بطحایی گفت: مشارکت مردمی به معنای این نیست که بار دولت را به دوش مردم انداخته باشیم.

مشارکت مردمی به معنای تقبل بار سرانه دولت به دوش مردم نیستبه گزارش  حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش پس از بازدید از بخش‌های مختلف سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی در جمع کارشناسان سازمان، ضمن گرامیداشت و تبریک میلاد با سعادت حضرت امام رضا علیه السلام، اظهار کرد: از تلاش و زحمات همکاران در سازمان درباره کمکی که برای زلزله‌زدگان کرمانشاه داشتند، تشکر می‌کنم که در شرایط سخت اقتصادی، این حرکت ارزشمند علاوه بر آثار تربیتی، تاثیرات عاطفی و روانی خوبی را هم برجای گذاشت.

وزیر آموزش وپرورش گفت: همه یک تیم هستیم و اشکال و نقص در یک بخش از تیم، به کل مجموعه برمی گردد و اگر تیم در خدمت به مردم و رضایت خداوند موفق شود، موفقیت برای همه‌ تیم است و اگر ناکامی در رسیدن به هدف باشد  به همه‌ اعضای تیم بر می گردد؛ باید با شناخت بیشتر به وظیفه، گام‌های موثرتری برای حل مشکلات مردم برداریم و خدمت بیشتری کنیم.

بطحایی تاکید کرد: اگر نظام تعلیم و تربیت را از گذشته تا کنون مورد واکاوی قراردهیم، این مشخص می‌شود از زمانی که آموزش وپرورش دیواری به دور خود کشید و بیان شد که تمام تعلیم وتربیت در اختیار وزارت آموزش و پرورش است، روزبه روز بر مشکلات آموزش و پرورش افزوده شد و زمانی که ارتباط آموزش و پرورش با نهاد‌ها قطع شد، از کیفیت فاصله گرفت.

مشارکت راه نجات بخش آموزش و پرورش است

وزیر آموزش و پرورش ضمن اشاره به دستاورد‌های مشارکت مردم در آموزش و پرورش بیان کرد: زمانی که از مشارکت صحبت می‌کنیم به این معنی نیست که بار سرانه دادن دولت را به دوش مردم بگذارید و باید نگاه به مشارکت در بخش غیردولتی نگاهی باشد که افق نجات بخش آموزش و پرورش شود اگر مردم در کنار نظام تعلیم وتربیت باشند، مشکلات کنونی همچون فضا و امکانات و منابع حل خواهد شد و بی شک مشارکت راه نجات بخش آموزش و پرورش است و مسیر رسیدن به کیفیت است.

در بحث توسعه مدارس غیر دولتی از ۸درصد به به ۱۱ درصد رسیده‌ایم و این به معنای کاهش وظایف دولت در سرانه مدارس نیست بلکه به معنای افزایش فضا برای حضور مردم برای نظارت و برنامه‌ریزی در امور آموزشی و پرورشی است و برای پاسخگویی به اعتماد مردم باید نظارت دقیق بر مدارس غیر دولتیوجود داشته باشد.

رتبه قابل قبول در عدالت آموزشی

وی با اشاره به آموزش از راه دور و ظرفیت هایش تصریح کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در عدالت آموزشی از نظر کمی توسعه خوبی داشتیم و رتبه خوبی در نظام‌های جهانی داریم، اما از حیث کیفی و عدالت کیفی فاصله داریم و آموزش از راه دور می‌تواند نقش موثری در برقراری عدالت کیفی داشته باشد وبرای این منظور باید آموزش از راه دور دامنه خدماتش را وسیع کند تا از نظر کیفی هم به مطلوبیت برسیم.

 بطحایی با اشاره به ظرفیت شورا‌ها در آموزش و پرورش گفت: باید بخش عمده‌ای از مشارکت نهاد‌های مدنی، عمومی و‌مردم از طریق شورا‌ها انجام بگیرد و اگر این مسیر هموارشودو شورا‌ها را در تمامی ارکان آموزش و پرورش فعال کنیم، بسیاری از مشکلات آموزش و پرورش حل خواهد شد.

در ادامه مجتبی زینی وند رئیس سازمان مدارس و‌مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی ضمن قدردانی از حضور وزیر آموزش و پرورش به رویکرد‌های سازمان اشاره کرد و‌گفت: براساس برنامه محوری، پژوهش محوری، نظارت و راهنمایی، هدایت و حمایت، توسعه مشارکت و بهره گیری از خدمات نوین، رویکرد‌های سازمان برنامه‌ریزی شده است و و در این راستا تشکیل کمیته‌های برنامه ریزی با هدف احصای تکالیف قانونی براساس اسناد بالادستی و سند تحول و تعیین راهبرد براساس سیاست‌های وزارتخانه صورت گرفته است.

وی کیفیت بخشی را اصل ضروری در برنامه‌های سازمان دانست و گفت: در جهت دست یابی به کیفیت فعالیت‌های آموزشی و پرورشی، دوره‌های توانمندسازی سازی برای همکاران طراحی شده است و ارتقای عملکرد مدارس با معرفی شاخص‌ها ومعیار‌ها انجام خواهد گرفت.

بازدید روزانه ۵تیم از مدارس غیردولتی شهر تهران

زینی وند در ادامه افزود: در رویکرد پژوهش محوری تلاش شده است که محور‌های کاربردی و عملیاتی سازمان مورد بررسی و پژوهش قراربگیرد که از این میان می‌توان به آسیب شناسی و مطالعه استراتژی‌های توسعه کمی و کیفی مشارکتها، طراحی الگوی بالندگی شغلی و حرفه‌ای منابع انسانی، پایش، سنجش و اعتباربخشی ملاک‌ها و نظام اجرایی ارزشیابی، سنجش عملکرد مدارس از منظر شاخص‌ها و. اشاره کرد.

رئیس سازمان مدارس و‌مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی با اشاره به نظارت مستمر بر فرایند ثبت نام بیان کرد: نظارت بر عملکرد و نظارت موضوعی دو رویکرد مهم بخش نظارت است و روزانه ۵تیم از مدارس غیردولتی شهر تهران بازدید می‌کنند و مسائلی و مشکلات را بررسی می‌نمایند و تا کنون بیش از ۱۲۰مدرسه مورد بازدید قرار گرفته است.

وی اظهار کرد: با توجه به حوزه‌ وسیع فعالیت‌های مرکز، سامانه‌های مختلف طراحی شده و‌ با هدف دسترسی بیشتر والدین به برنامه‌ها و تسریع امور و شفافیت عملکرد‌ها راه اندازی شده است وچون سازمان برنامه‌های و حوزه‌ی ارتباطی وسیعی دارد و با ساماندهی سامانه‌ها بسیاری از مشکلات مرتفع می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی
۱۹:۴۱ ۰۴ مرداد ۱۳۹۷
سلام.با این شهریه های گذاف در مدارس دولتی که اسمش رو گذاشتن مشارکت خونه مردم رو سوزندن. یه کارمند ساده با سه بچه مدرسه ای از کجا بیاره بابت ثبت نام هر بچه اش هشتصد هزار تومان پول بده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۳ ۰۳ مرداد ۱۳۹۷
یا علی