همیشه از گذشتگان ما یاد شده است که اموات شب‌های جمعه به خانه خود سر می‌زنند، اما این موضوع چقدر صحت دارد؟

به گزارش خبرنگارحوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛بر طبق روایات، بسیاری از بزرگان ما شب‌های جمعه متعلق به اموات می دانند. همیشه از گذشتگان ما یاد شده است که اموات شب‌های جمعه به خانه خود سر می‌زنند، اما این موضوع تا چه اندازه صحت دارد و چه کسانی آن را تصدیق کرده‌اند؟

بر اساس روایات، ارواح مردگان هر از چند گاهی به اذن خداوند به دیدار خانواده‌شان می‌آیند و آن‌ها را می‌بینند. اگر سرگرم کار‌های خوب بودند، شادمان می‌شوند و اگر گرفتار کار‌های بد بودند، ناراحت می‌شوند، اما اینکه در چه ساعتی و یا چه زمانی و یا هر چند گاهی می‌آیند، روایات‌ها متفاوت است.

آیا اموات شبهای جمعه به خانه خود باز می گردند؟

به طور کلی می‌دانیم که اموات اعمّ از مؤمن و غیر مؤمن به دیدار بازماندگان خود می‌آیند؛ بعضی از اموات هر روز، بعضی دیگر هر هفته و برخی هر سال و بعضی هر چند سال یک‌بار حداقل اجازه‌ای که مؤمنان دارند، هر جمعه است که می‌توانند به دیدار آشنایان خود در دنیا بیایند. مؤمنان وقتی به دیدار اقوام خود می‌آیند، اگر آن‌ها را مشغول اعمال صالح ببینند، خوشحال شده و خدا را شکر می‌کنند. کافران هم وقتی به دیدار اقوام خود می‌آیند و آن‌ها را مشغول انجام اعمال صالح می‌بینند، حسرت می‌خورند.

در حدیثی بیان شده که اموات مومنان در شب جمعه به کنار خانه‌های خود می‌آیند. با التماس و تضرع از خویشاوندان انتظار دارند کار خیری و صدقه‌ای برای آن‌ها انجام داده شود.

اما میزان ملاقات و سر زدن اموات به خانواده هایشان بسته به میزان آزادی عملی است که در برزخ برای او در نظر گرفته می‌شود که این امر هم تابع اعمال و رفتار‌های آنان در دنیاست.

آیا اموات شبهای جمعه به خانه خود باز می گردند؟

اما در مورد این که ارواح به چه صورتی به خاندان خود سر می‌زنند، اشارات مختصری در برخی روایات شده است. البته نمی‌توان به راحتی در مورد معنای دقیق شان اظهار نظر نمود؛ مثلا راوی می‌گوید: از امام موسی بن جعفر علیهما السلام پرسیدم:

آیا میّت از خانواده‌اش دیدار می‌کند؟ فرمود: بله؛ پرسیدم: هر چند وقت؟ فرمود: بنا به منزلتی که نزد خداوند دارد، در هر جمعه یا هر ماه یا هر سال. پرسیدم: به چه شکلی نزد آن‌ها می‌آید؟ فرمود: به صورت پرنده‌ای لطیف که بر دیوار خانه‌های شان می‌نشیند و بر آنان اشراف می‌یابد.

به نظر می‌رسد این که حضرت فرمود:به صورت پرنده‌ای لطیف، یک نوع تمثّل در قالب و تجسم ارواح است. مقصود از پرنده نیز پرنده مادّی یا متعارف یا موجودی قابل رویت نمی‌باشد و گرنه تعبیر لطیف در مورد پرنده معمولی معنا ندارد؛ در هر حال اعتقاد بسیاری از مردم در مورد پرنده یا پروانه و دیگر حشرات در این خصوص درست به نظر نمی‌رسد.

آیا اموات شبهای جمعه به خانه خود باز می گردند؟

آیا اموات به دیدار خانواده و اقوام می‌آیند؟!

امام صادق (ع) می‌فرماید: «اذا کانَ یومَ الجُمعةِ و یوما العِیدَینِ امَرَ اللهُ رضوان خازن الجنان ان ینادی فی ارواح المؤمنین و هم عرصات الجنان: انّ اللهَ قَد اذنَ لَکم الجُمعةَ بالزیارةِ الی اهالیکُم و احبائکم مِن اهلِ الدُنیا»؛

روز جمعه و عید فطر و قربان که می‌شود، خداوند به رضوان نگهبان و مأمور بهشت دستور می‌دهد که در میدان بهشت برزخی به ارواح مؤمنان اعلام نماید که خداوند به شما اجازه داد که جمعه را به زیارت خانواده و دوستان که در دنیا هستند برود. بعد خداوند به رضوان دستور می‌دهد برای هر فردی شتری از شترهای بهشتی آماده کنند در حالی که این شتر از زبرجد سبز پوشیده شده و نیز به پارچه‌های بهشتی تزئین شده، بعد خداوند دستور می‌دهد اهل آسمان‌ها از آنها استقبال کنند. در چنین فضایی فرشتگان هر آسمانی از آنها استقبال می‌کنند، بعد از آن ارواح از آسمان با استقبال پایین می‌آیند در وادی السلام پشت کوفه فرود می‌آیند.

سپس آن حضرت فرمودند:«ثم ینفرقون فی البلدان و الاعصار حتی یزوروا اهالیهم الذین کانوا معهم فی دار الدنیا و معهم ملائکة تصرفون وجوههم عما یکرهون النظر الیه الی ما یجبون و یزورون حفر الابدان حتی ما اذا صلی الناس و راح اهل الدنیا الی منازهم من مصلاهم، نادی فیهم جبرئیل بالرحیل الی غرفات الجنان قیر حلون»

بعد از آن ارواح مؤمنان در شهرهایشان پخش می‌شوند تا کسانی را که در دنیا با آنها بودند، زیارت کنند و فرشتگانی ارواح مؤمنان را همراهی می‌کنند و در این رفت و آمد اگر ارواح مؤمنان با جیزهایی برخورد کردند که باعث ناراحتی مؤمنان شود، فرشتگان چهره آنها را از آنچه دوست ندارند به آنچه دوست دارند متوجه می‌کنند.

و این مسافرت عالم برزخ ارواح مؤمنان گودال‌های قبرهای خود را مشاهده می‌کنند حتی مکانی را که مردم در آنجا نماز (میت) خواندند و بعد به طرف منازل خود رفتند آنجا را روح میت می‌بیند.

بعد از آنکه ارواح مؤمنان اقوام و بستگان و دوستان را در این اعیاد (روز جمعه، فطر و قربان) دیدند، جبرئیل به آنها اعلام می‌کند که به خانه‌ها و محل‌های بهشتی خود در عالم برزخ برگردید.

انتهای پیام/

برچسب ها: اهل بیت ، قرآن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۰ ۱۱ خرداد ۱۴۰۳
خداوند بیامرزد عزیزم مادر منم همین حرف رو میزد و سی ثانیه نشد شب نوزدهم ماه مبارک رمضان وقتی منو دخترم خونه نبودیم از دنیا رفت دقیقا بیست دقیقه به اذان مغرب
Romania
ناشناس
۱۷:۲۸ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
شادی روح همه اموات خودتون ومادر من فاتحه مع صلوات
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۲ ۰۳ فروردين ۱۴۰۳
مادران زن خیلی خوبی بود و همه ازش راضی
بودن وازش تعریف میکردن مادرم همیشه دعا میکرد خدایا یک شب تب یه لحظه مرگ،خدا این دعای مادرم رو استجابت کرد روز پنجشنبه سر اذان ظهر برای همیشه از پیشمون رفت والان من موندم و یک دنیا غم،برای شادی روح همه درگذشتگان صلوات بفرستید و برای منم دعا کنید خدا بهم صبر بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۶ ۱۱ آبان ۱۴۰۲
سلام به همه عزیزان.منم پدرعزیزمو ۱۵روزه ازدست دادم خیلی مهربون بود و همه ازش تعریف میکردن.برای شادی روح همه اموات وپدر من صلوات وفاتحه ای بفرستین
Afghanistan
Trina
۱۳:۱۸ ۲۱ مهر ۱۴۰۲
مسلمانان دارای چند کتاب اسلامی میباشند
Iran (Islamic Republic of)
طیبی
۰۱:۵۸ ۱۹ مرداد ۱۴۰۲
سلام به دوستان عزیز الهی به حق حضرت زهرا( س) تمام امواتمان امرزیده و بخشیده
و با امیر المؤمنین محشور بشند‌‌
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۷ ۰۴ تير ۱۴۰۲
سلام من داداشمو1401/8/15بخاطر ایست قلبی از دست دادم خیلی دوستش داشتم و خواهم داشت
Iran (Islamic Republic of)
ماه
۱۶:۰۱ ۱۶ خرداد ۱۴۰۲
من ۲۷ اسفندسال ۱۴۰۱همسر عزیزم رو به علت قصور پزشکی وپرستاری از دست دادم.۳تا بچه دارم که همه زندگی من هستن زندگی بعد از اون برام هزاران گرفتاری و مشکل پیش اومده که انشالله با دعای دوستان وهمت خودم مشکلاتم رفع بشه.برای شادی روح اموات مخصوصا حمید ابن ایرج ابن الحسن فاتحه اخلاص مع الصلوات
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۵۷ ۰۵ خرداد ۱۴۰۲
روح پاکت مادرم با فاطمه (س) محشور باد
خانه قبرت ز الطاف خدا پر نور باد
ای چراغ زندگانی مادرم یادت بخیر
خاطرت در باغ فردوس برین مسرور باد
تقدیم به همه مادران مومن و با حجاب
Iran (Islamic Republic of)
کا ظم
۲۳:۳۳ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۲
بر ا درم داداشم تا می توا نیت صدقه بدهید جا ی د‌روی نمی ره برای ر ضد ی خدا همه ا موات چشم براه هستند ا گر صد سه دادی فر دا صد سه می دن جا ن ا مام حسین یاد د شان کنید تا یاد کنند شما را خدا یا اسیران خاک را بیامرزد با ذکر صلوات روحشان شاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۲ ۱۲ آذر ۱۴۰۱
سلام به همه عزیزان اسیر درخاک من امسال اول شهریور پدر عزیزم مو ازدست دادم روز خاکسپاری پسر نازنینم که سالها منتظر بودم از ماموریت کاری تموم بشه به خونه برگرده در تصادف خیلی ساده از دست دادم تمام غصه ی دنیا رو سرم خرابه و بی پدر شدن پسر 4ساله اش عذاب میکشم دعا کنید نوه کوچولوم غصه پدرش اون اذیت نکنه دلم خیلی شکسته خوابش رو نمبینم چه کنم تا ببینم پسرم تو خوابم بیاد برای شادی روحشان فاتحه ای بخونید صلوات بفرستید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۸ ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
خدا همه رفتگان رو قرین رحمت کنه همه پدرو مادران ما به گردن ماحق دارن تا میتونیم تو زندگی قدرشون رو بدونیم و از دعای خیرشون بهره ببریم بعد مرگشونم با اعمال خوب خودمون خوشحالشون کنیم برای شادی روح همه پدرو مادرا صلوات
Iran (Islamic Republic of)
محمدصادق ادیب
۰۶:۲۹ ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
سلام من پدرم موذن خوش لحن و صدا و مداح اهل بیت و بسیار مومن و دوستدار امام حسین ع بود در ۸۲ سالگی پس از بیماری دوساله دوماه قبل براش خواب دیده بودند بیست و هفتم بلیط پرواز به حج داره ما نمی دونستیم ۲۷ کی هست تا اینکه وارد ماه رمضان امسال ۱۴۰۱ شدیم و شب تولد آقا امام حسن مجتبی که ۲۷ فروردین بود پرواز انجام شد و پدرم به دیار باقی شتافت و به رحمت خدا رفت.
پدرم خیلی مومن، خوب و مهربان بود.
خدا روح همه رفتگان را شاد فرماید
رحم الله من یقرآ الفاتحه مع الاخلاص و الصلوات .
الی روح محمد ابراهیم ابن محمود
درود و سلام و برکات خدا بر اموات شما که برای پدرم فاتحه خوانید خدا رفتگانتان را بیامرزد.
Iran (Islamic Republic of)
محمدی بالسینی
۰۲:۳۱ ۲۷ فروردين ۱۴۰۱
باسلام امیدوارم همیشه در پناه الله متعال باشیم .التماس دعا دارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۱۵ ۲۱ فروردين ۱۴۰۱
وَبَشِّرِ الصَّابرِینَ الَّذینَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِیبَهٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۴۴ ۱۸ فروردين ۱۴۰۱
فاتحه وصلوات برای همسرجوانم
Iran (Islamic Republic of)
غمگین
۲۱:۵۸ ۰۴ فروردين ۱۴۰۱
این روزها عیداست وشادی وتفریح.خوش به حال کسانی که کرونارابدون داغ، پشت سرگزاشتند واکنون دوباره شادی می کنند ودورهمی میگیرند.همسرنازنین وجوانم باکرونارفت، ای کاش مانده بود وپایان کرونا رامی دید، ایکاش مانده بود وبزرگ شدن فرزندانمان رامیدید وذوق میکرد.ایکاش مانده بودودرجوانی نمی رفت وباهم به میانسالی وپیری می رسیدیم.خوشا به حال کسانی که کرونارابدون داغ عزیزان، پشت سرگزاشتند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۳ ۱۹ دی ۱۴۰۰
سلام زمستان امسال دو عزیز را. از دستدادم پسرم وپدرم پشت سر هم توراخدا یه فاتحه وصلوات بخانید برایشان
Iran (Islamic Republic of)
محدثه
۲۰:۲۸ ۲۲ آذر ۱۴۰۰
ده روزه ک بابام فوت شده،چقد خوشحالم همه ازش راضی هستن،چقد خوشحالیم ک همه بچه هاش بهش رسیدیمو کوتاهی نکردیم،
Germany
ناشناس
۰۱:۳۳ ۱۴ شهريور ۱۴۰۰
پارسال پدرعزیزوامسال مادر عزیزم روازدست دادم وهردو بخاطر معضل بزرگ کروناخیلی غریبانه تشیع شدندخودم هم واقعاافسرده وبیحس شدم چون دروطن کسی جزپدرومادررانداشتم که بامن بصورت نسبی نزدیک باشند خواهش می کنم برای مرحومان پدرومادرم وبرای خودمن دعا کنید.حق نگهدارتان.
Germany
ناشناس
۰۱:۳۳ ۱۴ شهريور ۱۴۰۰
پارسال پدرعزیزوامسال مادر عزیزم روازدست دادم وهردو بخاطر معضل بزرگ کروناخیلی غریبانه تشیع شدندخودم هم واقعاافسرده وبیحس شدم چون دروطن کسی جزپدرومادررانداشتم که بامن بصورت نسبی نزدیک باشند خواهش می کنم برای مرحومان پدرومادرم وبرای خودمن دعا کنید.حق نگهدارتان.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۷:۵۵ ۰۸ مرداد ۱۴۰۰
بسم الله دراین روز جمعه ۵صلوات برای همه اموات مومن بدوارث یابی وارث بفرست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۷ ۲۲ تير ۱۴۰۰
پدرم که فوت کرد خوابهای جالبی دیدم که اومد گفت تو هم دلت برای من تنگ شده من خیلی دلم تنگ شده دو بار اومد و اینو گفت زیاد خوابشو میدیدم حتی بعد از دقیق 58 روز اومد به خوابم وگفت 58 روزه که آهنگی گوش ندادم چون همیشه سر صبح گوشیش رو روشن می‌کرد واهنگ میزاشت. داداشم که مادرمو سالمندان گذاشت پدرم بخوابم اومد خیلی واقعی بود که فریاد می‌زد و سر و صدا می‌کرد تو زنده بودنشم میگفت حق ندارید بزارید سالمندان. فهمیدم که بابام راضی نیست.
Iran (Islamic Republic of)
شهلا
۱۰:۳۲ ۱۳ تير ۱۴۰۰
سلام دوستان من هم به تازگی پدر نازنینم رو از دست دادم انسان فوق العاده ای بود بسیار مومن و دوستداشتنی خدا همه اموات رو بیامرزه پدرم هم همینطور یه صلوات برای همه اموات و پدرم بفرستید ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۰ ۰۶ تير ۱۴۰۰
خوبی کردن و مهربان و بخشنده بودن.
آرامش وجود خودمون رو بیشتر میکنه
و این همون چیزیه ک خداوند منان میخواد
چرا ک نور او در وجودمونه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۲ ۱۷ فروردين ۱۴۰۰
اللهم اغفر مومنین والمومنات والمسلمین والمسلمات
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۶ ۰۵ فروردين ۱۴۰۰
سلام من پسرم رابه نام محمد۹ماهه ازدست دادم خیلی دلم براش تنگ شده ۱۵سال داشت به دلیل سرطان فوت کردبراشادی روحش فاتحه‌ و صلوات بخونیدممنون
United States of America
azx
۲۱:۴۵ ۱۷ بهمن ۱۳۹۹
من سالها پیش با روحی ملاقات کردم.یهروز به روستامون رفتم.سر جاده یکی از اهالی روستا که اسمش مراد بود رو دیدم.و بعد دست دادن و احوال پرسی گفت به بابام بگو قسط آخر تراکتور مونده حتما پرداخت کنه.وقتی رسیدم روستا به مادرم قضیه رو گفتم و اونم بسم ا... گفت و شوکه شد.گفت مراد چندماهه که فوت کرده.پدر مادرش وقتی قضیه رو فهمیدند گریه کنان اومدن پیشم و منو تو آغوش میگرفتن و گفتن درسته.مراد تراکتوری خریده بود و قسط آخرش مونده بود.همون روز رفتن قسط رو پرداخت کردن.
Iran (Islamic Republic of)
محبوبه سالاری
۱۳:۳۸ ۰۸ بهمن ۱۳۹۹
خیلی خیلی خیلی عالیه این همه اطلاعات
Iran (Islamic Republic of)
محبوبه سالاری
۱۳:۳۸ ۰۸ بهمن ۱۳۹۹
خیلی خیلی خیلی عالیه این همه اطلاعات
Iran (Islamic Republic of)
سنا
۱۷:۱۳ ۳۰ آبان ۱۳۹۹
توروخدا به پدر من یه فاتحه بگید خیلی جوان بود
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۶:۵۴ ۲۸ آبان ۱۳۹۹
سلام,پدرم صبح جمعه 99/08/23ازدنیارفت جهت شادی روح پدرم وسایر اسیران خاک فاتحه و صلوات وآیت الکرسی ختم شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۹ ۲۷ آبان ۱۳۹۹
من داداشم 25سالش بود مرده الان دوماه ندیدمش نتونستم بغلش کنم

خیلی خیلی دلم میخواهد توخواب ببینمش محتاجشم خواهشاً برای این خواهر دعا کنین وبرای شادی روح برادرم صلوات بفرستید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۳ ۲۲ آبان ۱۳۹۹
تو رو خدا برای شادی پدرم فاتحه و صلوات بفرستید
Iran (Islamic Republic of)
فرامرز مرادی
۱۷:۵۹ ۰۹ آبان ۱۳۹۹
مادرم من بیست هشت صفر رحمت خدا رفت برای شادی روحش صلوات بفرست
Iran (Islamic Republic of)
الهام رحمانی
۰۲:۴۴ ۰۴ مهر ۱۳۹۹
برادرم تازه فوت شده ۱۵ سالش بود برا شادی روحش صلوات ختم کنید
United States of America
مهران
۰۳:۱۰ ۳۰ شهريور ۱۳۹۹
من پدر بزرگم به حالت زدن به سینه اش وزمین خوردن وی رخ داد البته ایشان یک سال پس از این واقعه فوت کرد ولی من بعد از 4 سال فوت او هنوز عزاب وجدان دارم
Iran (Islamic Republic of)
طلوع
۱۶:۰۰ ۲۳ مرداد ۱۳۹۹
من به رحمت خداوند امیدوارم ودوست دارم که بخشیده بشم وبعد از دنیا برم،حتی انقدر برحمت خدا امیددارم که دلم میخاد اعضای خانوادم ونه بیشترازون همه ی شیعیان امام علی(ع)بخشیده بشند
اما غیبتام رو چیکار کنم
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۲:۵۵ ۲۴ مرداد ۱۴۰۰
سلام علیکم
برای آن هائی که غیبتشان کرده ای از طرفشان اگر توانستی صدقه بده. یا این که ذکر و صلوات و استغفار برایشان بفرست. خداوند بخشنده است امیدوار باشد. موفق باشی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۴ ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۹
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۴ ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۹
ازتون خواهش میکنم برای شادی روح پدر جوان من و تمامی رفتگان صلوات ختم کنید ❤
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۲۳:۳۴ ۱۹ فروردين ۱۳۹۹
مادر من همین پنج شنبه شب مرده اینقدر دوریش عذابم میده که منم دلم میخواد بمیرم
Iran (Islamic Republic of)
فایز یاسری
۱۴:۰۸ ۲۰ اسفند ۱۳۹۸
سلام
من الان یک هفته پدرم به رحمت خدا رفته
انشالله جاش تو بهشت باشه
برای شادی روحش صلوات،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۰ ۰۹ مهر ۱۳۹۸
خواهر من خودکشی کرده از همتون خواهش میکنم براش دعا کنید ک خدا ببخشدش و بهشت جایگاهش باشه از همتون التماس دعا و فاتحه برای شادی روحش دارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۷ ۱۹ فروردين ۱۳۹۹
میگن اگه کسی خود کشی کنه پیش از اینکه بمیره پشیمون بشه و گریه کنه خدا میبخشد
Iran (Islamic Republic of)
ریحانه
۱۷:۰۶ ۱۰ مرداد ۱۳۹۸
ما ز بالاییم و بالا میرویم...
روح وقتی از بدن خارج میشه ، وقتی ب دنیای ابدی میره ، و عظمت رو میبینه ، دیگه برنمیگرده!!
مگه شما وقتی بدنیا میاید تمایلی دارید به شکم مادرتون برگردید؟؟؟؟
روح هم همینطوره ،
دیگه خونه و مادیات و بچه و عمه و خاله کیه؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۲۳:۰۱ ۰۳ مرداد ۱۳۹۸
انشاألله همه ی ماعاقبت به خیربشیم،الهی آمین
Iran (Islamic Republic of)
نجمه
۰۸:۵۶ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸
تو این دنیا فقط خوبی میمونه.باید تا میتونیم خوبی کنیم و دلِکسی رو نشکنیم.به خوراک و لباس خودمون و ندارها هم برسیم.و کارهامون همه برای رضای خدا باشه و پیرو قرآن باشیم.ان شاالله اون دنیا هممون تو بهشت باشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۱ ۰۴ بهمن ۱۳۹۷
دنیا ارزشی نداره ،همه به فکر توشه آخرت باشیم دیر یا زود همه میمیریم ،خداآخرت همه راختم به خیر کند ،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۷ ۲۵ مرداد ۱۳۹۷
سلام من یک روح هستم اومدم یارانه م بگیرم مجددا برگردم اون دنیا نسیه نمیدن فعلا بای خواب خوش ببینید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۷ ۲۰ بهمن ۱۳۹۸
وای
Iran (Islamic Republic of)
نیما
۲۲:۲۹ ۱۹ مرداد ۱۳۹۷
مطلب مفیدی بود
روز خبرنگار بر شما و همه پرسنل باشگاه خبرنگاران جوان مبارک
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۳ ۱۹ مرداد ۱۳۹۷
چه وحشتناک خدایا
Finland
ناشناس
۱۴:۰۱ ۱۹ مرداد ۱۳۹۷
بر اساس احادیث و روایات روح اموات روزهای پنجشنبه از عصر تا غروب جمعه نزد خانواده هایشون میروند
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۲:۱۵ ۱۹ مرداد ۱۳۹۷
برای شادی روح اموات صلوات
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۲ ۱۹ مرداد ۱۳۹۷
هرکسی به عقل و منطق خودش رجوع کنه اونوقت از ته دل واقعیت رو درک میکنه که معاد هست نکیر و منکر هست رستاخیز هست سوال هست جهنم و بهشت هم هست زندگی جاودانگی هم هست....متاسفانه برخی افراد تحت تاثیر شبکه ها و کانال های بیگانگان که انگلیس و صهیونیسم آنها را اداره میکنن قرار گرفتن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۷ ۱۹ مرداد ۱۳۹۷
اگر خانه فروخته شده باشد کجا می روند و یا اقوام نداشته باشد پیش کی می روند؟می بینی مصیبت ما را بعد از مرگ هم غصه خودم و خانواده ام و غیره را باید داشته باشم حتی روایت است خیرات و ثواب نداشنه باشم هیچ جا نمی توانم بروم و چشم انتظارم که کی جهنم مرا در آغوش می گیرد و درمیان شعله ها خواهم دید بهشتیان جوان و زیبا دارند از نهرها عسل می خورند و انارهای درشت و شراب ناب می خورند بالای درختان بلبلان آواز می خوانند من که این دنیا زجر کشیدم باید بعلت نداشتن ثروت به جهنم می روم جسم هم تجزیه می شود ممکن است سوسک بخورد جزو سلول های سوسک شود .خدا از شدت گرانی و تورم و استرس تا صبح نمی خوابم اگر اینها را ننویسم چکار کنم بچه هام چی می شود مسوولین فکر می کنند همه مثل آنها پول دست شان افتاده است.
United States of America
ناشناس
۱۲:۰۰ ۲۹ بهمن ۱۳۹۷
یک حمد و سوره بخونید تقدیم کنید به ارواح مومنان - بی وارثان بدوارثان و همه رفتگان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۴ ۱۹ مرداد ۱۳۹۷
در پاسخ به حمیده:
اگر زندگی پس از مرگ بیهوده هس پس چرا شما الان در جال زندگی کردن هسی ؟ چه هدفی داری؟
هیچ چیز بدون هدف افریده نشده
فرض میگیریم مطلب شما درست باشد پس زندگی کردن شما هم بیهوده هس طبق فرمایشاتتون
هر چیزی طبق نظم خاصی افریده شده یا به وجود امده اگر بیهوده بود که بی نظم به وجود امده بود
ما انسانها تا مشکلی برایمان پیش می اید خدا و پیر و پیغمبر رو مقصر میدانیم و از همه چیز سرد میشویم و ...
کلام اخر: یاد خدا موجب ارامش دلها میشود .
Iran (Islamic Republic of)
سیامک
۰۳:۰۱ ۱۹ مرداد ۱۳۹۷
فکر نکنم مرده پس از مرگش در زمین جایگاهی داشته باشه که بخواد برگرده ...
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۰۱:۵۴ ۱۹ مرداد ۱۳۹۷
اگر خانه میت تغییر کرده باشد چطور...
United States of America
¤hamed¤
۰۱:۴۵ ۱۹ مرداد ۱۳۹۷
ای کسی که میگی دنیای قیامت وجود نداره،میخوام بگم نظرات تو اصلا مهم نیست!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۱ ۱۹ مرداد ۱۳۹۷
حالا برگردن یا برنگردن چه دردی از دردهای مردم این برگشتن کم میکنه
Iran (Islamic Republic of)
کیمیا
۰۰:۳۶ ۱۹ مرداد ۱۳۹۷
خدایا همه ما را به راه راست هدایت فرما
Iran (Islamic Republic of)
سمیع
۲۲:۳۵ ۱۸ مرداد ۱۳۹۷
استغفرالله رب العالمین بسم الله ارحمن الرحیم یا الله یا رحمان یامقلب القلوب ثبت قلبی علی دینک.بک یا الله یا الله یا الله یا الله یا الله یا الله یا الله یا الله یا الله یا الله الهم عجل فی فرجه مولانا صاحب الزمان بمحمد واهل بیته علیهم السلام و افوض امری الی الله ان الله بصیر بالعباد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۴ ۱۸ مرداد ۱۳۹۷
همه چلو مرغ دعوت هستن کجا می روند آخه زشته
Iran (Islamic Republic of)
شهرام
۲۱:۴۴ ۱۸ مرداد ۱۳۹۷
هرکی میمیره دیگه از بعد جسمانی و مکانی و زمانی جدا میشه.
Iran (Islamic Republic of)
سلام
۲۱:۴۲ ۱۸ مرداد ۱۳۹۷
اگه بخوام احساس واقعیم رو بگم ....من هیچیه هیچی آماده برای اون دنیام ندارم و میترسم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۹ ۱۸ مرداد ۱۳۹۷
لابد
از بس گناه کرده از همه چیز و همه کس شک. داره و میترسه ...ک میگه افسانه است ..

اگ افساته بود ..پس چرا تو قران نوشته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۵ ۱۸ مرداد ۱۳۹۷
ربنا اغفرلی ولوالدی وللومنین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۹ ۱۸ مرداد ۱۳۹۷
دوست ندارم انسان را موجودی پرنده در آن دنیا ببینم و حتی می گفتم اگر جنگ شد و من شهید شدم قیافه ام مثل کبوتر شود غیرقابل تحمل برای من خواهد شد همین شکل انسان بعد از فوت عالی است و روح پیچیده است و می تواند در همه جا ظاهر شود به اذن خدا.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۷ ۱۸ مرداد ۱۳۹۷
سبحان الله.الله اکبر.لا اله الا الله
Iran (Islamic Republic of)
پاینده
۱۸:۰۰ ۱۸ مرداد ۱۳۹۷
حمیده محترم ایا شما به دنبای همیشگی وقیامت اعتفادی ندارید.
Iran (Islamic Republic of)
Masoud
۱۷:۳۶ ۱۸ مرداد ۱۳۹۷
خدا خیرتان بده ،اطلاعات خوبی بود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۰ ۱۸ مرداد ۱۳۹۷
امیدواریم همه ما از این روایات عبرت بگیریم
Iran (Islamic Republic of)
رحيم احمدى
۱۶:۳۸ ۱۸ مرداد ۱۳۹۷
يك سوال ساده!!!!
ايا وقتى شما ميخوابيد ازخود اراده داريد كه خوابى طبق دلخواه خود ببينيد ،مثلا درخواب خود بياوريد كه فلان ثروت يا فلان قدرت را به اراده خود در خواب تصرف كنيد.هرگز هيچ شخصى چه مومن يا كافر يا حتى مرسلين چنين قدرتى ندارند وحتى چنين ادعايي نداشته اند. وقتى در خواب كه از نظر قران مرگ كوتاه نام گرفته هيچ كسى قدرت تغيير در رويا وكابوسى كه ميبيند ندارد پس چطر در مرگ دايم بتواند تغيير دراو حاصل شود . وقتى جان ادم ازو گرفته ميشود وميميرد اراده او هم ازاو سلب ميشود.وجز اراده خدا او اراده به هيچ ندارد
Iran (Islamic Republic of)
محمدحسن
۱۹:۴۷ ۱۸ مرداد ۱۳۹۷
سلام
اولا که مومنان واقعی دوست دارند که پیغمبر و اهل بیت رو در خواب ببینند و چه بسا که بسیاری ببینند.
تصرف در خواب ممکن است؛ یکی بیشتر و یکی کمتر.
طبق روایتی که خواندم در خواب مقدار کمتری از روح خارج میشود.
دوما دیدار مومنان از خانواده های خود پس از مرگ با اجازه خدا صورت میگیرد.
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۶:۲۵ ۱۸ مرداد ۱۳۹۷
ای انکه میگویی زندگی پس از مرگ افسانه است یعنی خلقت انسان توسط خداوند عبث و بیهوده است!!!!!! یعنی هیچ به هیچ محاله عبث باشه شما اگر یه کم فکر می‌کردید این حرف رو نمی زدید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۴ ۱۸ مرداد ۱۳۹۷
يا الله
Iran (Islamic Republic of)
حمیده
۱۳:۳۵ ۱۸ مرداد ۱۳۹۷
هر موجود زنده ای که میمیره زندگیش پایان میگیره و زندگی بعد از مرگ افسانه هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۸ ۱۸ مرداد ۱۳۹۷
نیازی ب اظهار نظر منفی جنابعالی نبود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۰ ۱۸ مرداد ۱۳۹۷
دوست عزیز منم امیدوارم که افسانه باشه چون ذی نفعم و اعمال بدرد بخوری ندارم ولی اگه احتمال یک در هزارم زندگی بعد مرگ باشه چه کار کنیم همین احنمال نباید ما را به خود بیاورد؟
Iran (Islamic Republic of)
سید
۱۶:۵۱ ۱۸ مرداد ۱۳۹۷
چه جوری به این نتیجه رسیدی ؟ پیروان تمام ادیان به معاد اعتقاد دارن .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۷ ۱۸ مرداد ۱۳۹۷
شما کافر هستید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۴ ۱۸ مرداد ۱۳۹۷
مگر شما به خدا و قران ايمان نداري؟
Iran (Islamic Republic of)
سرباز
۱۹:۰۸ ۱۸ مرداد ۱۳۹۷
کسی را که خواب باشد میشود بیدار کرد ولی کسی که خودش را به خواب زده باشد نه.امیدوارم نظرت از روی جهالت باشد نه عناد .خداوند همه ی ما را هدایت بفرمایند.
Iran (Islamic Republic of)
mahdy
۱۹:۱۳ ۱۸ مرداد ۱۳۹۷
اونوق باید قرآن هم نعوذ بالله ساختگی باشه !!! نص صریح قرآنه که مردگان زنده میشه تمثیلهای زیادی تو قرآنه یکیش داستان حضرت ابراهیم وچهار تا پرنده ... ضمنا با تصور اینکه بعداز مرگ رجعتی نیس و همه چی تموم میشه من یکی که دیوانه میشم اگه عمیق فک کنین انسان دیوانه میشه ...لازمه که به آیات و سخنان خداوند تو قران عنایت بیشتری بفرمایین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۹ ۱۸ مرداد ۱۳۹۷
آیا به وجود خداوندکه خالق توست اعتقادداری؟
چگونه ممکن است خداوند همه رو بی هدف خلق کرده باشد؟
مطمئن باش آخرتی وجود دارد و روزی خواهد آمد که همه باید جوابگو باشیم.یکی از دلایل ساده وجود زندگی پس از مرگ خواب دیدن مردگان است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۶ ۱۸ مرداد ۱۳۹۷
خدایی که می تواند دنیای به این زیبایی برای من و شما خلق کند بعد از مردن ما هم می تواند آخرت زیبایی برای من و شما خلق کند و یکی از زیبایی های عالم آخرت اجرای عدالت و همجواری خوبان با یکدیگر است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۰ ۱۸ مرداد ۱۳۹۷
به فرموده معصوم اگه اون دنیا واقعیت نداشته باشه نیکوکاران چیزی ا دست نمیدن ولی اگه واقعیت داشته باشه راه فراری برای گناهکاران هست؟؟
United States of America
¤hamed¤
۲۳:۱۰ ۱۸ مرداد ۱۳۹۷
تو که اینقدر زرنگی چرا خرگوش نشدی ؟
Iran (Islamic Republic of)
کیمیا
۰۰:۳۵ ۱۹ مرداد ۱۳۹۷
مگه شما قران و خدارو قبول ندارید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۹ ۱۹ مرداد ۱۳۹۷
شیطان هم مثل تو همین فکر را میکرد. وقتی رانده دربار خداشد تازه فهمید سرش کلاه رفت حال او شش هزار سال عبادت وبندگی کرد توکه فکر کنم نه بندگی می کنی نه زندگی یعنی بخور بخواب
Iran (Islamic Republic of)
حمید رضا
۰۰:۴۸ ۱۹ مرداد ۱۳۹۷
جناب وقتی به چیزی اعتقاد نداری بهتره در موردش هم نظر ندی!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۳۱ ۱۹ مرداد ۱۳۹۷
این حرف نظر یک مسلمان نمیتونه باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۴ ۱۹ مرداد ۱۳۹۷
تو اگه انسان مومن نماز خونی بودی این حرف ها رو نمی زدی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۸ ۲۰ بهمن ۱۳۹۸
منم همین فکرومیکنم
Iran (Islamic Republic of)
صدیقه
۰۰:۳۳ ۲۹ اسفند ۱۳۹۸
نظر تو برای هیچکس مهم نیست ،همینقدر که نوشتم که بدونی هم حیف بود
Germany
حسین
۱۳:۰۷ ۱۸ مرداد ۱۳۹۷
اللّهم صلّ علی محمّد و آل محمّد و عجّل فرجهم والعن اعدائهم
آخرین اخبار