متخصص بیماری های عفونی گفت: هپاتیت ایجاد التهاب در کبد است و عملکرد این عضو را دچار اختلال می کند شاه علامتش زردی است .  

هپاتیت سالانه یک میلیون و 400هزار نفر را به کام مرگ می کشاندصیاد متخصص بیماری های عفونی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، گفت:هپاتیت به صورت خستگی اضطراب درد استخوانی و درد ناحیه شکم است و شاه علامتش زردی است و شایع ترین دلایل هپاتیپ 7ویروس  a  b  c  d  e دلتا و g  شناخته می شود.

وی افزود:هپاتیت به دو دسته  حاد و مزمن  تقسیم می شود که در ویروس هپاتیت حاد با  بروز زردی  پر سر و صداست که با علائمی که ظاهر می شود فرد بیمار در بیمارستان بستری می شود.
 
 وی گفت:  هپاتیت مزمن که هیچ سر و صدایی ندارد و بی علامت است و فرد از این بیماری خبر ندارد و اغلب وقتی مراجعه می کنند که کبد توانایی خود را از دست داده است.
 
 صیاد گفت:دومین عارضه هپاتیت مزمن بد خیمی کبد مهلک است و افزایش فشار خون پورت که منجر به خونریزی خطرناک و کشنده می شود.
 
 وی با بیان اینکه  بر اثر هپاتیت 1میلیون و 400هزار نفر سالانه جان خود را از دست می دهند گفت: از بین ایجاد ویروس های هپاتیت b و c  مهم تر هستند و به سمت مزمن شدن پیش می رود.

صیاد ادامه داد: در کشور  یک میلیون و 400هزار نفر مبتلا به هپاتیت فعال بی هستند و 190هزار نفر مبتلا به  هپاتیت سی  فعال هستند و تنها 5 درصد به این هپاتیت مزمن اطلاع دارند و تنها یک درصد به درمان دسترسی دارند.
 
صیاد افزود: درمان هپاتیت سی وجود دارد وو اثر بخشی روی 98 درصد است و افراداز شر بیماری خلاص می شوند و سه تا 6ماه درمان پایان می یابد بیمار کاملا بهبودب خود را به دست می آورد.
 
وی گفت: در هپاتیت بی درمان  برای  کنترل  بیماری وجود دارد و  باید تا اخر عمر ادامه پیدا کند .

صیاد گفت: هپاتیت آ و ای از خوراکی انتقال پیدا می کنند و  شستشو دست و  استفاده از آب سالم و غذای سالم و رعایت کردن بهداشت فردی در ابتلا به بیماری هپاتیت ای مهم است میوه و سبزی هم باید شستو مناسب داشته باشد.
 
وی بیان کرد: هپاتیت بی و سی از خون انتقال پیدا می کنند وسایل تیز و مشترک خالکوبی  حجامت تزریق سالم و اعتیاد تزریقی  و رفتارهای پر خطر از جمله علل ابتلا به بیماری هستند.
 
 صیاد گفت: افرادی که خون و محصولات خونی قبل از 1375 دریافت کردند و  بیماران هموفیلی و تالاسمی همو دیالیز جانبازان جنگ تحمیلی  که فراورده خونی گرفتند و زندانی ها و اعتیاد تزریقی تاتو خالکوبی و حجامت سنتی و  افرادی که ابتلا درجه یک خانواده  داشتند در معرض خطر این بیماری قرار دارند.
 
 وی بیان کرد: افراد به راحتی و با مراجعه به مراکز درمانی و با انجام تست خون از هپاتیت بی و سی مطلع شوند چون این دو بیماری معمولا بدون علامت هستند همه افراد باید برای انجام ازمایش اقدام کنند.

انتهای پیام/ز

 همه افراد  برای تشخیص هپاتیت باید به ازمایش خون اقدام کنند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.