کارشناس مسائل آمریکا گفت: تنها تحریم های اعمالی از سوی شورای امنیت لازم الاجرا است و به همین دلیل هم آمریکا نتوانست برای تحریم‌های اعمالیش علیه ایران، کشورهای دیگر را با خود همراه سازد.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان , پس از آنکه آمریکا نتوانست برای تحریم‌های اعمالیش علیه ایران، کشورهای دیگر را با خود همراه سازد, سعی کرد تا برای جلب رضایت دولت های متحد و نزدیک به خود هیئت‌هایی را به این کشورها اعزام کرده یا از طریق سفرایش پیغام درخواست حمایت را برای آنها ارسال کند. نکته قابل توجه این است که تنها تحریم‌هایی که به تصویب شورا امنیت رسیده است لازم الاجرا هستند و به همین دلیل بیشتر کشورها از تحریم‌های یکجانبه و غیر قانونی واشنگتن علیه تهران حمایت نکرده‌اند؛بنابراین ایالات متحده آمریکا تلاش می کند کشورهای متحد و نزدیک به خود مانند انگلستان را متقاعد کند. برخی تحلیلگران عرصه سیاست خارجی براین باورند که  انگلستان در مورد برجام،  آمریکا را همراهی نخواهد کرد، زیرا لندن در حال خروج از اتحادیه اروپا بوده و  قصد ندارد مقابل آنها قرار بگیرد.

امیرعلی ابوالفتح درگفت و گو با خبرنگار  سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  با اشاره به سابقه‌ی اقدامات آمریکا در رابطه با تحریم ها علیه ایران و درخواست حمایت واشنگیتن از کشورهای دیگر,گفت: در اواخر سال 1990  در زمان ریاست جمهوری بیل کلینتون برای نخستین بار تحریم‌های ثانویه علیه ایران از سمت ایالات متحده اعمال شد؛ ولی کشورهای فرانسه,انگلستان و آلمان زیر بار تحریم نرفته و حتی اعلام کردند از واشنگتن شکایت می‌کنند. در نهایت آمریکا که قصد شروع جدال با متحدانش را نداشت, معافیت‌هایی را در نظر گرفت که براساس  آن شرکت توتال توانست به همکاری‌های خود با ایران ادامه دهد.

وی افزود: در مورد سایر کشورها مانند روسیه و کوبا هم این اتفاق افتاد و جامعه ی جهانی زیر بار تحریم های اعمال شده علیه آنها  نرفتند، زیرا تنها تحریم هایی که شورای امنیت تصویب می کند لازم الاجرا است و تحریمهای ثانویه که اغلب از سمت ایالات متحده آمریکا اعمال می شود,مورد پذیرش کشورها قرار نمی گیرد. البته ممکن است شرکت ها تحت فشار تحریم ها، مبادلات خود را کاهش داده و یا قطع کنند؛ اما دولت‌ها هیچگاه چنین تحریم هایی را به طور رسمی نمی پذیرند؛ چرا که آنها را مغایر با حاکمیت ملی خود می دانند.

ابوالفتح در رابطه با اینکه چه کشورهایی برای حمایت از تحریم علیه ایران مخاطب آمریکا هستند,گفت: به طور کلی تمام کشورها و شرکت هایی که با ایران مبادلات بانکی یا فلزات گرانبها مانند طلا,فولاد و آلومینیوم دارند یا خرید و فروش نفت انجام می دهند مخاطب واشنگتن هستند؛ اما کشورهایی مانند چین و روسیه که اراده سیاسی و توان مالی دارند به طور کلی این درخواست را نادیده می گیرند.

این کارشناس مسائل آمریکا در پایان خاطرنشان کرد: ایالات متحده آمریکا انتظار دارد تا بتواند برخی کشورها مخصوصا کشورهای اروپایی را با خود همراه کند.در واقع امیدوار است از شکافی که بین بریتانیا و اتحادیه اروپا بر سر قضیه برگزیت ایجاد شده بهره برداری کند.

انتهای پیام/

 

برچسب ها: وزارتخارجه ، تحریم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار