کلانتری گفت: در یک سال اخیر مهمترین دغدغه سازمان محیط زیست مساله آب بود و به همین علت در دولت کمیته مقابله با کم آبی تشکیل شد.

مهمترین دغدغه محیط زیست کم آبی استبه گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ عیسی کلانتری معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست در نشست خبری که در رادیو گفتگو با موضوع محیط زیست و آسیب های ناشی از آن برگزار شد، اظهار کرد: مهمترین مساله سازمان حفاظت از محیط زیست مساله محیط زیست انسانی است .

وی افزود: ما در کشور مشکل جغرافیایی داریم.کشور ما به طور ذاتی یک کشور کم آب است، به صورتی که بارش ها در چندسال گذشته نسبت به متوسط جهانی حدود ۲۰۵ میلی متر مربع رسیده است و بیش از ۲۵۰۰ میلی متر مربع بارش کشور تبخیر می شود.

کلانتری با اشاره به افزایش جمعیت در کشور و فقر فرهنگی گفت: جمعیت کشور ما روز به روز افزایش می یابد که این افزایش منجر به افزایش مصرف انرژی شده است، به طوری که در ایران حدود ۸۵۰ مگاوات انرژی تپلید می شود.

آب، مهمترین دغدغه سازمان محیط زیست

وی با بیان اینکه در یک سال اخیر مهمترین دغدغه محیط زیست مساله آب بود گفت: در بهمن ماه سال گذشته در دولت کمیته مقابله با کم آبی تشکیل شد تا مصرف آب را در کشور سر و سامان دهد.

معاون رئیس جمهور در ادامه گفت: در زمینه کم آبی و مسئله آب با وزارت نیرو مذاکراتی‌ داشتیم، اما در رابطه با حق آبه‌‌های زیست محیطی تاکنون نتوانسته‌ایم  به تفاهم برسیم.

وی ادامه داد: تا آبی در زاینده رود جاری نشود،‌ نمی‌توانیم حق آبه‌ای را بگیریم. متأسفانه تالاب‌های کشور در انتهای آبریز‌ قرار دارند. ما به دنبال آن هستیم که در بخش کشاورزی که عمده‌ترین مصرف آب را دارد، مصرف خود را کاهش دهیم.

کلانتری‌ گفت: بر اساس اصول بین‌المللی باید 40 درصد آب‌های تجدید پذیر را مصرف کنیم، اما این عدد در ایران بالاتر از 100 درصد را نشان می‌دهد و باید این عدد را کاهش دهیم؛ چرا که در ایران حدود 85 درصد از آب‌های تجدید پذیر را مصرف کرده‌ایم که این یکی از مهمترین مسائل محیط زیستی کشور محسوب می‌شود.

وی افزود:‌ ما حق محیط زیست را از همان ابتدا قربانی کرده‌ایم؛ به دنبال این هستیم که در بخش کشاورزی و همچنین صنایع، ‌مصرف آب را کاهش و یا منع کنیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: متأسفانه در گذشته به دلیل کارهای کارشناسی نادرست، صنایع را در مناطق کویری راه‌اندازی کردیم. این در حالی است که در تمام جهان صنایع در بخش‌های سواحلی‌ و همچنین شمالی کشورها سرمایه گذاری می‌کنند.

کلانتری افزود: هیچ صنعت آب بری مانند فولاد در درون سرزمین نباید حضور داشته باشد. ‌امروزه حیات وحش ما به علت کمبود آب در حال نابودی هستند.

وی ادامه داد: بر اساس توافقات اولیه، حق محیط زیست 11.8 میلیارد متر مکعب‌ است که این عدد متأسفانه بر اساس ادعای ما 20 میلیارد متر مکعب‌ را نشان می‌دهد که باید حدود 21 الی 22 میلیارد متر مکعب‌ آب به زیست محیط تعلق گیرد.

معاون رئیس جمهور  با بیان اینکه بر اساس ساختار سازمان‌ها باید 4 معاونت در هر سازمانی فعالیت کند،‌ گفت: با توجه به گستردگی سازمان حفاظت محیط زیست و اهمیتی که این سازمان در کشور دارد،  5 معاونت در این سازمان فعالیت می کنند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه فعالیت معاونت آموزش را هم اکنون بنده بر عهده دارم، تصریح کرد:‌ در رابطه با تغییر در معاونت‌ها باید بگویم که معاون محیط زیست دریایی به علت انتخاب شدن به سمت سفیر در کشور فنلاند از این سمت کناره‌گیری کرد و هم اکنون ما در این معاونت کسی را مشخص نکرده‌ایم که این بعد از تعیین تکلیف 4 معاونت مشخص خواهد شد.

کلانتری گفت: متأسفانه به سازمان محیط زیست 900 میلیارد تومان بودجه تعلق گرفته است و از این لحاظ سازمان محیط زیست یکی از فقیرترین سازمان‌های کشور است.

وی در رابطه با ادغام سازمان محیط زیست با سازمان جنگل‌ها، ‌اظهار کرد: هیچ تصمیمی در این خصوص مطرح نشده است. همچنین ما مخالف وزارتخانه شدن سازمان محیط زیست هستیم.

شیرابه زباله‌های شمال کشور سم محیط زیست است

معاون رئیس جمهور در ادامه با اشاره به اینکه زباله‌های شمال کشور محیط زیست کشور را به خطر انداخته است، گفت: شمال کشور ما به علت منطقه گردش پذیر بودن، روزانه زباله‌های فراوانی تولید می‌کند که این زباله‌ها به علت دارا بودن شیرابه، سم محیط زیست هستند که زندگی آبزیان را به نابودی کشانده اند.

وی ادامه داد: اگر امروز به داد شمال کشور نرسیم، سرانه زباله به چند برابر سرانه پسماند در کل کشور خواهد رسید.

کلانتری گفت: متاسفانه وزارت نیرو از تولید برق از زباله‌ها استقبال چندانی نمی‌کند. تلاش ما بر این است که بتوانیم برای جمع‌آوری و تفکیک زباله از مبدا بودجه‌ای را اختصاص دهیم، چرا که اولویت سازمان محیط زیست حذف زباله است نه تولید برق.

ماهی تیلاپیلا  5 نوع دارد که  4 نوع آن کاملا مضر هستند

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در رابطه با پرورش ماهی تیلاپیلا در استان‌های کویری تصریح کرد: سازمان حفاظت محیط زیست برای پرورش این نوع ماهی که 5 نوع دارد، مجوز صادر کرده است. از این 5 نوع 4 نوع آن کاملا مضر هستند که بیشترین درصد وجود این گونه ماهی در رود کارون و شادگان است.

وی ادامه داد: ما تنها یک گونه ماهی تیلا پیلای مفید داریم که هم از نظر اقتصادی و هم به علت پایین بودن قیمت کاملا به صرفه خواهد بود. در مناطق کویری به علت کمبود آب این نوع ماهی را به صورت استخری پرورش می‌دهند.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه سازمان محیط زیست هیچ مسئولیتی در تامین امنیت غذایی ندارد، تصریح کرد: ما در خصوص تولید محصولات دریایی هیچ مسئولیتی نداریم و این مسئولیت بر عهده سازمان شیلات کشوری است.  سازمان شیلات نیز هیچ مشکلی در خصوص پرورش و تولید ماهی تیلا پیلای مفید ندارد.

وی ادامه داد: برای تولید و پرورش ماهی تیلا پیلا در 4 استان سمنان، یزد، خراسان جنوبی و کرمان مجوز صادر شده است.

100 درصد سویا و 80 درصد ذرت وارد‌اتی به کشور ترا‌ریخته است

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تولید محصولات تراریخته در کشور گفت: در دنیا بیش از 200 میلیون هکتار محصولات تراریخته تولید می‌شود. یعنی هر شهروند 140 محصول را تولید می‌کند که این تکنولوژی بیش از 25 سال است که در دنیا ورود پیدا کرده است.

کلانتری افزود: در سازمان حفاظت محیط زیست متخصص تراریخته نداریم و برای تعیین تکلیف این موضوع دولت به رهبری نامه‌ای نوشته است.

معاون رئیس جمهور گفت: 100 درصد سویا و 80 درصد ذرت وارد‌اتی به کشور ترا‌ریخته است. حدود 6 میلیون تن محصولات ما به صورت تراریخته هستند که تقریبا این محصولات در بیش از 20 کشور تولید می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه 80 درصد فاضلاب صنایع ما باید در شمال کشور دارای تصفیه خانه باشند، گفت: ما برای کاهش فاضلاب به صنایع آلوده اخطارهایی داده‌ایم. صنایع باید برای کاهش آلایندگی خود تصفیه ‌خانه‌ای را احداث کنند که تاکنون 1400 واحد صنعتی دارای تصفیه‌خانه شده‌اند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به آتش‌سوزی‌های اخیر در مناطقی از هورالعظیم‌ اظهار کرد: متاسفانه آتش‌سوزی‌هایی که در روزهای اخیر در بخش‌هایی از تالاب هورالعظیم را در بر گرفته است در بخش کشور عراق بود که این آتش سوزی به علت خشک شدن آن قسمت از تالاب‌ رخ داده بود.

کلانتری ادامه داد: در چند روز گذشته چند بالگرد برای خاموش کردن قسمت‌های عراقی هورالعظیم به کشور همسایه فرستاده شد که صدور این مجوز حدود 10 روز به طول انجامید.

معاون رئیس جمهور در ادامه بیان کرد: در چند روز گذشته آتش سوزی هورالعظیم مهار شد. به علت آتش سوزی گسترده در قسمت کشور عراق آلودگی‌هایی به شهرهای جنوبی ورود کرد که ما حدود 50 هزار ماسک در این شهرها توزیع کردیم. برای خاموش کردن آتش امکانات سازمان محیط زیست بسیار محدود است.

  پروژه‌های احیای دریاچه ارومیه هنوز به نتیجه نرسیده است

وی با اشاره به ستاد احیای دریاچه ارومیه و همچنین وضعیت آن تصریح کرد: سطح آب دریاچه ارومیه نسبت به 15 سال گذشته حدود 4 سانت کاهش داشته است اما ارتفاع امروز آن نسبت به 4 سال گذشته 3 سانتی‌متر افزایش را نشان می‌دهد، این در حالی است که  پروژه‌های احیای دریاچه ارومیه هنوز به نتیجه نرسیده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه اظهار کرد: آب حوضه دریاچه ارومیه را باید از خود حوضه تامین کنیم. 40 درصد از آبهای سطحی در کشاورزی مصرف می‌شود که هم اکنون با برنامه‌ریزی در ستاد احیای دریاچه ارومیه این عدد به 24 درصد کاهش یافته است.

کلانتری افزود: چاه‌های غیر مجاز و مجاز کنار دریاچه و حوضه‌های رودخانه‌ها را بسته‌ایم. هم اکنون برای احیای دریاچه ارومیه دو طرح را برنامه‌ریزی کرده‌ایم که یکی از آنها ممنوع کردن واردات آب از خارج است.

معاون رئیس جمهور گفت: برای احیای دریاچه ارومیه ما از پساب‌های خانگی و صنعتی که تصفیه شده‌اند استفاده می‌کنیم که حدود 300میلیون متر مکعب‌ از پساب‌های تصفیه شده شهری برای تامین آب دریاچه استفاده شده است. سالی 600 میلیون متر مکعب‌ از رودخانه زا‌ب برای تامین آب دریاچه ارومیه وارد می‌کنیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: محیط زیست بسیار آسیب پذیر است؛ چرا که در هنگام بارش یک دهم از آب آن تبخیر می‌شود،. محیط زیست طبیعی بسیار شکننده است. شدت مصرف انرژی در کشور ما بسیار بالا است و وزارت کشور برای تولید سوخت‌های داخلی باید سیاست‌های خود را تغییر دهد. اگر سیاست‌های حمل و نقل باری درست مدیریت شود، می‌توانیم شدت آلودگی را کاهش دهیم. کشور باید در زمینه مصرف و تولید انرژی سرمایه‌گذاری کند.

کلانتری در پایان با اشاره به تحریم‌های ایجاد شده گفت: متاسفانه به علت تحریم‌ها واردات خودروهای با آلودگی کمتر بسیار مشکل شده است. وزارت صنعت و معدن برای ورود خودروهایی با استاندارد یورو 4 و 5 با مشکل روبرو شده که این می‌تواند مشکل آلودگی را دو چندان کند.

انتهای پیام/

برچسب ها: محیط زیست ، بحران آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار