۸ هزار هکتار از جنگل‌های بلوط استان چهارمحال و بختیاری دچار خشکیدگی‌های توده‌ای شد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری، از بروز خشکیدگی توده‌ای در جنگل‌های بلوط استان خبر داد و گفت: هم اکنون حدود ۸ هزار هکتار از این جنگل‌ها خشک شده که ۵ هزار هکتار در شهرستان لردگان و ۳ هزار هکتار مربوط به شهرستان‌های کیار و اردل است.

علی محمدی‎مقدم افزود: خشکیدگی جنگل‌های بلوط در زاگرس از اواخر دهه ۸۰ به صورت تک پایه‌ای آغاز شد و در حال حاضر به شکل توده‌ای، این جنگل‌ها را تحت تأثیر قرار داده است.

وی، علت وقوع این پدیده را کاهش و تغییر در نوع بارش‎ها بیان و اضافه کرد: خشکیدگی‌های توده‌ای موجب طغیان آفات ثانویه جنگلی خواهد شد.

محمدی‎مقدم با بیان اینکه عوامل انسانی و اقلیمی سبب تشدید این وضعیت می‌شود اضافه کرد: ایجاد سطوح آبگیر در پای درختان به منظور ذخیره نزولات آسمانی، کاهش فشار دام به عرصه‌های جنگلی و جلوگیری از شخم و شیار در زیراشکوب جنگل‌ها از جمله اقداماتی موثر در کند کردن این پدیده است.

وی ادامه داد: با وجود حجم و گستردگی بالای خشکیدگی جنگل‌های بلوط چهارمحال و بختیاری، برای جلوگیری از پیشروی این پدیده نیازمند اعتبارات استانی و ملی بخش بحران هستیم.

یک میلیون و ۴۵۰ هزار هکتار از مساحت چهارمحال و بختیاری را اراضی و مراتع طبیعی تشکیل می‌دهد که حدود ۳۰۷ هزار هکتار آن جنگل است.

انتهای پیام/ف

۸ هزار هکتار از جنگل‌های بلوط خشک شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار