مدیر گروه بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: مرحله دوم سمپاشی مالاریا در شهرستان‌های سیب و سوران و سراوان از امروز آغاز شد.

مرحله دوم سمپاشی مالاریا در سیب و سوران و سراوان آغاز شدبه گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، دکتر ملک کیانی مدیر گروه بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان   با بیان اینکه اجرای این طرح تا پایان مرداد ادامه دارد اظهار داشت: عملیات سمپاشی ابقایی کانون‌های پرخطر مالاریا در مناطقی که احتمال شیوع مالاریا در آن بیشتر است هرساله در ۲ مرحله اسفند و مرداد ماه در سیستان و بلوچستان اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: بیش از ۸۰ کانون پرخطر مالاریا در این عملیات سم پاشی خواهد شد.

به گفته مدیر گروه بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان ۱۱ هزار و ۲۱۵ نفر از جمعیت ۲ شهرستان سراوان و سیب و سوران در کانون‌های پرخطر مالاریا زندگی می‌کنند.

کیانی تصریح کرد: هر چند دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در زمینه حذف مالاریا موفقیت‌های زیادی کسب کرده است، اما همچنان تا حذف کامل این بیماری برنامه‌های پیشگیری ادامه خواهد داشت.

وی افزود: عامل مالاریا به عنوان یک بیماری انگلی، انگل‌های تک سلولی از جنس پلاسمودیوم است که از طریق گزش پشه‌های آنوفل انتقال می‌یابد.

کیانی توزیع پشه بند آغشته به حشره کش‌های با دوام زیاد برای مناطقی که دسترسی مردم به برق و وسایل سرمایشی کمتر است، استفاده از مواد بیولوژیکی به منظور مبارزه با لارو (تخم پشه مالاریا) و توزیع ماهی لارو خور را از مهمترین اقدامات حوزه بهداشت و درمان برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری در سیستان و بلوچستان برشمرد.

انتهای پیام/ع

مرحله دوم سمپاشی مالاریا در سیب و سوران و سراوان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار