رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی:

برداشت بیش از ۲ هزار تن بادرشبو در ارومیه/فعالیت بیش از ۵ واحد تولید عرقیات

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از برداشت بیش از ۲ هزار تن بادرشبو درارومیه خبر داد.

اسمعیل کریم‌زاده رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در گفتگو با  خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان،گفت: سطح زیر کشت گیاه بادرشبو در شهرستان ارومیه امسال بیش از ۷۵ هکتار گزارش شده که میزان تولید ان ۲۲۵۰ تن برآورد می‌شود.

وی با اشاره به فعالیت ۵ واحد تولید عرقیات گیاهی جهت عرقگیری از محصول بادرشبو افزود: عرق استحصالی جهت مصرف در داخل استان و مازاد آن به خارج از استان صادر می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی ادامه داد: اسانس بادرشبو خاصیت ضد باکتریایی دارد و از آن برای مداوای دل درد و نفخ شکم هم‌چنین در صنایع غذایی و نوشابه‌سازی و صنایع بهداشتی و آرایشی استفاده می‌شود.

کریم‌زاده هم‌چنین با بیان این‌که مواد موثره پیکر رویشی بادرشبو (عرق حاصل از تقطیر) آرام‌بخش و اشتهاآور است، گفت: این گیاه در مرحله گلدهی از بیشترین مقدار ماده موثره برخوردار است. بدین منظور اواخر مرحله گلدهی، هنگامی که یک سوم گل‌ها سبز رنگ شده باشند زمان مناسبی برای برداشت محصول و استخراج اسانس است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در رابطه با اسانس بادرشبو تصریح کرد: مقدار اسانس با توجه به شرایط اقلیمی محل رویش متفاوت و بین ۰.۶ تا ۰.۸ است و از ترکیبات متفاوتی تشکیل شده که مهم‌ترین ان سیترال و استات ژرانیل است.

وی ادامه داد: بادرشبو گیاهی است علفی یکساله، که در ارومیه در سطح وسیعی کشت می‌شود و گل و پیکر رویشی آن (برگ‌ها و ساقه‌های جوان) معطر هستند و نباید این گیاه را با بادرنجبویه که گیاهی چند ساله و از همان خانواده (تیره نعنایان) است اشتباه گرفت.

 

انتهای پیام/ی

 

تولید عرقیات در آذربایجان غربی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.