اهدا‌کنندگان خون سرمایه ملی هستند که زندگی را به نیازمندان خون هدیه می‌دهند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ همه ما، همواره در فکر کمک به هم نوع هستیم  و در تلاشیم تا به هر شکل ممکن با برطرف کردن نیاز دیگران، هرچه که هست، شادی را به چهره خسته  نیازمندشان هدیه کنیم .

اهدای خون علاوه بر اینکه یک عمل پسندیده با اجر دنیوی و اخروی محسوب می‌شود که فواید بی نظیری هم برای سلامتی افراد به همراه دارد.

اهدای خون همه روزه باعث نجات جان میلیون‌ها نفر در دنیا می‌شود که باید برای ترویج فرهنگ آن تلاش کرد.

اهدای خون هدیه‌ای از جنس زندگی / استان یزد سرآمد استان‌های کشور دراهدای خون داوطلبانه

عطا بخش مسئول آفرزیس سازمان انتقال خون استان یزد در گفتگو با  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛گفت: مهم‌ترین نکته در انتقال خون اطمینان از سلامت فرد اهدا کننده خون است تا از انتقال ناخواسته بیماری از اهدا کننده به گیرنده خون جلوگیری شود.

در سال چند بار می‌توان خون داد؟

عطابخش در مورد شرایط اهدای خون افزود: مردان سالم می‌توانند ۴ بار و زنان سالم سه بار در سال خون را اهدا کنند، البته می‌توان پلاسما را در دفعات بیشتری اهدا کرد.

چه افرادی به تزریق خون نیاز دارند؟

وی ادامه داد: خانم‌های باردار به خصوص در هنگام زایمان ، برخی افرادی که تحت عمل جراحی قرار می‌گیرند، مصدومان حوادث ترافیکی، بیماران قلبی و هر فرد سالمی ممکن است در شرایط خاص نیاز به دریافت خون پیدا کند.

چه افرادی نمی‌توانند خون اهدا کنند؟

مسئول آفریزیس سازمان انتقال خون استان ادامه داد:بیماران مبتلا به هپاتیت، ایدز، بیماری قلبی خانم‌هایی که تاتو دارند و همچنین افرادی که در پرسشنامه اهدای خون رفتار پرخطر جنسی داشته باشند، نمی‌توانند خون اهدا کنند.

فواید اهدای خون

عطابخش با اشاره به فواید اهدای خون افزود: با اهدای خون جریان خون در فرد اهدا کننده بهبود می‌یابد اهدای خون مکرر با کاهش غلظت خون به بهبود جریان خون کمک می‌کند به این ترتیب لایه داخلی عروق نیز کمتر دچار آسیب و گرفتگی می‌شود و از خطر سکته قلبی و سکته مغزی نیز می‌کاهد.

اهدای خون هدیه‌ای از جنس زندگی / استان یزد سرآمد استان‌های کشور دراهدای خون داوطلبانه

1- اهدای خون برای سلامت قلب مفید است:

جریان و حجم خون برای ضربان قلب لازم است پزشکان معتقدند اهدای خون سلامت قلب را بهبود داده و آن را به خطر نمی‌اندازند همچنین اهدای خون به طور مرتب به کاهش غلظت خون کمک کرده و به خون اجازه می‌دهد تا به آسانی در عروق جریان داشته باشد.


۲- اهدای خون خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد:

آهن یکی از املاح معدنی اصلی موجود در خون است که گفته می‌شود میزان آسیب رادیکال‌های آزاد در بدن را افزایش می‌دهد در نتیجه خطر کلی ابتلای فرد به سرطان را کاهش می‌دهد.

مسئول آفریزیس سازمان انتقال خون استان گفت: افراد اهدا کننده قبل از اهدای خون یک غذای مناسب بخورد و میزان آب بیشتری نسبت به روز‌های گذشته میل کند اگر ممکن است از خوردن آسپرین به مدت ۴۸ ساعت قبل از اهدای خون خودداری کند .

وی بیان داشت:بهترین سن برای اهدای خون بین ۱۸ الی ۶۰ سال است و تفاوتی بین زن و مرد در اهدای خون وجود ندارد.

فرآورده‌های خونی در استان یزد افزایش یافت

نقی تقوایی مدیرکل انتقال خون استان یزد در گفتگو با خبرنگار  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ با اشاره به توزیع فراورده‌های خونی بین مراکز درمانی استان گفت: در سه ماهه امسال ۱۴ هزارواحد خون از سوی مردم نوع دوست استان اهدا شد که این رقم نسبت به مدت مشابه ۶/۲ درصد افزایش داشته است.

تقوایی با اشاره به مراجعه ۵۳ هزار و ۸۷۸ نفر به پایگاه‌های انتقال خون استان افزود:در حال حاضر دپوی ذخیره خون و فراورده‌های آن در استان یزد وضعیت خوبی دارد و سرآمد استان های کشور در اهدای خون داوطلبانه است.

اهدای خون هدیه‌ای از جنس زندگی / استان یزد سرآمد استان‌های کشور دراهدای خون داوطلبانه

وی تعداد اهداکنندگان مستمر را در این مدت ۲/۶۹ درصد بیان کرد و یادآور شد:اهداکننده مستمر به کسی اطلاق می‌شود که سالی حداقل ۲ بار خون اهدا کرده باشد.

مدیرکل انتقال خون یزد با بیان اینکه از مجموع اهداکنندگان خون ۶/۲۵ درصد با سابقه و بقیه بار اولی بودند تصریح کرد: همچنین ۹۷.۳ درصد اهدا کنندگان مرد و ۷/۲ زن بودند.

تقوایی یادآور شد: خون اهدایی در اعمال جراحی، بیماران تصادفی، زنان و زایمان، نوزادان و به خصوص بیماری‌های خونی و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اهدای خون هدیه‌ای از جنس زندگی / استان یزد سرآمد استان‌های کشور دراهدای خون داوطلبانه

در مرداد سال ۱۳۵۳ شمسی سازمان انتقال خون ایران با هدف سامان بخشیدن به وضع آشفته خون رسانی و به منظور ترویج فرهنگ اهدا، تهیه و تأمین خون و فرآورده‌های سالم و مطمئن و رایگان برای رفع نیاز بیماران نیازمند، به خصوص مبتلایان به تالاسمی، هموفیلی و لوسمی به وجود آمد.

 نهم مرداد ماه، به عنوان روز اهدای خون نام گذاری شده است جمع آوری خون از داوطلبانِ اهدای خون، و آماده سازی آن برای نجات بیماران و مصدومین، ایجاد پایگاه در بیمارستان‌ها و واحد‌های سیار و ثابت جهت تهیه خون، ثبت اطلاعات لازم به منظور دعوت برای اهدای خون به هنگام ضرورت و توزیع خون و فرآورده‌های آن به مراکز درمانی و بیمارستان‌ها و ….. از جمله کار‌های سازمان انتقال خون ایران است.

مردم باید بدانند که کار خیر همیشه کمک مالی نیست، بلکه اقداماتی، چون اهدای خون نیز کار خیر و خداپسندانه‌ای محسوب می‌شود.

انتهای پیام/ی

گزارش از صدیقه فلاحتی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار