قائدی گفت: امروز که رسانه‌ها اساسی‌ترین نقش را در تغییرات فرهنگی دارند، جهان اسلام نیازمند یک بی‌بی‌سی مسلمان است.

به گزارش خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حسن قائدی متولد 1356 در اهواز و فارغ التحصیل کاردانی رشته معماری است. عکاسی را از سال 1375 در انجمن سینمای جوان اهواز آغاز کرد و فعالیت خود را در عکاسی تئاتر و فیلم ادامه داد و موفق به دریافت جایزه بهترین عکاس از جشنواره سینمای دفاع‌مقدس شد. او اولین نمایشگاه عکسِ تئاتر و اولین نمایشگاه عکاسیِ فیلم را در خوزستان بر پا کرد.

این عکاس‌خبرنگار طی 6 سال اخیر بر اساس یک پروژه خودتعریف، سفرهایی به دو کشور سوریه و عراق داشته و فضاهای غم انگیز جنگ را به تصویر کشیده و عکس‌های این دو پروژه برای چاپ کتاب در حال آماده‌سازی است.

حسن قائدی همچنین در دو دوره از جشنواره هنر مقاومت، جایزه بخش عکس را دریافت کرد و اکنون در دوره پنجم به عنوان دبیر بخش عکس در جشنواره حضور دارد. با او درباره این دوره جشنواره مقاومت گفتگو کردیم؛

قائدی در خصوص تغییرات شکل گرفته و به کارگیری نیروهای جوان به عنوان دبیر و داوران پنجمین جشنواره هنر مقاومت، به خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  گفت: صرف نظر از مقوله جوان، استفاده از  فکرهای جدید به تحول و پیشرفت جشنواره کمک می کند. امید است در این دوره شاهد برپایی جشنواره‌ای باشکوه با حضور جوانان باشیم.

وی ضمن اشاره به بخش رقابتی جشنواره بیان کرد: در دوره پنجم همچون گذشته که آقای میرهاشمی طرح خرید پروژه را پایه‌گذاری کردند، ما هم خرید پروژه خواهیم داشت و قرار است با هدف حمایت از عکاسانی که پروژه‌های طولانی‌مدت یا هزینه‌دار انجام می‌دهند، مجموعه‌عکس‌های قوی را خریداری و در نمایشگاه ارائه کنیم.

دبیر بخش عکس در پاسخ به اینکه چرا "زن ایرانی" را به عنوان موضوع عکاسی این دوره انتخاب کرده‌اید، گفت: همواره موضوع زنان ایرانی برای من که جریانات عکاسی را در داخل و خارج از کشور رصد کرده‌ام، دغدغه بوده است. متاسفانه ارائه درستی از جایگاه و فعالیت بانوان ایرانی در جوامع ملی و بین المللی نداشته‌ایم.

قائدی افزود: طی سال‌های اخیر هجمه و تبلیغات سنگینی، جایگاه زن ایرانی را نشانه رفته و مانع دیده شدن چهره واقعی زن مسلمان ایرانی در دنیا شده است.

وی درباره مهمترین مشکلاتی که در حال حاضر گریبانگیر هنر انقلاب اسلامی است، تصریح کرد: هرجایی چه در ایران و چه در خارج بخواهیم نمایی از جامعه مسلمان را به تصویر بکشیم و معرفی کنیم، طیف مخالف شدیداً مقاومت می‌کند. فراموش نکنیم که ابزارهای موثر فرهنگی دنیا از جمله انتشارات، گالری‌ها و رسانه‌های جهان در اختیار سرمایه‌داران مخالف ایران و اسلام است. به همین دلیل نمی توانیم از این ابزار و رسانه‌ها  برای معرفی جهان اسلام که زن ایرانی هم بخشی از آن است، کمک بگیریم.

دبیر جشنواره عکس مقاومت یادآوری کرد: ما نیازمند رسانه‌های قدرتمند در درون جهان اسلام هستیم تا هم تولید کننده باشند و هم به‌عنوان مرجع مورد استفاده قرار بگیرند. جهان اسلام نیازمند رسانه‌هایی با ضریب نفوذ جهانی است. در دنیایی که رسانه ها مهمترین و اساسی ترین نقش را در تغییرات فرهنگی ایفا می کنند و می‌توانند جای شهید و جلاد را عوض کنند، جهان اسلام نیازمند یک  سی‌ ان ان مسلمان یا  بی‌بی‌سی مسلمان است.

 

انتهای پیام/

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار