بر اساس گزارش تازه کمیته مصونیت خبرنگاران افغانستان، در شش ماه اول سال روان میلادی، ۸۹ قضیه خشونت علیه خبرنگاران ثبت شده است.

افزایش ۲۲ درصد خشونت علیه خبرنگاران در افغانستانبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، بر اساس گزارش تازه کمیته مصونیت خبرنگاران افغانستان، در شش ماه اول سال روان میلادی، ۸۹ قضیه خشونت علیه خبرنگاران ثبت شده که در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشته، ۲۲ درصد افزایش یافته است.

این کمیته گفته است که در این خشونت‌ها، کشته شدن ۱۱ خبرنگار افغانستان و زخمی‌شدن ۱۱ خبرنگار دیگر ثبت شده است.

در گزارش آمده است که تمام خبرنگاران به صورت هدفمند و مستقیم هدف قرار گرفته اند که از این میان ۹ خبرنگار در حمله انتحاری شش‌درک کابل جان باختند و داعش مسئولیت آن حمله را به عهده گرفت. دو خبرنگار نیز در ولایات قندهار و خوست ترور شده اند.

این کمیته شش ماه اول ۲۰۱۸ میلادی خونین‌ترین زمان خواند و گفت: در پهلوی موارد قتل خبرنگاران، کمیته ۱۹ مورد توهین و بدرفتاری، ۱۴ مورد لت و کوب، ۱۱ مورد زخمی‌شدن، ۲۸ مورد تهدید، ۵ مورد بازداشت و احضار و یک مورد اخراج غیرقانونی از رسانه را ثبت نموده است.

کمیته مصونیت خبرنگاران، در قبال ۳۷ درصد این قضیه‌ها داعش و طالبان را مسئول دانسته و گفته است که بیشتر این قضیه‌ها شامل قتل و تهدید خبرنگاران می‌شود.

مسئولیت ۳۶ درصد خشونت علیه خبرنگاران به حکومت افغانستان و ۱۴ درصد نیز به افراد ناشناس و دو قضیه هم به مدیران رسانه‌ها نسبت داده شده است.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار