کارشناس مسائل حقوق بین‌الملل گفت: آمریکا یک قرارداد بین‌المللی را نقض کرده، پس احتمال اینکه حکم به نفع ایران صادر شود بسیار است.

حکم لاهه به نفع ایران صادر خواهد شدسید داود آقایی استاد حقوق بین‌الملل دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار  سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درخصوص شکایت ایران از آمریکا در دادگاه لاهه به دلیل خروج این کشور از برجام گفت: با توجه به بی‌اعتنایی دولت فعلی آمریکا به مسائل حقوقی، باید گفت چندان جای امیدواری برای احقاق حقوق وجود ندارد، هر چند که ایران هم چنین انتظاری نداشته و بیش از آنکه بُعد مادی و رفع تحریم‌ها را  مد نظر داشته  باشد، هدفش انجام یک عملیات سیاسی، تبلیغاتی  و روانی علیه آمریکا است.

کارشناس مسائل حقوق بین‌الملل تاکید کرد: مسلم است آمریکا یک قرارداد و تفاهم‌نامه بین‌المللی را نقض کرده و قطعنامه  2231 شورای امنیت سازمان ملل را نیز زیرپا گذاشته است، لذا با توجه به مجموعه  شواهد و مدارک، اگر موضوع در دیوان شورای امنیت مطرح شود، احتمال اینکه حکم به نفع ایران صادر شود بسیار است و این موضوع به این بستگی دارد که هیچ اعمال فشار سیاسی صورت نگیرد.

وی ادامه داد: در اینجا نشان داده خواهد شد که آمریکا علیرغم ادعاهایش  مبنی بر رعایت قواعد و مقررات بین‌المللی، خود یکی از  بارزترین ناقضین این قوانین محسوب می‌شود، از این بُعد دولت ایران می‌تواند به نتایجی برسد ولی به لحاظ تغییر تصمیمات آمریکا در رفع تحریم‌ها یا نادیده گرفتن آنها، بعید به نظر می‌رسد حکم دیوان تاثیری داشته باشد.

آقایی در مورد امکان صدور حکمی شبیه به پرونده سکوی نفتی از سوی دیوان در این خصوص تصریح کرد: درمورد پرونده سکوی نفتی، آمریکا اسناد و مدارکی مبنی بر پرتاب موشک از این سکوها را  ارائه داد، سکوهایی که  می‌بایست محل فعالیت‌های تجاری - اقتصادی باشد.  طی این پرونده آمریکا توانست دلایلی را ارائه دهد و در چارچوب شکایت متقابل، دیوان را برای صدور حکمی بینابین اقناع کند. اما در مورد پرونده فوق، چنین امکانی برای آین کشور وجود ندارد.

کارشناس مسائل حقوق بین‌الملل تاکید کرد: پرونده خروج از برجام از سوی آمریکا متفاوت و در این باره تمام شواهد و مدارک دال بر این است که دولت آمریکا علاوه بر نقض یک  تفاهمنامه بین‌المللی، قطعنامه شورای امنیت را نیز نقض کرده و این در حالی است که هیچ قصوری  از جانب ایران رخ نداده و ادعاهای آمریکا بی‌تأثیر است. به لحاظ ماهوی این دادگاه با دادگاه سکوهای نفتی تفاوت بسیاری دارد.

وی در ادامه گفت:  این موضوع در معرض جوامع بین‌المللی قرار گرفته و همه مدارک هم گویای همین مسئله است، ضمن اینکه رئیس دیوان هم  پیش از اینکه وارد گفت‌وگوی ماهوی پرونده شود از دولت آمریکا در قضیه قرار تأمینی خواسته که تحریم ها را اعمال نکرده  و در روند دادگاه خلل ایجاد نکند. همه شواهد و مدارک گواهی است بر اینکه به احتمال زیاد حکم به نفع ایران صادر خواهد شد.

کارشناس مسائل حقوق بین‌الملل درخصوص اقدام اعضای بریکس مبنی بر مقابله با تحریمهای آمریکا علیه ایران اظهار کرد: پنج کشور عضو بریکس از کشورهای با موقعیت‌های ممتاز در عرصه تجاری، اقتصادی و  بین‌المللی محسوب می‌شوند و دارای توانمندی‌های تاثیرگذاری در عرصه تجارت و اقتصاد بین‌الملل هستند؛ لذا  به طور یقین اگر اراده کنند و درخصوص  مقابله با جنگ تجاری که  آمریکا علیه برخی کشورها از جمله چین و  اتحادیه اروپا مبنی بر افزایش تعرفه‌ها به راه انداخته، متحدانه عمل کنند بی‌شک تاثیرگذار خواهند بود.

آقایی تاکید کرد:  کشورهای عضو بریکس درصد بالایی از تجارت بین‌الملل را برعهده دارند و یقینا می‌توانند بر سیاست ها و برنامه‌های تجارت بین‌الملل آمریکا اثر بگذارند.  در مورد توانایی این کشورها  در مقابله با تحریم های یکجانبه آمریکا باید گفت که این موضوع بستگی به ارزیابی اعضای بریکس از منافع خود دارد و بررسی این نکته که شرکت های آنها  چقدر در تقابل با آمریکا هستند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: آنها باید عواقب و شرایط  اعمال تحریم هایی را که احتمالا آمریکا علیه شرکت هایی که می‌خواهند طرف تجارت با ایران باشند، در نظر گرفته و آن را بپذیرند که البته به نوعی ریسک محسوب می‌شود، اما از سوی دیگر  به دلیل میزان جایگاهی که در عرصه اقتصاد بین‌الملل دارند، می‌توانند موفق باشند؛ ولی باز هم همه چیز بستگی به این دارد که منافع خود را در راستای تعامل با کدام کشور ارزیابی کنند.

انتهای پیام/

برچسب ها: آمریکا ، برجام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار