وی با انتقاد از کمبود جدی مطالعات پژوهشی در حوزه تروما، گفت: در این زمینه همه حمایتهای لازم را انجام میدهیم و پژوهشگران و دانشگاهیان طرحهای ویژه خود را اعم از تحقیق، پیشگیری و کنترل تروماها را در ویژه در سوانح رانندگی ارائه دهند تا در صورت تایید حمایتهای کامل را انجام دهیم.
ملک زاده تصریح کرد: هم اکنون سوانح رانندگی، ۹۱ درصد از علت مرگ و میر افراد زیر ۷۰ سال و ۲۰ درصد از علت مرگ و میر زیر ۵۰ سالگی را در بر میگیرد، مسئلهای که نظارتهای جدی برای کنترل و پیگیری علت افزایش این بار سنگین تصادفات جادهای را میطلبد.
معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت با بیان اینکه کیفیت خودروها تنها علت افزایش بار سوانح ترافیکی نیست، ادامه داد: طبق آخرین آمارهای به دست آمده، در امارات متحده عربی علی رغم داشتن لوکسترین خودروها، سوانح رانندگی علت ۵۳ درصد مرگ و میرهاست و هم اکنون نیز ۴۷ درصد علت مرگ زیر ۴۵ سالگی در آمریکا را سوانح رانندگی تشکیل میدهد، از سوی دیگر سوانح رانندگی مهمترین علت از دست رفته سالهای زندگی است.
وی با بیان اینکه علاوه بر سوانح رانندگی مشکل خشونتهای فردی در ایران کاهش نیافته، گفت: هم اکنون ۱۵ درصد خودکشیها در کشور ریشه روانی دارد و نزدیک به ۶۰ درصد از کل مرگ و میرها را نیز حوادث ترومایی ناشی از تصادفات رانندگی در بر میگیرد.
ملک زاده یاد آور شد: طبق آخرین آمارهای همچنان خشونتهای فردی در خیابانها ادامه دارد که باید چاره ای برای آن اندیشید.
انتهای پیام/