معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش گفت: البته آمار مربوط به تعداد مناطق با کمترین دانشآموز را در اختیار ندارم، ولی طبق آمار استان آذربایجانشرقی دارای ۱۶۴ روستا با یک تا ۴ دانشآموز هستند.
وی ادامه داد: طبق پیشبینی انجام گرفته در سال تحصیلی ۹۷-۹۸ یک میلیون و ۴۸۳ هزار نفر در کلاس اول ابتدایی درس خواهند خواند که ۴۳ هزار دانشآموز نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.
معاون وزیر آموزش و پرورش درادامه هدف از برگزاری این جشنواره تغییر رویکرد تدریس در دوره ابتدایی است تا دانشآموزان در بحث رشد و یادگیری با خلاقیت روبهرو شوند و هدف این نیست تا دانشآموز جریان تحصیل را رها کنند.
وی افزود: برخی از کارهای دانشآموزان مجوز اختراع گرفته و پیگیر انجام آنها هستیم.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ۱۴۲ هزار بازمانده از تحصیل در مقطع ابتدایی با اسم در سراسر کشور شناسایی شده است، گفت: سعی بر آن است این شناسایی به مهر نزدیک شود تا معلمان فرصت جذب آنها را داشته باشند.
وی افزود: البته این آمار بازمانده از تحصیل بخشی به علت مهاجرت خانوادهها به شهر و استانهای دیگر و بخشی نیز به علت معلولیت آنهاست به طوریکه وزارت کشور در ایجاد یک سامانه سکونت اشخاص در شهرها میتواند کمک لازم را انجام دهد.
حکیمزاده با تاکید به اینکه مدرسه تنها واحدی است که همه کشور را پوشش داده است، گفت: مناطق صفر مرزی بهترین کانون شناسایی بازماندگان از تحصیل هستند.
وی ابراز کرد: خوشبختانه شاخصهای آموزش ابتدایی در استان آذربایجانشرقی در شرایط خوبی بوده و فعالیتهای خوبی انجام گرفته است.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: هزینههای زیادی برای آموزش وجود دارد به طوریکه در سراسر کشور مناطق زیادی با یک تا ۵ دانشآموز هستند.
وی با اشاره به اساس سند تحول بنیادین در آموزش بیان کرد: طبق این سند ما با چالش معلم روبه رو هستیم چراکه طبق این سند، مهم نیروی انسانی نیست بلکه مهم اعزام نیروی متخصص و آموزش دیده است.
حکیمزاده ادامه داد: برای تعیین نیازمندی از نیروهای متخصص، سه گروه هدف مناطق پرجمعیت، کم جمعیت و عشایر را دستهبندی کردهایم.
وی متذکر شد: باید به نسبت معلم متخصص، کلاس دایر شود و با محاسبات اشتباه و تراکم دانشآموزی یک آسیب و چالش بزرگ ایجاد میشود.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با تاکید به اینکه ۶۰ درصد جمعیت دوره ابتدایی با تراکم بالای ۲۶ درصد درس میخوانند، گفت: شورای آموزش و پرورش تلاش دارد تا طبق سند تحول بنیادین در آموزش بیش از حد مجاز تراکم نداشته باشد و تامین نیروی خود را براساس نیروی متخصص داشته باشد.
وی ادامه داد: در مناطق عشایر که مناطق محروم، ولی مولد محسوب میشوند نیز با چالش معلم روبرو هستیم سعی بر جذب معلمان از خود فارغالتحصیلان عشایر داریم و مکاتباتی برای تعیین سهمیه خاص برای تحصیل کردههای عشایر داشتهایم تا تامین نیرو از خود جوانان آن منطقه باشد نه اینکه از طریق سرباز معلم صورت گیرد.
حکیمزاده در ادامه با اشاره به ۱۸۰ هزار کلاس با جمعیت کمتر از ۲۵ دانشآموز در کشور، بیان کرد: طبق ۶ ساعت پیشبینی شده سند تحول باید به فضای تربیتی و بدنی نیز توجه شود و از اینرو باید فضای ورزشی و تربیتی مهیا باشد.
وی با تاکید به اینکه طبق شاخصهای کشورهای توسعه یافته و پیشرفته، این کشورها پوشش ۱۰۰ درصدی پیشدبستانی در آنها وجود داشته است، گفت: در کشور فرانسه آموزش از سه سالگی شروع میشود و به همین منظور پیش دبستانی باید اجباری شود.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: نرخ پوشش پیش دبستانی از ۳۸ درصد به ۷۱ درصد رسیده است و حتی در برخی استانها به بیش از ۹۰ درصد هم رسید.
وی با بیان اینکه امسال دو استان خوزستان و قزوین به صورت پایلوت انتخاب شده تا به پوشش ۱۰۰ درصدی برسد، افزود: هر چقدر که فرصت را از دست میدهیم و یک نوآموز از فرصت آموزش محروم میشود به همان میزان با چالش روبرو خواهیم شد.
حکیمزاده افزود: نرخ پوشش پیش دبستانی در استان آذربایجانشرقی ۸۶ درصد است.
وی با اشاره به اینکه باید طبق سند تحول بنیادین۱۰ تا ۲۰ درصد در اختیار مدارس قرار گیرد تا کارهای فرهنگ محلی آموزش داده شود، تصریح کرد: ما در امر آموزش هیچ تبعیضی در فرهنگ و ملل نداریم.
انتهای پیام/ش