتقاد دارند در صورت ساخت همین شناور با مواد معمولی شاهد افزایش وزن تا ۱۲۰۰ تن می‌بودیم.

سرمایه‌گذاری ویژه همسایگان ایران روی ساخت Corvette بومی/ از چین تا سوئد سبک وزن‌ها حریف می‌طلبند +عکسشناور

رادار‌های جستجوگر و کنترل آتش این شناور عمدتا توسط شرکت ساب سوئد طراحی و ساخته و سامانه سونار و اقدامات متقابل و منحرف کننده‌های موشک نیز بر روی این شناور نصب شده است. در این شناور‌ها ۸ تیر موشک کروز ضد کشتی RBS۱۵ نصب شده است.

در بحث ضد هوایی قابلیت نصب تا ۱۲ تیر موشک ضد هوایی Umkhonto ساخت آفریقای جنوبی نیز روی این شناور وجود دارد، اما سوئدی‌ها این موشک‌ها را نصب نکرده اند. توپ ۵۷ میلی متری، اژدر‌های ۴۰۰ میلی متری و قابلیت مین گذاری و پرتاب خرج‌های ضد زیردریایی از دیگر توانایی‌های رزمی این شناور محسوب می‌شود. در بخش پیشران شاهد نصب ۴ توربین گازی، ۲ موتور دیزل و سه ژنراتور هستیم که در مجموع سرعتی در حدود ۶۵ کیلومتر در ساعت را به این ناو می‌بخشد.

منبع:مشرق

انتهای پیام/

یکی از شناور‌های جدید روس‌ها کوروت‌های کلاس Steregushchiy با وزن نهایی ۲۲۰۰ تن است

برچسب ها: آمریکا ، ارتش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار