در حالی که برخی از کشور‌های همسایه‌ی شرقی ایران حق آب کشورمان را به رسمیت نمی‌شناسند ، سالانه ۱۴۰ میلیون متر مکعب آب از طریق رود خانه‌های کلات به همسایه‌ی شمالی یعنی ترکمنستان وارد می‌شود.

وعده اجرا نشده وزیر نیروبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،با وجود کاهش بارش‌ها و وجود خشکسالی‌های امسال رودخانه‌های منطقه کلات در شمال شرق خراسان رضوی همچنان جاری است و آب فراوانی دارد، اما قصه‌ی پر غصه‌ی خروج آب از کشور دست کشاورزان کلاتی را برای توسعه‌ی کشت و زرع بسته است.

در صورتی که ۵۰ درصد حق آب رودخانه های کلات متعلق به کشورهای  همسایه  است در صورت مدیریت درست این موضوع ، ۵ هزار هکتار از اراضی کلات نجات می‌یابد .
 
یکی از کشاورزان در این باره می گوید: شاهد این هستیم که این آب  به کشورهای همسایه می‌رود و متاسفانه نمی‌توانیم از این آب به درستی استفاده کنیم ، چون باید اقداماتی انجام شود که این آب به زمین‌ها و روستا‌های دیگر پمپاژ شود.

یکی دیگر از کشاورزان معتقد است: کمتر از 1 کیلومتر با آخرین تپه‌ی ترکمنستان فاصله داریم ؛ در آن جا دو رودخانه وجود دارد ، ولی مکانیزم‌هایی وجود ندارد که بتوانیم از آن آب استفاده کنیم .
 

وعده محقق نشده وزیر نیرو

 
بهار سال 97 وزیر نیرو قول پیگیری ساماندهی خروج آب و بهره مندی کشاورزان منطقه کلات از آب‌های مرزی را داد که هنوز محقق نشده است.

اردکانیان وزیر نیرو بهار امسال قول پیگیری ساماندهی خروج آب از کلات و بهره مندی کشاورزان منطقه از آب‌های مرزی را داده است ؛

وی  در بازدیدی که بهار امسال از منطقه مرزی کلات داشت ، گفته: ظرفیت‌های خوبی در منطقه مرزی وجود دارد که باید تمهیدات خاصی را برای بهره مندی کشاورزان تا اجرای طرح‌های بلند مدت برای این مناطق بیندیشیم.
 
وزیر نیرو افزوده: ما باید تمهیدات خاصی را برای بهره مندی کشاورزان تا زمان اجرای طرح‌های بلند مدت مهار حق آب‌های مرزی بیندیشیم که در اولین فرصت این کار را خواهیم کرد .
 

مطالعه‌ی ساماندهی طرح‌های کلان آب‌های مرزی


اعلایی سرپرست امور آب منطقه‌ی خراسان رضوی از مطالعه‌ی ساماندهی طرح‌های کلان آب‌های مرزی در این منطقه خبر داد و گفت : حدود ۱۴۰ میلیون مکعب آب از کشور خارج می‌شود که ۵۰ درصد آن متعلق به کشور‌های همسایه است .

وی ادامه داد : ۵۰ درصد باقی مانده بخش اصلی را توسط شیوه‌های غیر سازه‌ای باید مدیریت کنیم ، چون غیر از دو رود خانه‌ای که خارج می شود ، رود خانه‌ی پر آبی نداریم .

مدیر امور آب منطقه‌ی خراسان رضوی ادامه داد : بقیه‌ی رود خانه‌ها را باید با طرح‌های دیگری مهار کنیم که برنامه هایش در دست مطالعه است .

با ساماندهی خروج آب‌های مرزی از کلات حدود ۵ هزار هکتار از اراضی حاصل خیز منطقه زیر کشت محصولات کشاورزی خواهد رفت .
انتهای پیام//ف.ش
 
گزارشگر: فاطمه شهدوست
 
 
 
 
برچسب ها: اخبار اقتصادی ، آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.