محمد میرکیانی نویسنده کودک و نوجوان در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص تیراژ پایین کتاب های کودک گفت: یک بخشی از پایین بودن تیراژ کتاب کودک طبیعی است به دلیل اینکه نوع کتاب تغییر پیدا کرده است از سوی دیگر هم رسانه ها و هم شبکه های مجازی در کشور استفاده می شوند که این شبکه ها هم در کاهش تیراژ کتاب موثر بوده اند اما بخشی از پایین بودن تیراژ کتاب به خودمان باز می گردد.
وی افزود: کتاب داستان جزء محصولات آموزشی مخاطبان کودک است هنگامی که کودکان کتاب می خوانند تنها سرگرم نمی شوند و از مطالعه آن لذت روحی و روانی نمی برند بلکه با مطالعه آن آموزش می بینند.بنابر این مطالعه کتاب داستان در کنار آموزش رسمی کشور یعنی آموزش و پرورش یک ضرورت است و برای کودکان دقیقا مثل کتاب کمک آموزشی است.
این نویسنده کودک و نوجوان با اشاره به یک مشکل ساختاری در بخش تیراژ یا شمارگان کتاب کودک بیان کرد: بخش توزیع یا پخش کتاب کودک بدون راه حل مانده است به نظر می رسد ساختار توزیع کتاب کودک متناسب با نیاز کودک و نوجوان نیست و به تعداد کافی در کشور توزیع نمی شود.محصولات فرهنگی ما در بخش کتاب های کودک در مراکزی خاص توزیع می شود برای مثل در شهر تهران، خیابان هایی را می بینیم که در آن کتابفروشی وجود ندارد یا اینکه کتابفروشی ها در ساختار جدیدشان به شهر کتاب تبدیل شده اند.
میرکیانی ادامه داد: بخشی از کتاب ها ی کودک را که به صورت سنتی توزیع می کنند تنها در کتابفروشی های محدودی که در آن لوازم التحریر می فروشند توزیع می شود.همانطور که فروشگاه های زنجیره ای برای عرضه شیرینی و محصولات غذایی در کشور داریم فروشگاه زنجیره ای کتاب کودک در کشور احداث شود و مغازه های ده تا چهارده متری را به این کار اختصاص دهند الان کتاب کودک به اندازه کافی در کشور برای عرضه در این مغازه ها تولید می شود و سرمایه گذارانی در این زمینه فعالیت می کنند.
وی با اشاره به میزان نیاز کشور به فروشگاه های کتاب کودک اظهار کرد: ما به ده تا دوازده هزار فروشگاه کتاب کودک در کشور نیاز داریم مردم معمولا به محصولاتی که نشان برند دارند علاقه نشان می دهند و ما برند فروشگاه توزیع کتاب کودک در ایران نداریم این مسئله بسیار مهم است.
میرکیانی با بیان اینکه فرض کنید در محل های خرید مردم مغازه هایی وجود داشته باشد که چشمشان به کتاب کودک بیفتد،ادامه داد:بسیاری از خانواه ها علاقه دارند کتاب داران آشنا به کتاب کودک، آن ها را برای خرید کتاب راهنمایی کنند که متاسفانه چنین مکان هایی در کشور نداریم.
این نویسنده کودک و نوجوان با اشاره به اینکه برای تمام مردم امکان پذیر نیست برای خرید کتاب کودک به شهر کتاب در یک منطقه دیگر بروند، تصریح کرد: فروشگاه های زنجیره ای با وسعت بسیار کم در کشور احداث شوند و در این فروشگاه ها دو تا سه فروشنده جوان آشنا به کتاب کودک فعالیت کنند اگر مجموعه ای در این زمینه سرمایه گذاری کند هم شغل در کشور ایجاد می شود هم برگشت سرمایه دارد و هم ارزش آفرین در محصولات فرهنگی است هم به علاقه مندی مردم برای قرار گرفتن در مسیر مطالعه کمک می کند.
میرکیانی با اشاره به یک اتفاقی که در کتاب کودک در دهه شصت رخ می داد و در حال حاضر از آن غفلت شده است، بیان کرد: در دهه شصت برخی سازمان ها از جمله جهاد سازندگی،کمیته امداد امام خمینی (ره ) و سازمان بسیج، بودجه فرهنگی را به کتاب کودک اختصاص می دادند.این سازمان ها کتاب کودک را با تیراژ بالا خریداری و در سطح کشور توزیع می کردند اما در حال حاضر چند ناشر محدود، کتاب کودک منتشر می کنند آن هم کتاب هایی که پرزرق و برق هستند و قیمت بالایی دارند که افراد خاصی این کتاب ها را تهیه می کنند.
وی با اشاره به اینکه نویسندگان کودک از ایجاد فضایی دلنشین دوستانه و نوآوری برای کودکان دور شده اند، خاطر نشان کرد:نویسندگان کودک ،کتاب های جذاب نمی نویسند هرکسی با توان نگارشی محدود در این زمینه قلم می زند به عنوان مثال یک ناشر بدون آنکه توجه کند که «کتاب قصه ها مثل شد» حاصل سال ها تلاش یک نویسنده است چند ضرب المثل را کنار هم می نویسد و نام کتاب را «قصه ها مثل شد» می گذارد.هرکسی به این حوزه وارد می شود و فکر می کند ساده ترین کار نوشتن کتاب کودک است در نتیجه بازار از کتاب های ضعیف و تکراری پرمی شود و شور خرید کتاب کودک در مخاطب آن باقی نمی ماند.
انتهای پیام/