به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، تیمکوک، مدیرعامل شرکت اپل در سالهای قبل تصور میکرد با وجود جمعیت زیادی که در هند زندگی میکنند، بازار این کشور، چین دومی برای محصولات آنها خواهد بود. چین بزرگترین بازار اسمارتفون در جهان و دومین بازار بزرگ برای محصولات اپل بعد از آمریکا است اما از زمانی که فروش در بازارهای چین شروع به تعویق کرد، اپل نیم نگاه خود را به بازار هند انداخت که دومین بازارا بزرگ فروش اسمارتفون در جهان است. شرکت اپل به دلیل اقتصاد ضعیف این کشور، خط تولید مدلهای قدیمی مانند iPhone SE و iPhone 6s را در این کشور راه انداخت تا مصرف کنندگان عوارض واردات نپردازند.
شرکت اپل بر خلاف شرکت چینی تولیدکننده گوشیهای هوشمند، شیائومی که گوشیهایش به سرعت به فروش میرسند، با شکست در این کشور مواجه شده است. طبق تحقیقات تیم Counterpoint، اپل در نیمه اول سال 2018 کمتر از یک میلیون دستگاه فروخته است. این آمار نشان میدهند که سرعت فروش دستگاههای اپل نسبت به سال گذشته خیلی کمتر است چرا که این شرکت در سال گذشته در هند حدود 3.2 میلیون دستگاه در هند فروخته بود. اپل تنها 2 درصد از سهم فروش اسمارتفونهای کشور هند را به خد اختصاص داده است.
اما در این بین، بدترین خبری که میتوانست به مقر اصلی کمپانی اپل برسد، خبر جدا شدن سه تن از اعضای هیئت مدیره این شرکت در هند است. این خبر را کارکنان داخلی شرکت اپل در مصاحبهای با سایت Bloomberg دادهاند. علاوه بر خبر جدایی این سه نفر، خبرها حاکی از این است که مسئولان اپل قصد دارند امسال در هر شرایطی که شده بازار هند را برای خود احیا کنند و در این کشور قدرت فروش محصولات خود را بالا ببرند.
نیل شاه، مدیر تحقیق Counterpoint در این باره میگوید: نیت شرکت اپل برای به دست گرفتن بازار هند میتواند به این مسئله ختم شود که اپل همان بازار کوچکی را هم که در هند دارد، از دست بدهد. مسئولان اپل تمرکز و سرمایه کافی در هند نگذاشتهاند چون بازار هند به اندازه بازارهای دیگر بزرگ نیست و همین مسئله میتواند باعث از دست دادن این بازار با تعداد بالای مصرفکننده باشد و همچنین احتمال دارد چندین نمایندگی iStore در کشور هند تعطیل شوند.
انتهای پیام/