کاهش ۷۰ درصدی بروز بیماری سالک در سروستان

کارشناس بیماری‌های واگیر شبکه بهداشت و درمان سروستان از کاهش بیش از ۷۰ درصد بروز بیماری سالک در این شهرستان خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ وحید خاتمی فر کارشناس بیماری‌های واگیر شبکه بهداشت و درمان سروستان گفت: این شهرستان به دلیل تغییرات آب و هوایی، افزایش خشکسالی و توسعه غیر کارشناسی بافت شهری و روستایی، جزو مناطق پرشیوع بیماری در استان است.

وی فعالیت‌های کنترلی از جمله آموزش عمومی، عملیات جونده کشی و بهسازی محیط اطراف را در این زمینه کارآمد خواند و افزود: با این اقدامات بروز سالک در این شهرستان به میزان ۷۰ درصد کاهش یافته است.

خاتمی فر با بیان اینکه ریشه کنی بیماری سالک با توجه به ماهیت بیماری در حال حاضر غیر ممکن است و تنها با اقدام‌های مداخله ای، کنترل بیماری امکان پذیر است، تاکید کرد: بیماری سالک در مبتلایان، علاوه بر مشکلات جسمی، مدت درمان طولانی، درمان دردناک و هزینه‌های بالای درمان، مشکلات روحی و روانی قابل توجه‌ای نیز، ایجاد می‌کند.

کارشناس بیماری‌های واگیر شبکه بهداشت و درمان سروستان با توضیح این مطلب که زخم پوستی سالک بر اثر گزش پشه خاکی در بهار و تابستان، چهره ناخوشایند خود را در پاییز و زمستان نمایان می‌کند، هشدار داد: افرادی که در حاشیه شهر‌ها و روستاها، محیط‌های روباز و یا در کنار دامداری‌ها و محل انباشت زباله و نخاله ساختمانی زندگی می‌کنند، بیشتر در معرض آسیب قرار دارند.

وی با توجه به ماهیت پیچیده بیماری سالک برای پیشگیری، بر شناسایی و درمان به موقع این بیماری تاکید کرد، و یادآور شد: توصیه می‌شود با نصب توری در جلوی درب ورودی و پنجره ها، استفاده از پشه بند، استفاده از حشره کش‌های خانگی و پماد دور کننده حشره ها، حفاظت فردی در برابر گزش انواع پشه و حشره انجام شود.

خاتمی فر مبارزه با عوامل بیماری از جمله معدوم کردن سگ‌های ولگرد، از بین بردن جوندگان مانند موش‌ها با تله گذاری و استفاده از سم‌های موش کش و همچنین درمان تمام بیماران مبتلا را یکی دیگر از راه‌های پیشگیری و کنترل این بیماری برشمرد و گفت: مشارکت همه مردم برای جلوگیری از تجمع آب‌های راکد در محل زندگی، جمع آوری و دفع صحیح زباله‌ها و همچنین جلوگیری از انباشته شدن زباله در محل زندگی از روش‌های بهسازی و نظافت محیط زندگی است که در پیشگیری و کنترل بیماری سالک بسیار تاثیر دارد.
انتهای پیام/ر

کاهش بیماری سالک در سروستان

برچسب ها: درمان ، اخبار سلامت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار