دبیر انجمن رادیوتراپی آنکولوژی ایران درباره علائم ابتلا به تومورهای سرو گردن و روش های درمان آن توضیحاتی داد.

به گزارش خبرنگار  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حسین فودازی دبیر انجمن رادیوتراپی آنکولوژی ایران در سمینار تومورهای سر و گردن در خصوص تومورهای عود کننده، گفت: تومورهای سر و گردن حدود ٣ تا ٥ درصد بدخيمى ها را تشكيل می دهند  و شیوع این تومورها در مردان بیش از زنان است.

علائم سرطان سر و گردن را بشناسید

وی با بیان اینکه تومورهای سر و گردن بيشتر از دهه پنجم به بعد در زندگی بروز می كنند، افزود: تومورهای سر و گردن عمدتا با علائمى مانند گرفتگى و احساس پرى در گوش و بينى، زخم و توده داخل مخاط دهان يا زبان یا  بزرگى و تورم غير دردناك غدد لنفاوی گردن ظاهر مى شود و این علائم كشنده و پايدار هستند.

وی ادامه داد: هم چنین تومورهای سر و گردن می توانند موجب اختلال بلع، بویایی، و تغییر صدا شوند، بنابراین به افراد توصیه می شود به محض مشاهده این علائم برای بررسی علت دقیق بیماری به پزشک مراجعه کنند.

چرا  سرطان سر و گردن سراغمان می آید؟

دبیر انجمن رادیوتراپی  انکولوژی ایران استعمال مواد دخانی را شایع ترین علت بروز تومورهای سر و گردن دانست و گفت: استعمال مواد دخانی و قرار گرفتن طولانی مدت در معرض دود ناشی از آن احتمال بروز تومورهای سر و گردن را در افراد افزایش می دهد.

وی افزود: مصرف مشروبات الکی، قرار گرفتن در معرض آلودگی های هوا و هوای غبار آلود نیز از دیگر فاکتورهای خطر این بیماری محسوب می شود.

ویروسی که تومور سر و گردن به جانتان می اندازد

فودازی با بیان اینکه ابتلا به عفونت HPV از دیگر فاکتورهای خطر بروز سرطان سر و گردن است، اظهار كرد: این عفونت از طریق روابط جنسی محافظت نشده به افراد منتقل می شود، فردی که به این عفونت مبتلا می شود در معرض ابتلا به سرطان های مختلف از جمله سرطان سر و گردن قرار می گیرد.

فودازی درباره روش های درمان سرطان سر و گردن، بیان کرد: بر اساس اینکه کدام قسمت بدن از جمله حنجره، نای، پشت حلق، زبان و غيره درگیر تومور شده باشد درمان متفاوت است اما به طور کلی درمان ها شامل رادیوتراپی، شیمی درمانی و جراحی می شود البته گاه برخی بیماران تنها با یک روش درمان می شوند اما برخی دیگر نیازمند دریافت درمان های ترکیبی هستند یعنی برای مثال علاوه بر جراحى ممکن است نیازمند شیمی درمانی یا رادیوتراپی باشد.

مهدی خواجوی فوق تخصص گوش، حلق و بینی و رئیس چهارمین سمینار تومورهاى سروگردن اظهار کرد: بالندگى علم پزشکى در قرون اخیر، مدیون ابداع روش هاى نوین، شجاعت به کار گیرى و در نهایت بازنگرى آن است؛ صاحب نظران این رشته همواره براى به چالش کشیدن دیدگاه هایشان نیازمند فضایى براى تبادل نظر و گفتگو با هم اندیشان خود هستند که نتیجه آن چیزى نیست جز تعالى افکار گذشته و رسیدن به اتفاق نظرى برای حصول به نتایج بهتر.

روش های نوین درمان تومور سر و گردن

خواجوى بیان کرد: درمان تومورهاى سرو گردن از این قافله مجزا نیست؛ به نظر مى رسد روش هاى جراحى تومورهاى سر و گردن با وارد شدن روش هاى جدید ترمیم و بازتوانى بیماران با استفاده از فلپ هاى آزاد و روش هاى میکروسرجرى و جراحى هاى روبوتیک در حال بلوغ است.

این فوق تخصص ادامه داد: روش هاى نوین غیر جراحى، پرتودرمانى و شیمى درمانى، به کمک جراحان آمده است تا با کمک هم از اندیشه تلاش براى بقاى بیمار و  بهبود کیفیت زندگى بتوان استفاده کرد و سرطان به جاى باقى گذاشتن عارضه و ناتوانى، تنها در ذهن بیماران خاطره اى باقى گذارد.

وى افزود: در طى سه سال گذشته هر سال بخشى از سر و گردن با ظرافت به کمک همکاران به بحث و تبادل نظر گذاشته می شود و در این سمینار موضوعات جدیدى را مورد گفتگو قرار خواهیم داد.

خواجوى تشریح کرد: استفاده از نظرات و تجارب اساتید به نام، کار آمد و صاحب نظر دانشگاه هاى کل کشور فرصتى براى به چالش کشیدن دانسته‌ها و آگاهى از روش هاى جدید است؛ امید است به توان از فرصت هاى علمى این سمینار در جهت ارتقاى سلامت بیماران بهره برد.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار سلامت ، سرطان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.