مدیرکل امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: افزون بر ۱۲۰ میلیارد مترمکعب از منابع آبی استراتژیک کشور از سال ۱۳۴۲ تاکنون در اثر سوء مدیریت از سفره‌های زیرزمینی برداشت شده است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان؛رضا سرافرازی مدیرکل امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت : یکی از برنامه‌های راهبردی دولت و وزارت جهاد کشاورزی جبران این میزان آب برداشت شده و جلوگیری از خطرات ناشی از بروز بحران کم آبی و خشکسالی است.

وی با اشاره به بحران شدید آبی در برخی استان‌ها و حوزه فلات مرکزی ایران گفت: بحران کم آبی در استان‌های اصفهان و سیستان و بلوچستان به مساله‌ای فراتر از بحث خشکسالی تبدیل شده و وزارت خانه‌های نیرو و جهاد کشاورزی و مسئولان اجرایی این استان‌ها را به شدت درگیر کرده است.

سرافرازی اظهارداشت: در برخی مناطق استان سیستان و بلوچستان میزان بارش در سال زراعی جاری کمتر از ۱۰ میلی متر بوده است.

وی در ادامه گفت: از مجموع حدود ۷۰۰ هزار حلقه چاه برداشت آب موجود در کشور ۳۵۰ هزار حلقه آن غیرمجاز است.

مدیرکل امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی افزود: تعداد زیادی از چاه‌های غیرمجاز قبل از سال ۸۵ حفر شده اند که باید تعیین تکلیف شوند و مابقی نیز بر اساس قانون اجازه برداشت آب ندارند.

وی با اشاره به تجهیز و نوسازی ۹۸۰ هزار هکتار زمین کشاورزی در برنامه ششم توسعه در کشور گفت: بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته ۵۵۰ هزار هکتار زمین پایاب سدها، ۲۵۰ هزار هکتار زمین پایاب شبکه‌های سنتی آبیاری و ۱۵۰ هزار هکتار زمین شالیزاری در کشور تجهیز و نوسازی می‌شود.

سرافرازی میزان اعتبار تخصیص یافته در بخش تجهیز و نوسازی زمین‌های کشاورزی در سال جاری را افزون بر ۴۶۰ میلیارد ریال ذکر کرد و گفت: با این اعتبار، ۱۱۰ هزار هکتار زمین کشاورزی در کشور تجهیز و نوسازی می‌شود.

به گفته سرافراز، از آغاز برنامه اول توسعه تاکنون حدود یک میلیون و ۵۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی تجهیز و نوسازی شده است.
وی یکی از مهمترین برنامه‌های راهبردی وزارت جهاد کشاورزی را توسعه سیستم‌های نوین آبیاری دانست و گفت: تاکنون حدود ۲ میلیون هکتار از مجموع هشت و نیم میلیون هکتار زمین کشاورزی آبی در کشور زیر پوشش سیستم‌های نوین آبیاری قرار گرفته است.

منبع ایرنا

انتهای پیام/پ

بحران کم آبی در استان‌های اصفهان و سیستان و بلوچستان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.