به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حمید محمدی رئیس سازمان حج و زیارت در جمع مدیران مجموعههای مدینه منوره با اشاره به گذشت ده روز از عملیات انتقال زائران ایرانی به سرزمین وحی، اظهار کرد: تلاشهای خوبی برای رفاه حال زائران در مدینه منوره و مکه مکرمه انجام شده است و حجاج لازم است از وضعیت هتلهای مدینه و فضای منا و عرفات مطلع شوند.
وی خطاب به حاضران گفت: با توجه به برخی محدودیتهای بالفعل همانند کاهش نسبی کیفیت هتلهای مدینه در مقایسه با هتلهای مکه، کار شما بعد از انجام مناسک حج کمی سختتر خواهد بود و باید با بردباری با زائران رفتار کنید.
رئیس سازمان حج و زیارت افزود: با وجود تلاشهایی که برای آماده سازی امکانات در مدینه صورت گرفته است، اما برخی محدودیتها باید به درستی و با تدبیر برای زائران تبیین شود.
محمدی افزود: مدیران مجموعههای مدینه منوره و مدیران کاروانها باید شرایط هتلهای این شهر را به درستی برای زائران ترسیم کنند و این مهم میتواند با برگزاری جلسات توجیهی برای زائران مدینه قبل و مدینه بعد انجام شود.
وی تصریح کرد: در ماههای گذشته برخی از محدودیتها که از حیطه اختیارات ما خارج است، به زائران منعکس شده است، اما هنوز برخی زائران در این خصوص آگاهی ندارند که باید با تدبیر و درایت بازگو شود.
رئیس سازمان حج و زیارت توصیه کرد که موضوع کیفیت و شرایط هتلهای مدینه که به دلیل تخریب هتلها در این شهر و ساخته نشدن هتلهای جدید ایجاد شده، همچنین موضوع محدودیت فضا در منا و عرفات با بیان مناسب برای زائران تبیین شود تا موجب نارضایتی آنها نشود.
محمدی با بیان اینکه به دلیل محدودیت تعداد هتلها، میزان حضور زائران در مدینه حدود ۶ روز است، گفت: زائران باید از این فرصت به نحو مناسب استفاده کنند و مطالبات آنها با سرعت رفع شود.
رئیس سازمان حج و زیارت افزود: اگر نقص یا ایرادی در محل اسکان زائران وجود دارد، باید توسط مدیران مجموعهها به سرعت برطرف شود و در این راستا مسئولان مناطق باید پاسخگو باشند.
محمدی تصریح کرد: رفع مشکل زائران نباید درگیر پروسه اداری زمان بر شود و در این راستا سرعت عمل و تلاش شبانه روزی بسیار حایز اهمیت است.
وی به نیروهای بازرسی توصیه کرد در صورت بروز شکل، به سرعت دغدغهها را رفع کنند، چرا که زائر نباید در فرصت حضور در مدینه با مشکلات در اسکان و غیره مواجه شود.
رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه باید مدیران مجموعه ها، کاروانها و دست اندرکاران به چهار اصل مهم در خدمت رسانی به زائران توجه کنند، گفت: تلاش و کار بی وقفه و شبانه روزی، ابتکار و نوآوری، مستند سازی فرآیندها و صرفه جویی باید سرلوحه همه فعالیتهای دست اندرکاران اجرایی حج قرار گیرد.
محمدی افزود: تلاش و کار شبانه روزی به معنای آن است که در موسم حج هیچ یک از خادمان حجاج ساعت کار نخواهند داشت، بلکه به صورت شبانه روزی پاسخگوی زائران هستند تا دچار مشکل نشوند.
وی با اشاره به اینکه امسال برای حفظ سلامت حجاج برنامه ریزی و ابتکار مناسبی انجام شده است، گفت: برای آن دسته از زائران مدینه بعد که برای عزیمت به جحفه از اتوبوسهای مکشوف استفاده میکردند، تسهیلات مناسبی پیش بینی شده است.
رئیس سازمان حج و زیارت توضیح داد: درگذشته برای آن دسته از زائران مدینه بعد که در روشنایی روز به مکه میرسیدند از اتوبوسهای مکشوف (بدون سقف) استفاده میشد، اما با توجه به گرمای شدید و خطراتی که برای سلامت حجاج وجود دارد، این روند در حج امسال تغییر کرده است.
وی افزود: برای این دسته از زائران، محلهایی برای استراحت تدارک دیده شده است تا بعد از پذیرایی و رفع خستگی، در ساعات مناسب به جحفه و سپس مکه منتقل شوند.
انتهای پیام/