رهبر گروه طالبان با انتشار پیامی به مناسبت عید قربان از احتمال آتش بس با دولت چیزی نگفته اما بر تشدید جنگ و تمدید گفتگوها با آمریکا تاکید کرده است.

پیام عیدی طالبان؛ استمرار جنگ، نفی آتش بس و ادامه مذاکره با آمریکابه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، رهبر گروه طالبان با انتشار پیامی به مناسبت عید قربان از احتمال آتش بس با دولت چیزی نگفته اما بر تشدید جنگ و تمدید گفتگوها با آمریکا تاکید کرده است.

رهبر طالبان در پیام عیدی خود در مورد صلح، جنگ، گفتگوهای مستقیم با آمریکا، انتخابات و شخصیت اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان سخن گفته است.

مذاکرات مستقیم با آمریکا

هبت‌الله آخندزاده، رهبر گروه طالبان در این پیام گفته است: «جنگ کنونی را آمریکا آغاز کرده و باید برای پایان بخشیدن به آن با آمریکا گفتگو شود.»

طالبان حضور آمریکا در افغانستان را طولانی‌ترین، گران‌ترین و ناکام‌ترین جنگ در تاریخ آمریکا خوانده و گفته است که حضور نظامی آمریکا نه تنها افغانستان بلکه همه منطقه و جهان را با بی‌ثباتی و هرج‌ و‌مرج دچار کرده است.

ملا هبت‌الله گفته است: «ما این کار(گفتگوهای مستقیم آمریکا و طالبان) را گامی معقول از طرف آمریکا می‌دانیم.

صلح

هرچند این پیام از راهکار صلح با دولت چیزی نگفته ولی تاکید کرده است که آوردن صلح و آرامش جزئی از اهداف این گروه است.

گروه طالبان آوردن آرامش را در حالی یکی از اهدافشان خوانده است که صدها جنگجوی این گروه هفته پیش به شهر غزنی حمله کردند و شهر را به آتش کشیدند؛ در این جنگ حدود دو هزار نفر کشته و زخمی شده اند و هنوز هم درگیر‌ی‌ها ادامه دارد.

رهبر طالبان ضمن آنکه نشست علمای کابل را سلسله‌ای از فشارهای مذهبی آمریکا بر علمای دین در افغانستان خوانده، به عربستان سعودی نیز سفارش کرده است که به‌خاطر رابطه اسلامی با مردم افغانستان علیه تهاجم غرب مقابله کند.

طالبان در این پیام ادعا کرده است که این گروه بر بیش از نصف افغانستان حاکمیت دارد.

آتش بس

رهبر طالبان در پیام خود به مناسبت عید قربان هیچ حرفی از آتش‌بس نگفته است و حتی در مورد بازخورد آتش‌بس عید فطر که دو ماه قبل برقرار شد نیز سخنی به میان نیاورده است.

دو ماه پیش در روزها عید فطر طالبان به مدت سه روز درخواست دولت افغانستان برای آتش بس را پذیرفت. در روزهای گذشته دولت افغانستان در حال تدارک برنامه جدیدی برای آتش بس با این گروه در عید قربان است.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار