برنامه گفتوگوی ویژه خبری امشب با موضوع پاسخ های وزیر آموزش و پرورش به مسائل آموزشی کشور برگزار شد.
به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پاسخ های وزیر آموزش و پرورش به مسائل آموزشی کشور موضوع گفتوگوی ویژه خبری امشب 31 تیر ماه بود که با حضور سیدمحمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش برگزار شد.
سیدمحمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در ابتدای برنامه اظهار کرد: کمبود مدارس دولتی ما در مراکز شهر ها به ویژه در بخش هایی است که با تراکم شهری مواجه هستیم، باید در نظر گرفت که همزمان با گسترش مناطق مسکونی، واحدهای آموزشی توسعه پیدا نکرده است و گاهی این مشکلات در مناطق شهرها به چشم می خورد.
وی ادامه داد: باید اعتراف کرد که این مشکل بر عهده کسی نیست و سیاست های این طرح همسوی هم نبوده است. جواز ساخت و سازها داده می شود، اما سرانه آموزشی آن با آموزش و پرورش بررسی نمی شود، همانند ساخت و ساز مسکن مهر که با آن مواجه هستیم. البته برای منظم کردن این برنامه درپی کاهش دادن مشکلات هستیم، تا بتوانیم این فرآیند را کنترل کنیم و سرانه آموزش و پروش سازماندهی شود و جلوی اجحاف ها گرفته شود.
بطحایی درخصوص بحث قدیمی دریافت شهریه از اولیای دانش آموزان در مدارس دولتی و غیردولتی بیان کرد: در برخی از مدارس ما هنوز بحث قدیمی دریافت پول هنگام ثبت نام وجود دارد، باید گفت که در ایام ثبت نام نباید پولی به اجبار از مردم گرفته شود، به همین منظور ما 60 گروه نظارتی نامحسوس را آموزش دادیم و در راستای نظارت بر حقوق خانواده ها و اولیا مدارس مورد بازدید قرار خواهند گرفت. ما می دانیم که هنگام ثبت نام شرایط کاری همکاران و مدیران مدارس ما سخت است.
وزیر آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به اینکه گروه های نظارتی از سوی ستاد بازرسانان ویژه به مدارس فرستاده می شوند، اظهار کرد: روی صحبت من به مدارس غیردولتی است، ما با توجه به متغیرهای موجود با حضور نمایندگان موسسات غیردولتی، شهریه های مدارس غیردولتی را براساس اقلام و شهر و مناطق مختلف تعیین کردیم تا هر خانواده بداند چه مبلغی را باید پرداخت کند و در حق اولیای دانش آموزان اجحاف نشود. ما هیچ خط و نشانی نمی کشیم، اما سر حقوق مردمان با کسی تعارف نداریم. باید درنظر داشته باشیم که شرایط اقتصادی خانواده های ما امروز شرایط سختی است، ما نباید شهریه و هزینه هایی را خارج از چارچوب تحمیل کنیم. اگر همکار بنده در یک مدرسه دولتی هزینه های اضافی را دریافت می کند، هیچ تاثیری در کیفیت آموزش ندارد. به هیچ عنوان هیچ مدرسه ای حق ندارد هزینه ای بی جهت به اولیای دانش آموزان تحمیل کند.
بطحایی ادامه داد: هر گونه هزینه دیگر با معیار های خودش مشخص می شود که تا چه اندازه باید این مبالغ در نظر گرفته شود، اما شهریه های مدارس غیردولتی خارج از این جریان است و براساس معیارهای آن شهر و منطقه تعیین می شود و براساس متغیرهای مختلف محاسبه شده است. ما امیدواریم که کنترل هایی که بیان کردیم در هنگام ثبت نام و دریافت شهریه ها اجرایی شود تا ما با مکانیزم های دیگری که طراحی کردیم وارد بحث نظارتی بر مدارس نشویم.
وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به سوال مجری برنامه درخصوص گروی نگه داشتن کارنامه دانش آموزان برای پرداخت شهریه مدرسه، ضمن عذرخواهی از همکاران و اولیای دانش آموزان، گفت: این دعوا و چالش های قدیمی که در بودجه وجود دارد، ریشه در این دارد که من باید به عنوان یکی از اعضای آموزش و پرورش سرانه ای که باید را در اختیار مدیران قرار بدهم، اما متاسفانه پاسخ همکاران من به عنوان مدیران مدارس این است که ما اگر این مبالغ را دریافت نکنیم، پول آب، برق، گاز و نوسازی مدارس را چگونه تأمین کنیم؟ باید عرض کنم که گرفتن کمک از اولیا نباید اجبار باشد، نیاز مدرسه است، ولی هر آنچه در توان خانواده هاست و برایشان مقدور است به مدرسه کمک کنند.
بطحایی با بیان اینکه در زمان ثبت نام مدیران و همکارانم از دوسوی آموزش و پرورش و اولیای دانش آموزان تحت فشار هستند، اظهار کرد: خواهش من از همکارانم این است که با توجه به شرایط اقتصادی خانواده ها هزینه هایشان را کاهش بدهند و محیط مدرسه را با فشارهایی که برای اولیای دانش آموزان ایجاد می شود تلخ نکنید.
وزیر آموزش و پرورش ضمن اشاره به ورود دیوان محاسبات و دستگاه های نظارتی به حوزه های مالی آموزش و پرورش، گفت: از دستگاه های نظارتی بر حوزه مالی، ریاست مجلس شورای اسلامی، دیوان محاسبات درخواست کردیم تا جلسه ای را با حضور دادستانی و دیوان برگزار کنند، تا راهی اصولی برای رسیدن به پرداخت معوقات همکاران خود برسیم تا خاطر همکاران عزیزمان مکدر نشود.
بطحایی درباره پرداختی مطالبات آموزش و پرورش، ادامه داد: معمولا همکارن من خوششان نمی آید از پرداختی های خود صحبت کنند و به من می گویند چرا پرداختی های ما را اعلام می کنید. اما اینجا باید گفت؛ تا حدی مطالبات پرداخت شده و الباقی آن تا شهریور ماه پرداخت خواهد شد.
وی درخصوص پرداخت معوقات معلمان حق التدریس، افزود: متاسفانه این معوقات همیشه وجود دارد و موقعات همکاران حق التدریس در جریان بوده است. گلایه هایی که از سمت همکاران ما وجود دارد، درست است، اما ما به دنبال آن هستیم که حق التدریس همکاران رسمی را هم ماهانه پرداخت کنیم.
وی در ادامه درخصوص معوقات بیمه فرهنگیان، تصریح کرد: به دلیل افزایش تعرفه های پزشکی بخشی از محاسبات ما در دریافت سرانه حق بیمه تکمیلی با مشکل مواجه شده است که برخی از تاخیرات ناشی از این است و متناسب با پرداختی ها ما نیست. ان شا الله از شهریورماه سال جاری دوره جدید پرداخت جدید بیمه ها منعقد خواهد شد و اعتبارات دولتی که اختصاص پیدا می کند را واقعه بینانه تر نظاره می کنیم تا مشکلات را برطرف کنیم.
بطحایی درخصوص تدوین سند بالادستی در نظام آموزش و پرورش گفت: ما در آموزش و پرورش سند تحول داریم که نقشه راه ما در آموزش و پرورش است، در واقع این سند تحول بنیادین در نوع خودش سندی کمنظیر است. که البته این سند مشکلاتی را به همراه دارد اما به عنوان سندی ایجاد می شود که کمنظیر است و ما برنامه درسی و 6 زیر نظام های آموزش و پرورش را براساس آن تنظیم می کنیم.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه بر اساس قانون مصوب مجلس باید سوابق تحصیلی به تدریج جایگزین آزمون ورودی شود، گفت: در طی سال های گذشته به دلایل نسبتا موجه این موضوع به تاخیر افتاده است، تا پیش از این سهم پیشینه تحصیلی که از طریق معدل امتحانات نهایی دانش آموزان محاسبه می شد معادل 25 درصد بود.
وی با اشاره به اینکه این تاثیر، تاثیری مثبت است ادامه داد: تعریف تاثیر مثبت این بود که اگر کسی همه انرژی خود را برای آماده شدن در آزمون ورودی بگذارد، عملا پیشینه تحصیلی اهمیتی نخواهد داشت.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه امسال بررسی های طولانی و مشترک بین سازمان سنجش و وزارت آموزش و پرورش صورت گرفت، عنوان کرد: برای سال تحصیلی ۹۸ سهم پیشینه تحصیلی از ۲۵ درصد به ۳۰ درصد تبدیل شده است.
وی با بیان اینکه در سال آینده فقط دروس امتحان نهایی پایه دوازدهم در پیشینه تحصیلی محاسبه می شود، خاطرنشان کرد: به تدریج با شیب ملایم سهم کنکور و آزمون ورودی دانشگاه باید کاهش پیدا کند.
بطحايی با اشاره به اینکه باید پیشینه تحصیلی در پایه دهم و یازدهم در امتحانات نهایی موثر باشد، گفت: متخصصان ارزیابی آموزشی، اصولی دارند که می گویند ارزشیابی نباید آنی باشد، بلکه باید به صورت تدریجی و مستمر انجام شود، لذا طی 4سال با ارزشیابی از عملکرد دانشآموزان باید به نتیجه رسید که فلان دانش آموز شایسته تحصیل در چه رشته ای است، نه اینکه دانش آموز در یک جلسه ۳ ساعته تکلیف یک عمرش روشن شود؛ این مخرب ترین روش ارزشیابی است لذا باید محدودیت ها را کنار گذاشت تا به نقطه مورد نظر برسیم.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به مدارس سمپاد گفت: چرا بچه های دوره ابتدایی از کلاس اول تحت تاثیر کتاب های کمک آموزشی و مسائل این چنینی قرار می گیرند، باید دانشآموزان را از فشار روانی و سختی ها دور کرد.
وی با بیان اینکه مدرسه محیط دوم زندگی دانشآموزان است و باید آنها زندگی کردن را تمرین کنند، افزود: آزمون روحیه شاد و نشاط مدرسه را از بین می برد، لذا مدارس استعدادهای درخشان در پایه هفتم آزمون پیشرفت تحصیلی نخواهند داشت لذا این فضا ضد تربیتی است.
بطحایی با اشاره به اینکه رقابتهای فردی فضای مدارس را متلاشی میکند، گفت: مدارس استعدادهای درخشان پایه هفتم فقط آزمون هوش و استعداد دارند و این آزمون نیاز به کتاب و تست ندارد.
وی با اشاره به اینکه با مدارس غیر دولتی که اقدام به برگزاری آزمون کرده اند برخورد خواهیم کرد اظهار کرد: سند ۲۰۳۰ فرآیندی را در گذشته بین برخی دستگاههای اجرایی کشور طی کرده بود؛ این سند فقط برای کشور ما نبود، بلکه سندی بین المللی است که کشور ما هم حق تحفظ را در برخی از بندها گرفته بود.
وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری نسبت به این سند اظهار نگرانی داشتند، لذا اجرای این سند متوقف شد خاطرنشان کرد: ما خودمان میتوانیم سندهای بالادستی غنی را تولید کنیم، صرف نظر از اینکه این سند چه مفاد و بندهایی داشت ما خودمان خیلی اسناد فرادستی بسیار قویتر و غنیتری نسبت به سند ۲۰۳۰ داریم.
بطحایی با اشاره به اینکه پس از ورود مقام معظم رهبری اجرای این سند در آموزش و پرورش و سایر دستگاهها متوقف شد، گفت: با مدارسی که در این خصوص تخلف کرده باشند برخورد میکنیم، به طوری که تیم سه نفرهای را برای رسیدگی به موضوع تشکیل داده ایم تا بدون سلسله مراتب مستقیما وارد موضوع شوند.
وی تصریح کرد: حساسیت بر روی سند ۲۰۳۰ برای ما که آموزههای دینی زیربنای تعلیم و تربیت است دغدغه درستی به حساب میآید.
بطحايی بیان کرد : آموزش و پرورش برای توقف این سند دستور صریح اداری داده است، اگر در مواردی مصادیق گزارش شد که این مصداق نشان میداد در فلان مدرسه یا فلان منطقه سند ۲۰۳۰ اجرا می شود، بلافاصله باید مستقیماً به وزارت آموزش و پرورش گزارش داده شود تا به موضوع ورود پیدا کنیم.
وی افزود: چند وقت پیش یکی از همکارانم می گفت می ترسد که احکام شرعی را سر کلاس به بچه ها درس بدهد به جهت اینکه یک وقتی او را منتسب به این سند نکنند، باید آموزش ها با محتوای تعریف شده توسط مدرسان صلاحیت دار انجام شود.
وی ادامه داد: حذف حقوق تابستانی معلمان صحت ندارد کدام عقل سلیمی باور میکند که حقوق معلمان در تابستان قطع میشود.
انتهای پیام/
پس اضافه کار اداری ها چی ؟
حتماٌ سالانه پرداخت می شود ؟
مدرسه دولتی امام علی علیه السلام برای کلاس دوازدهم پنج میلیون تومان باز می گم مدرسه کاملا دولتی
اگر نمی خواهی بچه را ببر مدرسه دیگه
بیخیال !!!!
کو گوش شنوا
مدرسه دولتی امام علی علیه السلام برای کلاس دوازدهم پنج میلیون تومان باز می گم مدرسه کاملا دولتی
اگر نمی خواهی بچه را ببر مدرسه دیگه
بیخیال !!!!
کو گوش شنوا
آموزش و پرورش قصد دارد معاونت پرورشی را حذف کند. لطفا پیگیری فرمایید . با تشکر
فقط صدقت
الان همون بچه داره ازدواج میکنه