معاون مرکز فرهنگ موسیقی ملل و مدیر بخش مطالعات خاورمیانه کنسرواتوار چایکوفسکی مسکو گفت: موسیقی مقامی اساس جریان موسیقی رسمی کشور و یک پدیده فرهنگی است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، حسین نورشرق در حاشیه برگزاری جشنواره بومی موسیقی اظهار داشت: بی‌تریدد موسیقی جزو قدیمی و جدی در سرزمین مازندران است که هنوز حیات واقعی و قلب تپنده‌اش وجود دارد و زنده است، زیرا جشنواره‌ها نبض موقت در تقویم هنری کشور هستند و این را نه فقط در حوزه موسیقی بلکه در زمینه تئاتر و فیلم و سایر موارد هم شاهد هستیم.

وی افزود:، اما اینکه این جشنواره‌ها باید مداوم بوده و اجرا‌ها در سطح زندگی اجتماعی مردم، نهادینه شود موضوع مهم دیگری است.

مدیر بخش مطالعات خاورمیانه کنسرواتوار چایکوفسکی مسکو با بیان اینکه در همه جای دنیا، جشنواره‌ها امکانی برای معرفی هنرمندان و آثار هنری است خاستگاه کوتاه مدت دارد، گفت: باید ببینیم موسیقی و به ویژه موسیقی که بیشتر به عنوان پدیده فرهنگی دارای اهمیت است همانطور که از نظر هنری هم اهمیت دارد را چگونه می‌توان به رگ فرهنگی جامعه تزریق کرد و این اگرچه موضوع پیچیده‌ای است، اما می‌توان از تجربه دیگر کشور‌ها در این زمینه استفاده کرد.

نور شرق با اشاره به اینکه آیا اراده برنامه ریزان فرهنگی و بستر فرهنگی جامعه بر این است که موسیقی به عنوان پدیده مهم فرهنگی و یک عنصر تعیین کننده در شکل‌گیری تمدن ایرانی، به شریان و جریان اجتماعی متصل شود، تصریح کرد: اگر این اراده باشد راهکار‌ها هم مشخص است.

معاون مرکز فرهنگ موسیقی ملل و مدیر بخش مطالعات خاورمیانه کنسرواتوار چایکوفسکی مسکو ادامه داد: آنچه روشن است این است که رها کردن فرهنگ‌های موسیقی اصیل و ریشه‌دار، به معنای گرفتن اسلحه از دوست و آگاه و دادن آن به دست غیردوست است.

وی خاطرنشان کرد: اگر برای سلیقه موسیقی جامعه که بخش مهمی از آن، موسیقی فولکلور است تصمیم نگیریم و این موسیقی را به جامعه برنگردانیم جریان‌های دیگری، خوراک دیگری را به جامعه تزریق می‌کنند که شاید خوراک مناسبی نباشد.

نور شرق با اشاره به اینکه موسیقی مقامی، اساس جریان موسیقی رسمی کشور است، اظهار کرد: موسیقی مقامی و محلی، یک پدیده فرهنگی است و موسیقی به مثابه یک پدیده هنری، اتفاقی نو در دنیا است.

کارکرد فرهنگ‌های مادر در بسیاری از کشور‌ها از دست رفته است

این فعال حوزه موسیقی افزود: کنسرت، آلبوم موسیقی و موارد اینچنینی، اتفاق‌های جدید برای موسیقی به مثابه پدیده فرهنگی است که قدمت چندهزار ساله دارد و کهن‌تر از موسیقی به مثابه پدیده هنری است، در این بین مازندران به دلیل اینکه از نقاط کهن به لحاظ زیست انسان در ایران محسوب می‌شود بی‌تریدد موسیقی جزو قدیمی و جدی در این سرزمین است که هنوز حیات واقعی و قلب تپنده‌اش وجود دارد و زنده است و بخشی از همین زندگی شهری درگیر در تکنولوژی است و این یک امکان بسیار ارزشمند است، چون در بسیاری از کشورها، فرهنگ‌های مادر از جمله موسیقی، کاربرد به روز خود را از دست داده و تبدیل به عناصر موزه‌ای شده و یا از بین رفته و بازسازی شده است، رابطه آن‌ها با رگ و پی جامعه قطع است.

وی گفت: هرچند امروز در کشور ما و مازندران مانند همه جای دیگر نیا، موسیقی قالب، موسیقی عامه‌پسند است، اما حافظه ژنتیکی افراد مملو از این خاطره‌های موسیقایی است و کسانی که با این موسیقی آشنایی ندارند، اما با شنیدن آن، کد‌هایی در ذهن فعال می‌شود و هیچکس بی‌تفاوت از کنار این موسیقی عبور نمی‌کند.

نورشرق تصریح کرد: این سرمایه در دنیای بسیار عجیب و پیچیده امروز، امکانی است که می‌تواند زندگی را قابل تحمل‌تر کند، در دنیایی که درگیر جنگ و خسارت است، این امکان را با هیچ سرمایه‌ای نمی‌توان ایجاد کرد.

معاون مرکز فرهنگ موسیقی ملل و مدیر بخش مطالعات خاورمیانه کنسرواتوار چایکوفسکی مسکو در پایان گفت: این سرمایه فرهنگی با حضور نیروی جوان و کهنسال، فرصت ارزشمندی است و باید امیدوار بود مسئولان هنگی کشور ما روزی ایمان بیاورند که این سرمایه شریف، درست و پاک و منضبطی است که باید در راه اعتلای فرهنگ جامعه استفاده کرد.

جشنواره موسیقی بومی البرزنشینان از اول تا ۵ مردادماه در پنج شهر مازندران در حال برگزاری است.

انتهای پیام/ف

منبع مهر

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.