کارشناس مسائل سیات خارجی گفت:اگر دولت بتواند هوشمندانه عمل کند،طرح مقابله با ایران شکست می‌خورد و کشور قوی‌تر می‌شود.

دولت با عملکرد هوشمندانه به قوی‌تر شدن کشور در مقابل تهدیدات کمک می‌کندجواد منصوری کارشناس سیاست خارجی و سفیر پیشین ایران در چین در گفت و گو با  خبرنگار  سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  درباره سخنان رئیس جمهور مبنی براینکه ایران در برابر تحریم های نفتی آمریکا راه های فراوانی دارد که استفاده از تنگه هرمز تنها یکی از آنها است اظهار کرد: براساس مطالعات استراتژیکی و ژئوپلیتیکی، ایران موقعیت جغرافیایی و ژئواستراتژیک بسیار حساس و مهمی دارد و در یکی از نقاط مهم دنیا قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه قدرت های بزرگ از موقعیت مهم جغرافیایی و ژئواستراتژی ایران آگاهی دارند افزود: از گذشته تاکنون قدرت های برتر جهان تسلط بر ایران را جزء اهداف استراتژیک خود قرار داده اند. آنها می‌دانستند که با تسلط بر ایران به مناطق وسیعی از دنیا یعنی اروپا، آفریقا، آسیا و اقیانوسیه دسترسی پیدا می‌کنند.

بیشتر بخوانید:کشورهای خریدار نفت ایران در برابر تحریم آمریکا چه خواهند کرد؟

منصوری با بیان اینکه امروزه آمریکا به عنوان قدرت برتر جهان با آگاهی از موقعیت جغرافیایی ایران به دنبال آن است تا با تحت فشار قرار دادن ما بر کشور تسلط یابد ادامه داد: شکست آمریکایی ها در جریان انقلاب اسلامی ،‌ شاید بزرگترین شکست آنها بود که نتوانستند به هیچ عنوان تاکنون آن را جبران کنند.

سفیر پیشین ایران در چین تصریح کرد: دولت فعلی آمریکا تصورش این است که با فشار بر ایران در زمینه‌های مختلف تبلیغاتی، مالی و تجاری می تواند ایران را تسلیم خواسته های خود کند و با بهره برداری از موقعیت ژئوپلیتیک و ژئواستراتژیک کشور بتواند مقاصد و اهداف خود را عملی کند.

وی با بیان اینکه آقای رئیس جمهور در سخنرانی خود موقعیت مهم ایران در منطقه را هدف قرار داده است اظهار کرد: ایران با استفاده از موقعیت ژئواستراتژیک و ژئوپلیتیک خود می تواند با استفاده از امکانات در این زمینه موجودیت، منافع، اقتدار و امنیت خود را تأمین کند.

کارشناس مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه امروزه ما با تجربه چهل سال فعالیت و مقاومت به امکاناتی دسترسی پیدا کرده‌ایم که می‌توانیم در مقابل تهدیدات نه تنها بایستیم بلکه آنها را تبدیل به فرصت‌ کنیم افزود: اگر دولت در این زمینه بتواند هوشمندانه عمل کند قطعا طرح مقابله با ایران نه تنها شکست می‌خورد بلکه به قوی‌تر شدن کشور کمک خواهد کرد.

منصوری در ادامه با اشاره به کشورهایی که از نقش ترانزیتی تنگه هرمز استفاده می کنند تصریح کرد: طبعا این کشورها با دولت‌ آمریکا دچار چالش می‌شوند. به این دلیل که ایران نیست که تصمیم به تهدید در منطقه گرفته بلکه آمریکاست که چنین تصمیمی را اتخاذ کرده است.

سفیر پیشین ایران در چین ادامه داد: بنابراین به خاطر اقدامات ایالات متحده آمریکاست که در روزهای اخیر شاهد دیدارهای ویژه مقامات کشورهای مختلف با دولت آمریکا هستیم که این مقامات خواستار تغییر سیاست های آمریکا و اجرای برخی استثنائات در این زمینه هستند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: به هرحال این وضعیتی است که آمریکا با اقدامات خود برای دولت‌های دیگر به وجود آورده است نه ایران، حال باید دید که در نهایت دولت آمریکا چگونه می خواهد در مقابل این کشورها عمل کند.

انتهای پیام/

نقش ترانزیتی تنگه هرمز

واکنش کشورها به بسته شدن تنگه هرمز

تاثیر بسته شدن تنگه هرمز در فروش نفت

برچسب ها: آمریکا ، ترامپ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار