گفت‌وگوی ویژه خبری

برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب با موضوع از پرونده‌های فرار مالیاتی تا سوداگری در بازار ارز و سکه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛  از پرونده‌های فرار مالیاتی تا سوداگری در بازار ارز و سکه موضوع گفت‌وگوی ویژه خبری امشب 6 مردادماه بود که با حضور سید کامل تقوی نژاد معاون وزیر اقتصاد و رئیس سازمان امور مالیاتی کشور برگزار شد.

تقوی نژاد در ابتدای برنامه اظهار کرد: در 4 ماهه نخست امسال 30 هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی داشتیم که 10 درصد رشد نسبت به سال گذشته را نشان می دهد. دوره های اخذ اظهارنامه 3 ماه و 4 دوره است تلاش بر این است که عمده مالیات ها با خوداظهاری کسب شود.

وی ادامه داد: سال گذشته 4 میلیون و 863 هزار اظهارنامه مالیاتی ارائه شده که چهار میلیون و 160 هزار اظهار نامه مربوط به مشاغل و خودرو و 430 هزار اظهارنامه مربوط به املاک اجاره ای بود.

معاون وزیر اقتصاد با اشاره به اهداف سازمان امور مالیاتی کشور افزود: جهت گیری سازمان تعامل و ارتباط با مودیان است و تلاش شده با همراهی خود مودیان اقدام به اخذ مالیات کنیم که این اعتماد با حمایت اصناف مواجه بوده، بطوری که در سال گذشته یک میلیون و 300 هزار برگه مالیات به اصناف ارائه شده است.

مالیات اصناف در سال 96 تنها 5 درصد نسبت به سال قبل اضافه شده است

وی ادامه داد: جهت گیری دیگر سازمان حمایت از بخش تولید است. امروز بخشودگی جرائم تمدید شده و تقسیط بدهی فعالان اقتصادی انجام شده است. علاوه بر تولید بخش صادرات هم مورد حمایت است، بطوریکه سال گذشته 1700 میلیارد تومان استرداد به صادرکنندگان شده است.

رئیس  سازمان امور مالیاتی تاکید کرد: مالیات اصناف در سال 96 تنها 5 درصد نسبت به سال قبل اضافه شده است.

تقوی نژاد تصریح کرد: مبارزه با فرار مالیاتی و وصول مطالبات سال های گذشته ، از رویکرد ای سازمان امور مالیاتی برای افزایش درآمد مالیاتی کشور است.

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور در خصوص مالیات در بخش طلا اظهار کرد: طبق قانون مقرر شده، نرخ مالیات طلا از 9 به 3 درصد کاهش پیدا کند. ما پیشنهاد داده ایم به جای اینکه 3 درصد از اصل طلا مالیات بگیریم، 9 درصد از مابه تفاوت آن مالیات بگیریم، به شرط اینکه کلیه معاملات طلا در سامانه مالیاتی انجام بگیرد؛ البته اجرای این طرح پس از تصویب در مجلس خواهد بود.

وی ادامه داد: همه طلا فروشان پذیرفتند که معاملات شفاف در سامانه مالیاتی داشته باشند.

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور گفت: در همه جای دنیا مناقشه بر سر مالیات بر ارزش افزوده وجود دارد، این نوع مالیات در 160 کشور دنیا مشابه مدل کشور ما اخذ می شود، یعنی مبتنی بر اخذ مالیات از حلقه های مختلف و مبتنی بر صورتحساب است.

وی افزود: در واقع تولیدکننده یا واردکننده 9 درصد مالیات بر کالای تولیدی یا وارداتی خود پرداخت می کند و سپس که به حلقه بعد فروخت، اعتبار مالیاتی دریافت می کند. در نظام مالیات بر ارزش افزوده، تولیدکننده نباید تحت هیچ شرایطی ضرر کند و از جیب وی پولی پرداخت شود.

یکی از مزایای مالیات بر ارزش افزوده علاوه بر درآمدزایی، بحث شفافیت آن است

تقوی نژاد ادامه داد: قانون مالیات بر ارزش افزوده شفاف و روشن است؛ ممکن است تولیدکننده از جیب خود مالیات بر ارزش افزوده را پرداخت کند، اما به محض اینکه جنس خود را فروخت از حلقه بعدی زنجیره فروش این مبلغ را پس می گیرد و اعتبار مالیاتی برای وی در نظر گرفته می شود.

وی در خصوص اینکه گفته می شود مالیات بر ارزش افزوده اجحاف در حق تولیدکننده است، گفت: تولیدکننده پس از تولید کالا آن را به بنکداران می دهد و بعضا بنکداران تمایل به ثبت مشخصات در جایی ندارند و این امر مالیات را بر دوش تولیدکننده می اندازد. یکی از مزایای مالیات بر ارزش افزوده که مقام معظم رهبری بر آن تاکید داشتند علاوه بر درآمدزایی بحث شفافیت آن است، در این روش 4هزار شرکت صوری کشف شده است.

تقوی نژاد درخصوص اصلاحیه قانون مالیات بر ارزش افزوده تصریح کرد: معتقد هستیم باید قوانین مادر را حفظ کنیم، اما اصلاحات باید صورت بگیرد؛ سازمان امور مالیاتی کشور 25 ایراد بر قانون موجود گرفته و در قالب لایحه دوباره به مجلس برده شده و در کمیسیون اقتصاد مجلس در حال بررسی است. در این خصوص اختلاف نظرهایی وجود دارد که در حال بحث و بررسی است.

گلپایگانی رئیس کمیسیون بازرگانی اتاق ایران در ادامه برنامه در تماسی تلفنی اظهار کرد: اداره مالیات باید همکاری لازم با فعالان اقتصادی داشته باشند و فشارهای مالیاتی مضاعف را تلطیف کند. مالیات ها باید در قالب اقساط بلند مدت دریافت شود و از کارشناسان خِبره مالیاتی که با عینک خوش بینی به مودی نگاه می کنند بهره گرفته شود.

تقوی نژاد با اشاره به اینکه از محل شناسایی کسانی که کارت بازرگانی غیر گرفته بودند ۶ هزار و ۲۴۸ نفر را شناسایی کردیم، گفت: از محل شناسایی پشت صحنه های اصلی برای اولین بار ۴ هزار میلیارد تومان مالیات تشخیص داده ایم.

وی با بیان اینکه مجموع پرداخت مالیات ۲۲ شرکت خودروساز طی سال های ۹۱ تا ۹۴، پنج میلیارد و ۶۰۰ میلیون بود که این رقم تا امروز به ۸۳۰ میلیارد تومان رسيده است اظهار کرد: ۲۲ هزار میلیارد تومان در سال گذشته و سه ماهه امسال از طریق فرار مالیاتی برگه تشخیص شناسایی کرده‌ایم که رکورد تاریخی در نظام مالیات محسوب می شود.

خرید سکه تا 25 عدد آزاد است

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور با اشاره به تشکیل کارگروه ویژه در حوزه های ارز، سکه و خودرو افزود: دو بار در هفته جلسه برگزار می کنیم، لذا 6 میلیون و400 هزار در بخش ارز و سکه رکود اطلاعات اخذ کرده ایم.

وی با اشاره به اینکه اطلاعات کسانی که بیش از ۱۰۰ هزار دلار در سال مبادرت به خرید و فروش ارز می کنند را دریافت کرده‌ایم عنوان کرد: اطلاعات مربوط به بانک ها و صرافی ها باید در سامانه ما درج شود، به شورای عالی اقتصاد پیشنهاد داده ایم تا برای سکه به صورت پلکانی اقدام کنند که البته این پیشنهاد تصویب نش ، خرید سکه تا 25 عدد آزاد است، اما هزار به بالا نرخ های متفاوتی را پیشنهاد داده بودیم.

تقوی نژاد با اشاره به اینکه اطلاعات تمام کسانی که مبادرت به خرید ارز می کنند را دریافت می کنیم گفت: اگر کسی مبادرت به فعالیت اقتصادی کرده باشد، این فرد مجاز است فعالیت خود را ادامه دهد، لذا این فرد اگر حقیقی باشد تا پایان خرداد و اگر حقوقی باشد تیر سال آینده اظها نامه باید ارائه کند، طبق قانون یک سال فرصت رسیدگی به اظهارنامه مالیاتی را دادیم.

وی تصریح کرد: ما از اختیارات ماده ۱۶۳ قانون استفاده کرده‌ایم، لذا سازمان امور مالیاتی می تواند به نسبتی از ماخذی از مالیات های سال های قبل و یا نسبتی از فعالیت های سال مورد فعالیت مودی مالیات را به صورت علی الحساب تشخیص بدهد و ما از این قانون استفاده کرده ایم و کار گروه ویژه برای شناسایی، دسته بندی و ارسال اطلاعات به استان ها تشکیل داده ایم.

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور با اشاره به اینکه در مورد خودرو حکم قانونی در بودجه قانون سال1397 وجود دارد گفت: دولت ها علاوه بر نرخ‌های موجود ،۶۰ درصد از سود فعالیت ناشی از واردات خودرو را اخذ و باید به حساب درآمد گمرک واریز کنند، ما از مراجع مربوطه از جمله سازمان برنامه و بودجه استعلام گرفته‌ایم که آیا این مالیات را ما اخذ کنیم یا گمرک، به محض اینکه گفته شود اطلاعات آن هم در اختیار ما و هم گمرک است، رئیس گمرک اطلاعات مربوط به واردات خودرو در سال ۹۶ در اختیار ما ن گذاشته است.

اطلاعات کسانی که مبادرت به واردات خودرو کرده‌اند را دریافت و چند شخصیت حقیقی و حقوقی را شناسایی کرده‌ایم

وی ادامه داد: اطلاعات کسانی که مبادرت به واردات خودرو کرده‌اند را دریافت و چند شخصیت حقیقی و حقوقی را شناسایی کرده‌ایم و مستندات آنها را به دست آورده ایم، رسیدگی های آن را انجام داده ایم و مابه‌التفاوت سال های قبل را که 832 میلیارد و چهارصد میلیون بوده را دریافت کرده‌ایم و مابقی را در حال رسیدگی هستیم و با دستور دولت این کارگروه به سمت اطلاعات خواهد رفت.

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور در خصوص مالیات افرادی که اوراق خزانه می گیرند گفت: دو مسئله در این خصوص مطرح است، یکی افرادی که می توانند تهاتر بکنند که باب تهاتر باز است و اوراق خزانه هم در حال بررسی. دوم بحثی است اینکه کسر پیدا می شود و یکی دیگر سررسید در سال آینده است که ما مایل هستیم برای اینکه این مسئله حل شود اوراق مشارکت را هم به عنوان مالیات قبول کنیم.

تقوی نژاد در خصوص ممنوع الخروج شدن مدیران به دلیل بدهی مالیاتی گفت: ما علاقه ای به این کار نداریم، تلاش ما بر این است که با مدیران همکاری و تعامل لازم داشته باشیم. مدیر باید آزادانه فعالیت کند تا بتواند مالیات خود را پرداخت کند، در این راستا در یک سال و نیم گذشته بدهی مالیاتی بیش از 65 هزار مدیر تعیین تکلیف شده و رفع محدودیت شده است.

وی ادامه داد: البته مدیران باید مد نظر داشته باشند که پرداخت مالیات امری ضروری است بدهی مالیاتی که در دوران مدیریتی آنها قطعی می شود، باید حتما بپردازند، حتی اگر 10 سال از آن بگذرد، پس مراقب کنند تا مالیات را در دوره خود پرداخت کنند.

این مقام مسئول در خصوص اینکه مالیات در این شرایط فشار بر تولید کننده است گفت: بنده در بخش تولید سابقه فعالیت داشتم و مودی نیز بوده ام و شرایط را درک می کنم، اما بحث کلی این است که مالیات اخذ نمی شود، مگر به موجب قانون و بنگاهی که زیان نکرده از آن مالیات گرفته نمی شود.

وی افزود: ما از بنگاه هایی که فعالیت اقتصادی داشته و سود کرده باشند مالیات می گیریم. در ارتباط با تقسیط مالیاتی که مورد تاکید رئیس جمهور و وزیر اقتصاد بوده است؛ مالیات 7500 شرکت به صورت پلکانی برای بلند مدت تقسیط شده و سال اول معاف است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سید حسین محمذی
۰۳:۱۱ ۰۷ مرداد ۱۳۹۷
سازمان امور مالیاتی رو باید به کسی تحویل بدی که این مسیری رو که شما هموار کردین و انتظاری که از این سازمان دارن به درستی ادامه بده.به حق که سازمان نمونه کشوری حق این سازمان بود.
آخرین اخبار