اولین مجتمع خدمات پیشگیری و ارتقای سلامت زندگی غرب کشور با فعالیت های مختلف در کرمانشاه افتتاح شد.

قادری مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازکرمانشاه؛ گفت : اولین مجتمع خدمات پیشگیری و ارتقای سلامت زندگی غرب کشور با فعالیت های مختلف در زمینه شنوایی سنجی نوزادان، بینایی سنجی کودکان زیر شش سال، مشاوره ژنتیک و امور روانشناختی،گفتاردرمانی، مشاوره های پیش از ازدواج امروز به مناسبت هفته بهزیستی در کرمانشاه افتتاح شد.

وی به اقدامات پیشگیرانه بهزیستی در راستای کاهش آسیب های اجتماعی و معلولیت ها در استان اشاره کرد و گفت: در این راستا با اقدامات پیشگیرانه ۲۱۰۰ کودک مبتلا به اختلالات چشمی و ۱۳۲ نفر به اختلالات شنوایی شناسایی شدند و ۸۰۰ میلیون تومان برای هزینه های آزمایش ژنتیک پیش از ازدواج افراد نیازمند برای جلوگیری از معلولیت زایی هزینه شد.

وی در ادامه با اشاره به تولد سالانه 30 هزار نوزاد معلول در کشور، گفت: اگر بتوان از تولد این نوزادان با انجام آزمایش‌ها و مشاوره ژنتیک پیشگیری کرد، بار مالی بسیاری از دوش سیستم سلامت کشور برداشته خواهد شد و از یک عمر درد و رنج 30 هزار انسان پیشگیری می شود.

وی افزود: هدف ما پیشروی به سمت پیشگیری از معلولیت است، به طوری که با غربالگری نوزادان و کودکان در زمینه های بینایی وشنوایی و انجام مشاوره ژنتیک بتوانیم از معلولیت آنها در آینده پیشگیری کنیم.

قادی تصریح کرد: در همین راستا سال گذشته از 33 هزار نوزاد متولد شده در استان 90 درصد آنها تحت غربالگری شنوایی سنجی قرار گرفتند و 132 نوزاد دارای مشکل شنوایی شناسایی شدند.

این مسئول افزود: با اقدامات پیشگیری و درمانی بر روی این نوزادان می توان از معلولیت شنوایی آنها در آینده پیشگیری کرد.

قادری تصریح کرد: سال گذشته همچنین از مجموع 89 هزار کودک سه تا شش ساله استان 67 هزار و 500 نوزاد تحت پوشش غربالگری بینایی قرار گرفتند.

وی افزود: از مجموع این کودکان نیز 2100 کودک با مشکل بینایی تشخیص داده شدند که اقدامات بعدی درمانی می تواند از معلولیت بینایی این تعداد کودک پیشگیری کند.

این مسئول تصریح کرد: در این مرکز هشت نیروی ثابت به صورت مستقیم مشغول به کار شده اند و بهزیستی برای کمک به مددجویان خود برای شروع به کار مرکز 100 میلیون تومان به مسئولان آن پرداخت کرده تا مددجویان بهزیستی بتوانند از خدمات مرکز به صورت رایگان برخوردار شوند.

قادری با اشاره به اهمیت مشاوره ژنتیک جهت پیشگیری از تولد نوزادان معلول گفت: افرادی که درخانواده خود افراد معلول داشته و یا ازدواج فامیلی دارند می توانند به این مرکز مراجعه و مشاوره ژنتیک دریافت کنند و چنانچه توان پرداخت هزینه ها را نداشته باشند می توانند به بهزیستی مراجعه کرده و از طریق بهزیستی به این مرکز معرفی شده و هزینه ای پرداخت نکنند.

وی یادآور شد: همچنین در راستای پیشگیری از معلول زایی سال گذشته توسط بهزیستی 800 میلیون تومان صرف هزینه مشاوره ژنتیک خانواده های بی‌بضاعت شده است

 

انتهای پیام/د

 

اقدامات پیشگیرانه بهزیستی در راستای کاهش آسیب های اجتماعی و معلولیت ها

 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.