باغ هاو مزارع تشنه پایین دست سد الغدیر ساوه با اجرای طرح استفاده ازکانال‌های بتونی سیراب می‌شوند.

به گزارش  خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک؛ آبیاری زمین‌های زراعی و باغات تشنه شهرستان ساوه از جمله دغدغه‌های کشاورزان و مسئولان مربوطه این شهرستان است که از جمله این باغات ۲۶ هکتار از مزارع و باغات پایین دست سد الغدیر هستند که چشمشان به دستان مسئولان امر است.

شریفی رییس جهاد کشاورزی ساوه  در گفتگو با خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک؛  با اشاره به اجرای طرح انتقال آب سد الغدیر به مزارع و باغات ساوه با اجرای کانال‌های بتونی گفت: طول شبکه درجه ۳ و ۴ آبرسانی محول شده به جهاد کشاورزی ۴۸۰ کیلومتر است که تا کنون ۱۲۰ کیلومتر آن اجرا شده است.

شریفی با بیان اینکه امسال هم ۸ کیلومتر دیگر از این طرح اجرا می‌شود، افزود: اعتبار این طرح در سال جاری ۱۲ میلیارد ریال است که ۱۵ درصد با خودیاری کشاورزان و مابقی توسط وزارت جهاد کشاورزی تامین می‌شود.

وی اضافه کرد: با اجرای این طرح امسال بیش از ۲۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان ساوه از آبیاری کانال‌های بتونی بهره مند می‌شوند.

آبیاری مزارع پایین دست سدالغدیر ساوه با کانال‌های درجه ۳ و ۴

با اجرای کامل کانال‌های بتونی درجه سه و چهار آبیاری، ۲۶ هزار هکتار از مزارع و باغات پایین دست سد الغدیر ساوه سیراب می‌شوند.

کارشناس آب و خاک جهاد کشاورزی گفت: سال‌های گذشته شبکه درجه یک و ۲ آبرسانی توسط وزارت نیرو اجرا شد و احداث کانال‌های درجه ۳ و ۴ طی تفاهم نامه‌ای به جهادکشاورزی محول شد.

وی با بیان اینکه به ازای اجرای هر کیلومتر کانال ۳۰ هکتار از اراضی و باغات آبیاری می‌شوند، افزود: در این طرحی که در حال حاضر در حال اجرا است، ۸۰  هکتار به ازای هرکیلومتر  از از باغات آبیاری می‌شوند و حدود ۲۵ باغدار از آن بهره مند می‌شوند.

هدر رفت ۳۰ درصدی آب در کانال‌های سنتی

طرح‌های جدید آبیاری و آبرسانی به مزارع کشاورزی و باغات کاهش هدر رفت آب را در پی دارد.

صالحی مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی استان مرکزی هم با بیان اینکه به طور متوسط در کانال‌های سنتی، ۳۰ درصد هدر رفت آب وجود دارد؛ گفت: اگر ورودی کانال آبی ۱۰ لیتر در ثانیه باشد در انتهای کانال، حداکثر ۶ تا ۷ لیتر بر ثانیه آب تحویل می‌گیریم.

صالحی افزود: با اجرای کانال‌های ۳ و ۴ به صورت بتنی یا لوله گذاری بین ۳۰ تا ۳۵ درصد صرفه جویی در مصرف آب خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه استان مرکزی دارای ۳۰ هزار کیلومتر شبکه آب رسانی سنتی درجه ۳ و ۴ است، اضافه کرد: تا امروز ۱۲ درصد از این کانال‌ها اجرا شده است و به طور متوسط سالانه ۷۰ کیلومتر کانال درجه سه و چهار احداث می‌شود.

در سال‌های اخیر که مسئله آب مسئله جدی است با استفاده از ایده‌های نو و روش‌های نوین می توان راندمان آب و آبیاری را به بیشترین اندازه رساند.

رفع عطش ۲۶ هکتار از مزارع و باغات ساوه با استفاده ازکانال‌های بتونی

انتهای پیام / ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار