وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: همکاری فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و اقتصادی با کشور‌های همسایه به طور کلان از سیاست‌های دولت است.

همکاری فرهنگی با کشور‌های همسایه از سیاست‌های دولت استبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست با فرمانداران و ائمه جمعه سیستان در سالن فرمانداری زابل اظهار داشت: ارتباط با کشور‌های همسایه از اولویت‌های دولت است که بخشی از شناسنامه و نمادی از هویت ایرانی ما در سیستان رقم خورده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه  آیت الله سیستانی فخر عالم تشیع و جهان از سرزمین سیستان هستندافزود: فتوت، آزادگی و جوانمردی با این سرزمین پیوند خورده است و افتخارات سیستان نشان می‌دهد که اگر برای این منطقه کاری کرد به گزاف نرفته ایم.

صالحی بیان کرد: فضای حوزه فرهنگ و هنر از نظر اشخاص، موسسات و نهاد‌ها گسترده است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون یک و نیم میلیون دانشجو در حوزه هنر تربیت کرده ایم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: همکاری فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و اقتصادی با کشور‌های همسایه به طور کلان از سیاست‌های دولت است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ۳۴۲ هزار دانشجوی هنر در ۱۴۳ واحد دانشگاهی در سطح کشور در حال تحصیل هستند و همچنین ۴ هزار و ۵۰ اموزشگاه آزاد هنری در سطح کشور مشغول فعالیت هستند.

صالحی اظهار داشت: سهم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از بودجه با این دایره منابع انسانی و موسسات درگیر با حوزه فرهنگ و هنر ۱۳ درصد است.

وی ادامه داد: در فضای فرهنگ و ارشاد اسلامی به علل مختلف از جمله حجم نیرو‌های قراردادی و ۶ الی ۷ هزار کارمند که سه هزار نفر آنان قراردادی هستند محدودیت‌های مالی را به وجود می‌آورند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: در وزارت فرهنگ و ارشاد به طرف تغییر مسیر بودجه‌ها از مرکز به استان‌ها هستیم.

وی بیان کرد: در بودجه هر معاونت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یک برش استانی قرار دادیم.

وی ادامه داد: در سال ۹۲ که معاون فرهنگی وزارت ارشاد شدم ۸۰ درصد بودجه در تهران مصرف می‌شد و این را تا پایان دوره در این مسئولیت به ۴۵ تا ۴۸ درصد رساندیم.

وی گفت: موظف کردیم خودمان را به اینکه تفاهم نامه با استان‌ها تنظیم و به آن عمل کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: کاستن از بودجه‌ها در مرکز و بستن تفاهم نامه‌های روشن با استان‌ها در اولویت این وزارتخانه است.

وی بیان کرد: خیلی از استان‌ها نسبت به پایتخت از توانایی فرهنگی، هنری، دینی و قرانی بالاتری برخوردارند و یا در رقابت هستند.
دکتر صالحی گفت: به سمت هم افزایی‌هایی که بتواند ما را به وظایفان نزدیک‌تر کند پیش می‌رویم.

وی ادامه داد: هم افزایی با استانداران از جمله همین اهداف است که در این رابطه یک تفاهم نامه با استانداری سیستان و بلوچستان به امضا رسید که سیستان و بلوچستان ششمین استانی است که به آن سفر کرده ایم و این تفاهم نامه سه ساله به امضا رسیده است.

وی اظهار داشت: در این تفاهم نامه‌ها نگاه به هم افزایی با منابع استانی است که در حیطه‌های زیرساختی، رویدادی و برنامه‌ای تفاهم نامه‌ای با استانداری سیستان و بلوچستان امضا شد و امکانات ترکیبی وزارت ارشاد و استانداری در خدمت هنر این استان قرار گرفت.

وی بیان کرد: افزایش منابع خودمان را از طریق هم افزایی دنبال می‌کنیم.

عضو کابینه دولت دوازدهم گفت: با توجه به پهناوری سیستان و بلوچستان و اینکه در این سفر امکان دیدن تمام شهرستان‌ها نبود در چند ماه آینده سفر دیگری به این استان خواهم داشت.

وی بیان کرد: مقاومت مردم سیستان این سرزمین را نگه داری کرده است و  باید تلاش کنیم که سیستان با چهره زیبا و فاخرش در ایران و جهان به نمایش گذاشته شود.

وی ادامه داد: البته بررسی مشکلات ناشی از خشکسالی سیستان نیز باید مورد توجه باشد.

صالحی بیان کرد: برای تکمیل زیرساخت‌ها تلاش می‌کنیم مجموعه‌ها و مجتمع‌های در حال اجرای زابل را در اولویت قرار دهیم.

وی گفت: چنانچه بخش خصوصی برای راه اندازی سینما در زابل حضور پیدا کند آمادگی لازم برای تجهیز این سینما با همکاری استانداری سیستان و بلوچستان وجود دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در رابطه با ساخت استودیو موسیقی در زابل گفت: بر اساس سیاست‌های دولت تدبیر و امید ابتدا باید طرح‌های نیمه تمام به اتمام برسند که بنابراین امکان ساخت این استودیو در شرایط حاضر فراهم نیست.

وی ادامه داد: البته با توجه به وضعیت سیستان می‌توان از بودجه استانی برای ساحت ان کمک گرفت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: نمایشگاه کتاب در مراکز استان‌ها برگزار می‌شود، اما در زابل برای نخستین بار امسال برگزار خواهد شد.

دکتر صالحی بیان کرد: ارتباط با دانشکده‌های هنر یکی از برنامه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

وی تصریح کرد:به دنبال ایجاد اتاق‌های گفتگو هستیم که یکی از این اتاق‌ها فرهنگ و علم است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: ساخت فیلم از مفاخر سیستان بسیار مهم است که در قالب ساخت فیلم سینمایی با همکاری بنیاد فارابی می‌توان اقدام کرد.

صالحی بیان کرد: ساخت فیلم که بتواند مفاخر سیستان را به نمایش در آورد یک کار بسیار ارزشمندی است.

وی ادامه داد: تهیه کننده و کارگردانی اگر فیلم نامه‌ای را بیاورد که در شان ان موضوع باشد وزارت ارشاد از طریق بنیاد فارابی همکاری می‌کند.

عضو کابینه دوازدهم گفت: وزارت ارشاد اقدامات خوبی برای افزایش کانون‌های مساجد در دست اجرا دارد.

وی در رابطه با ارتقای اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی زابل به اداره کل گفت: برخی از بخش‌های ساختاری به اداره استخدامی کشور باز می‌گردد و به تنهایی بر عهده وزارت ارشاد نیست.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه سیستان و بلوچستان استانی پهناور است باید بحث‌های ساختاری ان متناسب با پهناوری استان مدیریت شود.

 در این نشست شماری از هنرمندان سیستان دغدغه‌های خودشان را با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در میان گذاشتند.

انتهای پیام/ع

صحبت های وزیر ارشاد در زابل

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار