ناوشکن «سهند» به عنوان نمونه پیشرفته‌تر ناوشکن جماران، قرار است حداکثر تا ۵۰ روز دیگر یعنی تا پایان شهریور امسال به ناوگان جنوب نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی الحاق شود.

محاسبه قدرت دفاع دریایی ایران/ «غول دریایی» ۵۰ روز دیگر به آب‌های جنوب می‌زندبه گزارشگروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛در سال ۱۳۶۷ در حمله ناجوانمردانه آمریکا به نیروی دریای ارتش، یک ناوشکن و یک ناو موشک‌انداز جمهوری اسلامی ایران به شدت مورد حمله قرار گرفتند و دچار آسیب‌های بسیاری شدند.

زمان گذشت و نزدیک به ۴ سال پیش، کار احیا و ساخت این ناوشکن و ناو موشک‌انداز که به ترتیب «سهند» و «جوشن» نامگذاری شدند، در نیروی دریایی آغاز شد. کار احیای سهند و جوشن به شرطی در نیروی دریایی ارتش آغاز می‌شود که ناو‌های جدید، به مراتب قوی‌تر و با قابلیت‌های بسیار بیشتر از ناو‌های قبل از حمله آمریکا باشند.

به گونه‌ای که بتوان ناوشکن سهند و ناو موشک‌انداز جوشن را یک ناوشکن تماما ایرانی قلمداد کرد؛ و حالا امروز درست ۳۰ سال پس از آن حمله ناجوانمردانه، ناوشکن «سهند» به عنوان نمونه پیشرفته‌تر ناوشکن جماران، قرار است حداکثر تا ۵۰ روز دیگر یعنی تا پایان شهریور امسال به ناوگان جنوب نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی الحاق شود. این در حالی است که تا پایان امسال قرار است ناوشکن دنا و همچنین زیردریایی فاتح هم به ناوگان دریایی کشور ملحق شوند.


بیشتر بخوانید:مشت ارتش در دریا محکم‌تر شد/ از سیریک و کلات تا گناوه و نجم «موشک‌انداز» شدند 


ناوشکن سهند در راه به بهره‌برداری رسیدن، پس از اقدامات سخت‌افزاری ابتدایی که در منطقه یکم نداجا در آب‌های جنوب کشور بر روی آن انجام شد، قریب دو سال تست اصلاحات، و آزمایش‌های عملیاتی در دریا و خارج از دریا را طی کرد.

امیر دریادار «حسین خانزادی» فرمانده نیروی دریایی ارتش در نشست خبری ۹ مرداد امسال اظهار کرد: «سهند به عنوان دومین ناوشکن جمهوری اسلامی ایران آخرین آزمایشات خود را در دریا انجام داد و اصلاحاتی بر روی سامانه رانش آن صورت گرفت. آخرین آزمایش‌های سهند در شهریور ماه در دریا انجام می‌شود و بعد از آن به نیروی دریایی راهبردی الحاق شود. ضمن اینکه امیدواریم زیردریایی فاتح نیز تا آذرماه به ناوگان دریای جنوب بپیوندد».

طول ناوشکن سهند بین ۹۵ تا ۹۸ متر خواهد بود و بیشترین میزان عرض بدنه آن نزدیک به ۱۲ متر است. ضمن اینکه سنگینی «سهند» نزدیک ۲ هزار تُن خواهد بود، اما با این وجود، ۴ موتور دیزلی تعبیه شده در این غول دریایی ۲ تنی، هم به افزایش سرعت و هم به کاهش زمان چرخش ناو کمک بسیاری کرده‌اند.

از جمله قابلیت‌های مهم ناوشکن «سهند» این است که این ناو به مدد سازه قوی که از آن برخوردار است، بدون پشتیبانی قابلیت دریانوردی به مدت بیش از ۱۵۰ روز در آب‌های متلاطم را داراست. علاوه بر این، ناوشکن سهند قادر به طی مسافت ۱۵ هزار کیلومتر در مدت ۲۰ روز است.

اضافه شدن ناوشکن «سهند» به ناوشکن «جماران» و احیای ناوشکن «دماوند» (که قرار است تا پایان امسال صورت بگیرد) در کنار ناو‌های موشک‌انداز «پیکان»، «جوشن»، «درفش» و «نیزه» و همچنین ناو‌های پشتیبانی «بوشهر» و «بندرعباس»، قدرت ناوگان دریایی کشور را به حد قابل ملاحظه‌ای ارتقا می‌دهد و دست برتر را در آب‌های منطقه و پیرامونی کشورمان، در اختیار جمهوری اسلامی ایران قرار می‌دهد.

به نظر می‌رسد دستاورد‌های راهبردی نیروی دریایی ارتش در کنار توانمندی‌های رزمی فوق‌العاده شناور‌های تندرو سپاه، محاسبه قدرت دفاعی جمهوری اسلامی ایران در عرصه دریا‌ها را برای دشمنان دوچندان سخت‌تر کرده است.

منبع:میزان

انتهای پیام/

ناوشکن «سهند» به عنوان نمونه پیشرفته‌تر ناوشکن جماران است

برچسب ها: ارتش ، خواندنی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.