کارشناس روابط بین‌الملل گفت: اگر اروپا مجبور به انتخاب منافع میان جمهوری اسلامی و آمریکا باشد، حتما از آمریکا جانبداری خواهد کرد.

اگر تحریمها لغو نشود، ایران هیچ منافعی در برجام نخواهد داشت/ مذاکره درباره برجام به ضرر ایران و به نفع کشورهای اروپایی استحسن عابدینی کارشناس روابط بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار  سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به آینده برجام اظهار کرد: برجام یک قرارداد چندجانبه است که از یک طرف با جمهوری اسلامی ایران و از طرف دیگر با گروه  1+5 امضا شده است. 

کارشناس روابط بین الملل با بیان اینکه خروج ایالات متحده از برجام، ضربه سنگینی به موجودیت برجام زده است, افزود: آمریکا وعده داده بود که کشورهای دیگر درگیر موضوع برجام را متقاعد می‌کند و در همین راستا بیشترین مذاکرات با جان کری وزیر امور خارجه سابق آمریکا و وندی شرمن معاون وی صورت گرفت.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر آمریکایی‌ها از این قرارداد خارج شده‌اند, گفت: باید بدانیم که یکی از محورهای اصلی برجام، سقوط کرده است. 

عابدینی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در سالهای 82-84 سابقه حضور در مذاکرات با سه کشور اروپایی فرانسه، انگلیس و آلمان را دارد و علیرغم مذاکرات متعدد هیچگاه به یک توافق همه‌جانبه نرسید, گفت: در همان زمان هم خاویر سولانا هماهنگ کننده سیاست خارجه اتحادیه اروپا به صورت صریح گفته بود؛  اگر مایل هستید که این مذاکرات به نتیجه برسد، باید با آمریکا وارد مذاکره شوید.

 کارشناس روابط بین الملل افزود: گرچه آمریکا طی آن سالها در مذاکرات شرکت نمی‌کرد اما روحش در فضای مذاکراتی سایه افکنده بود و نهایتا  آمریکا مذاکرات شد.

وی با بیان اینکه اگر اروپا مجبور به انتخاب منافع میان جمهوری اسلامی و آمریکا باشد، حتما از آمریکا جانبداری خواهد کرد, گفت: اروپا شریک راهبردی ایالات متحده است و  میزان مبادلات تجاری آمریکا و اتحادیه اروپا چندین برابر  با ایران است؛ بنابراین به لحاظ اقتصادی منافع بیشتری در اتکا به آمریکا دارد.

عابدینی گفت: تجربه نشان داده است که اروپایی‌ها قابل اعتماد نیستند؛ به عنوان مثال  ایران 10 درصد از مرکز غنی سازی اورانیوم  پاریس را خریداری کرد اما فرانسه  به تعهداتش وفا نکرد و حتی یک گرم اورانیوم به ایران نداد.

کارشناس روابط بین الملل  با بیان اینکه قرار بود آلمان  نیروگاه‌های اتمی بوشهر را  بسازد؛ گفت: این کشور پس از  پیروزی انقلاب اسلامی ایران را ترک کردند.

وی اضافه کرد: انگلیس هم از زمان رضا شاه با کودتای 1332 در امور داخلی ایران مداخله کرد و  در جریان مذاکرات برجام هم شاهد بودیم که این کشور  مانع از خرید کیک زرد از طرف ایران شد.

عابدینی با بیان اینکه فرانسوی‌ها  هم نقش پلیس بد را در جریان مذاکرات وین ایفا کردند, اظهار کرد: بنا بر کارنامه مبتنی بر عدم صداقت کشورهای اروپایی در جریان مذاکره با ایران بعید به نظر می‌رسد که این اتحادیه بتواند منافع ایران را تامین کند.

کارشناس روابط بین الملل با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی بارها اعلام کرده است که با اتحادیه اروپا دعوا ندارد اما آنها باید یک خط اعتباری بین اتحادیه اروپا با ایران ایجاد کنند تا  تبادل ارز به راحتی صورت گیرد, افزود: اتحادیه اروپا باید مسئولیت خرید میزان نفتی که آمریکا از آن جلوگیری می‌کند را بر عهده بگیرد.

وی گفت: علاوه بر این  سرمایه گذاری برای  شرکت‌های کوچک و متوسط اروپایی باید در ایران فراهم شود و اگر این اتفاقات نیفتد و جمهوری اسلامی منافعی در برجام نداشته باشد، قطعا جور دیگری برخورد خواهد کرد.

عابدینی با بیان اینکه در حال حاضر مذاکره معنایی جز وقت‌کشی ندارد و این به ضرر ایران و به نفع کشورهای اروپایی است, خاطرنشان کرد:  اگر بسته پیشنهادی اروپا به اندازه کافی تشویق کننده نباشد؛ ایران از برجام خارج می‌شود و عقلانیت سیاسی هم همین است.

انتهای پیام/

برچسب ها: آمریکا ، برجام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
کامران وکیل
۱۵:۰۳ ۰۹ مرداد ۱۳۹۷
نباید به اروپاییان اعتماد کنیم
آخرین اخبار