مدیرعامل آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان گفت: تراز آب‌های زیر زمینی استان در سال آبی گذشته نسبت به میانگین بلند مدت، ۲۷۵ درصد کاهش داشته است.

کاهش ۲۷۵ درصدی تراز آب‌های زیر زمینی سیستان و بلوچستانبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، و به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان، اتابک جعفری مدیرعامل آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان اظهار داشت: حجم سد‌ها نسبت به سال گذشته ۴۹ درصد و حجم مخازن هم ۳۰ درصد کاهش پیدا کرده است و در مجموع بیش از ۷۰ درصد آن خالی است.

وی بیان کرد: سیستان وبلوچستان یکی از استان‌های مورد توجه دولت در اجرای طرح‌های ارائه شده به کار گروه ملی آب است که یکی از موضوع‌هایی که در شورای حفاظت از منابع آب استان باید بررسی شود، منشا تغییر طعم و بوی نامناسب آب در چاه نیمه‌های زابل است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان افزود: برای بستن چاه‌های غیر مجاز به دلیل همکاری نکردن مردم و مسئولان محلی در جذب پیمانکار موفق نبودیم، بنابراین به ناچار خودمان به موضوع ورود کردیم..

وی با اشاره به اینکه برخی فرمانداران همکاری لازم در این باره را ندارند، ادامه داد: با ادامه این روند برداشت آب از سفر‌ه های زیر زمینی باید گفت: در ۱۰ سال آینده از کشاورزی در این خطه هیچ خبری نخواهد بود، مگر اینکه مصرف آب به درستی مدیریت و از سوی کشاورزان و بهره برداران این موضوع رعایت شود و همه دستگاه‌ها باید با توجه به مشکلات کم آبی به ویژه آب شرب، از برداشت بیشتر آب با توجه به شرایط کنونی خودداری کنند.

جعفری گفت: ما آمادگی داریم چاه‌های آب را برای آبیاری فضا‌های سبز شهری در اختیار شهرداری‌ها قرار دهیم، اما باید آن‌ها هم انشعابات فضای سبز را با توجه به پر هزینه بودن جمع آوری کنند.

وی افزود: خاش با ۳۷۵ میلیون متر مکعب، ایرانشهر با ۳۸۵ میلیون متر مکعب و دلگان با ۳۴۸ میلیون متر مکعب بالاترین میزان مصرف آب را به خود اختصاص دادند و نیمروز و هامون با ۱۴ و ۱۶ میلیون متر مکعب کم مصرف‌ترین شهرستان‌های استان هستند.

مدیرعامل آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان تصریح کرد: در حال حاضر بیش از ۴ هزار و۷ روستا در سیستان و بلوچستان فاقد سامانه آبرسانی هستند.

وی افزود: آب چاه نیمه‌ها نیز در حال کاهش شدید است، ۳۰۰ میلیون متر مکعب حجم مرده آن بوده و ۳۳۰ میلیون متر مکعب آب در چاه نیمه‌ها تبخیر شده است، البته در شهریور ماه ۲۵۰ میلیون متر مکعب به چرخه اضافه و جایگزین می‌شود.

جعفری اضافه کرد: با توجه به بارش‌های هفته‌های گذشته بیش از۶ میلیون متر مکعب آب به حجم آب سد‌ها در مناطقی که بارندگی رخ داد اضافه شد که این میزان آب مورد نیاز یکسال مردم استان است.

وی بیان داشت: دیپلماسی آب برای رسیدن به حقابه سیستان مدت هاست توسط مسئولان وزارت امور خارجه دنبال می‌شود، اما نتیجه بخش نبوده است که باید هر چه سریع‌تر تکلیف آن میان مسئولان ایران و افغانستان مشخص شود.

به گفته وی، تنها راه نجات از کم آبی در منطقه واگذاری مدیریت مصرف آب به خود مردم است.

انتهای پیام/ع

کاهش آب‌های زیر زمینی سیستان و بلوچستان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار