دهقانی نیا گفت:به هیچ وجه امکان جعل شناسه IMEI که بر روی جعبه تلفن همراه حک شده است ، وجود ندارد.

کد IMEI در طرح رجیستری قابل جعل و سواستفاده نیستند/ هشدار به خریداران تلفن همراه: نحوه کلاه برداری برخی از فروشنده نما هاحمیدرضا دهقانی نیا مدیرکل فناوری اطلاعات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و سخنگوی طرح رجیستری در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان درمورد جعل شناسه IMEI  اظهار کرد: بر روی جعبه تلفن همراه کد های IMEI  حک شده است که این شناسه و اصالت تلفن های همراه را به طور انحصاری نشان می دهد.

دهقانی نیا اضافه کرد: شایعاتی مبنی بر اینکه برخی از سودجویان با کپی کردن این کد از روی یک شناسه اصلی، اجناس خود را به فروش می رسانند به گوش می رسد در حالی که امکان جعل این شناسه به هیچ وجه وجود ندارد.

سخنگوی طرح رجیستری تشریح کرد: حتی اگر افراد سودجو اقدام به پخش چندین شناسه کپی و فیک ( جعلی ) کنند، تنها یکی از آن موارد قابل استفاده و بهره گیری است و برای یافتن شناسه حقیقی اسنادی در سیستم های کنترلی ثبت و ضبط شده است.

دهقانی نیا افزود: در سیستم های کنترلی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مشخصاتی همچون محل واردات تلفن همراه، وجود دستگاه در زنجیره واردات و...  ثبت می شود و تنها تلفن همراهی که به طور شفاف و مشخص روال واردات آن انجام شده باشد، سرویس و خدمات داخل کشور را دریافت می کند و مابقی کد های کپی و جعلی فریز می شود.

وی با تاکید بر اینکه فروش تلفن همراه بدون شناسه IMEI امری نشدنی است، اضافه کرد: ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، کالا را از مبدا و پس از خرید از بازرگان پیگیری می کند و در نتیجه فاکتور هایی نظیر اینکه کالا با چه ارزی و به چه مقدار خریداری و به چه افرادی فروخته شد و محموله با چه بیمه ای حمل و وارد کشور شده  را بررسی می کند.

این مقام مسئول تصریح کرد:تمام نشان های تجاری موجود در بازار، مشمول طرح رجیستری شده اند و به خریداران دستگاه های تلفن همراه تاکیداتی مبنی بر اینکه پیش از  اقدام به خریداری دستگاه تبلت و یا تلفن همراه،  باید کد IMEI حک شده بر روی جعبه و یا گارانتی را با شناسه تلفن همراه تطبیق بدهد،ارائه شده است.

مدیرکل فناوری اطلاعات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ابراز کرد: افراد می توانند برای آگاهی یافتن از اصالت شناسه IMEI کد # # ۰۶* را شماره گیری کنند، سپس با دریافت پیامکی حامل شناسه  IMEI  از همخوانی  کد درج شده بر روی گارانتی و یا دستگاه اطمینان حاصل کنند.

این مقام مسئول ادامه داد: اگر افرادی دستگاه دست دومی را خریداری می کنند باید با شماره گیری #۷۷۷* نسبت به انتقال مالکیت طرح رجیستری اقدام کنند تا در آینده با مشکل مواجه نشوند.

دهقانی نیا در بخش دیگری از سخنان خود گفت: البته تعدادی از فروشنده نماها، به بهانه امتیاز خریدار بابت خرید از فروشگاه، نسبت به اقدامات مربوط به ثبت طرح رجیستری پیش دستی می کنند و پس از انجام مراحل مربوط به این فرآیند پیامک مربوط به استعلام قاچاق را از لیست پیامک خریدار پاک می کنند؛ درنهایت فرد خریدار پس از گذشت مدتی به طور مثال یک ماه از فعالیت دستگاه متوجه این کلاه برداری می شود که البته پس از آن هم دیگر راه برگشتی برای خریدار وجود نخواهد داشت.

انتهای پیام/

آخرین جزئیات طرح رجیستری 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار