میراث فرهنگی خارخانه (خارخُونه ، سَایه دُو، سَایه بُو ، کوپال ) دانش فنون بهره برداری از منابع طبیعی در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسید.

به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛برآبادی مسئول حوزه پژوهش و مطالعات میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان گفت:میراث فرهنگی خارخانه (خارخُونه ، سَایه دُو، سَایه بُو ، کوپال ) دانش فنون بهره برداری از منابع طبیعی در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسید.

وی افزود:این اثر تیر امسال در نشستی که در سازمان میراث فرهنگی کشور برگزار شد در فهرست ملی میراث فرهنگی ناملموس ثبت شد.

برآبادی گفت:شماره ثبت این اثر در آینده نزدیک ابلاغ خواهد شد.

مسئول حوزه پژوهش و مطالعات میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان افزود:خارخانه یا خیشخان، کلبه یا دارآفرینی بوده است که  آن را با حصیر، سفال یا بوته های خار می پوشاندند و بر آن آب می پاشیدند تا بر اثر وزش باد، هوای خنک را به درون بکشاند.

وی اظهار کرد:این سازه ابتدایی و ساده با کمترین مصالح، بالاترین کاربرد را در پاکسازی و خنک کردن هوای مناطق بیابانی و کویری برای خانه ها داشته است و یا خود به تنهایی، مأمن و جان پناهی در هوای گرم و سوزان تابستان برای کشاورزان، دامداران و چوپانان می شود.

برآبادی گفت:جلوه سنتی و بومی خارخانه ها و همخوانی آن با بافت محلی مکان مورد استفاده به حفظ سیما و منظر روستایی کمک می کند و به لحاظ بصری و تأثیرات روحی و روانی بر جوامع محلی تأثیرات مثبتی دارد.

مسئول حوزه پژوهش و مطالعات میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان افزود:ساخت خارخانه ها در اغلب مناطق کویری و گرم و خشک خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان و یزد از قدیم الایام رواج داشته است و هم اکنون در مناطقی از نهبندان، فردوس، سرایان، طبس و خوسف اجرا می شود.         

وی بیان کرد:دامداران، چوپانان و کشاورزان و اغلب آنهایی که در گرما و سرما به دنبال سرپناهی موقت بوده اند از ساخت خارخانه ها بهره می بردند.

انتهای پیام/غ

میراث فرهنگی خارخانه در فهرست میراث معنوی کشور ثبت شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.