کلیسای حضرت مریم کوچکترین کلیسای جهان در روستای جانوسلو شهرستان ارومیه واقع شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه؛ در میان باغی زیبا که درختان "بیدمشک" دور تا دورش را پوشانده اند، کلیسایی کوچک قرار دارد که می‌گویند قدمتش به ۸۰۰ سال پیش می‌رسد و باز گفته می‌شود قبر زنی مؤمنه در آن قرار دارد و در ضلع شمال شرقی چهار دیواری کلیسا سنگی با طول و عرضی حدود چهار متر وجود دارد و بر روی آن صلیب درشت و برجسته از جنس سنگ قرار داده شده است.

این کلیسای کوچک که تنها یک اتاق کوچک است، احتمالاً کوچکترین کلیسای جهان است که در روستای "جانوسلو" و تپه‌ای مشرف به شهر ارومیه قرار دارد و محل عبادت هموطنان مسیحی است و البته مسلمانان نیز برای ادای احترام به حضرت مریم (س) به این مکان مقدس می‌روند. در کوچک و حدوداً یک متری آن، باعث می‌شود برای ورود به آن خم و با احترام کامل به این کلیسا وارد شوید.

کوچک‌ترین کلیسای جهان در ارومیه

در ضلع جنوب شرقی کلیسای مربعی شکل درب ورودی کوچک آبی رنگی قرار دارد جنس این درب از آهن ضخیم بوده، ابعاد درب ۹۰ در ۱۳۰ سانتیمتراست، ارتفاع کم این درب باعث می‌شود برای ورود به آن خم و با احترام کامل به این کلیسا وارد شوید. در گوشه راست درب شیار کوچکی وجود دارد تا خیران بدون ورود به محوطه داخلی کلیسا بتوانند از طریق شیار‌ها از داخل کلیسا دیدن کنند.

در نزدیکی کلیسا و بیرون از محوطه کلبه فلزی بسیار کوچکی برای روشن کردن شمع وجود دارد، روشن شدن شمع‌ها در این مکان گویای رفت و آمد عبادت کنندگان است.

در محوطه بیرونی کلیسا پنج صلیب سنگی و فلزی بر دیوار‌های ضلع جنوب شرقی و شمال شرقی، پشت بام، و بر روی درب ورودی قرار دارد.

محوطه داخلی کلیسا تمیز و مرتب و مفروش است همچنین کاغذی بر دیوار روبروی درب نصب کرده اند که مراجعه کنندگان را از ورود با کفش و چسپاندن آگهی بر روی دیوار کلیسا ممنوع کرده است.

تابلو و عکس‌های متعدد از حضرت مریم و حضرت عیسی وجود دارد و سکویی در دیوار شمال شرقی داخل کلیسا قرار دارد که مسیحیان رو به آن به عبادت می‌پردازند. در کنار سکوی کوچک صندوقچه فلزی قرار دارد که وجوهات خیران در آن نگهداری می‌شود، روبروی صندوقچه نیز یک درخت کریسمس تزئین شده وجود دارد.

کوچک‌ترین کلیسای جهان در ارومیه

خانواده‌هایی که در انتظار دختردار شدن بودند برای برآورده شدن حاجت به کلیسای حضرت مریم می‌آمدند و به دلیل برآورده شدن حاجت نام مریم روی فرزند خود می‌گذاشتند.

روستا‌های مسیحی پیرامون همواره برای زیارت و نیایش به این کلیسا می‌آیند، پروتستان‌ها ۲۰۰ سال قبل در این منطقه سکونت داشتند، جانوسلو نام یک سیاهپوست انگلیسی که از مبلغان کلیسای پروتستان بوده که نامش بر روی این روستا گذاشته شده است.

با وجود ترک بسیاری از مسیحیان این منطقه چراغ این کلیسای کوچک همچنان روشن است و محل عبادت مسیحیان هموطن است.

کشیش عزیزیان کشیش کلیسای شرق آشور گفت: کلیسای شرق آشور ارومیه معتقد است کلیسای حضرت مریم غریب متعلق به قرن هفتم میلادی بوده و در میان جامعه آشوری و ارمنی ایران از تقدسی ویژه برخوردار است.

وی ادامه داد: ۱۶ خانوار مسیحی ساکن در روستا‌های اطراف این کلیسا همواره برای زیارت و نیایش به این مکان مقدس می‌آیند و بیشتر اوقات با روشن کردن اقدام به انجام فریضه مذهبی خود می‌کنند.

به گفته داریاووش عزیزیان، خانواده‌هایی که سال‌ها در انتظار دختردار شدن به سر برده اند، برای برآورده شدن حاجت به کلیسای حضرت مریم غریب آمده و با برآورده شدن نذرشان نام بسیاری از دختران خود را مریم گذاشته اند.

همچنین بسیاری از اوقات، جمعی از شهروندان مسلمان نیز برای ادای احترام به حضرت مریم (س) به این مکان مقدس می‌روند.

گفتنی است، این کلیسا تحت مدیریت کلیسای شرق آشوری است و محصور بودنش در بین باغات حاشیه شهر ارومیه، این کلیسا را با توجه به کوچکی اش به یکی از اماکت مقدس و توریستی کشور تبدیل کرده است به طوریکه سالانه از نقاط مختلف ایران و کشور‌های مختلف پذیرای گردشگران زیادی است.

انتهای پیام/م

کوچکترین کلیسای جهان در ارومیه احداث شده است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
احسان
۱۸:۰۸ ۰۹ آبان ۱۳۹۸
جای قشنگیه که جز محدوده شهرم به حساب میاد از شهر میشه با اتوبوس جانوسلو( اسم روستایی که این کلیساقرار داره )اومد اکنارش باغ رستورانم داره