وزیر اقتصاد گفت: یک سال است مسئولیت وزارت اقتصاد را بر عهده دارم ولی نمی توانم مشکلات تاریخی را حل کنم.

‌نمی‌توانم مشکلات تاریخی را حل کنم/ به نمایندگان حق می‌دهم که نگران وضعیت موجود باشدبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد که به منظور استیضاح خود در صحن علنی امروز (یکشنبه 4 شهریور) شرکت کرده بود خطاب به نمایندگان گفت: در وهله اول لازم می‌دانم که بگویم هیچ زمانی نگفتم که فقط در دایره مسئولیت خود پاسخگو هستم چرا که چندین بار برخی از نمایندگان به این مسئله اشاره کردند.

وی با اشاره به اینکه گروه اول سوالات مربوط به کلیات اقتصاد بود و مسائلی چون اداره امور اقتصادی، ساماندهی اقتصادی کشور و تقویت تولید ملی را شامل می‌شد، ادامه داد: این مسائل کلی اقتصاد تنها به مأموریت‌های این وزارتخانه برنمی‌گردد و نهادهای دیگری هم مسئول آن هستند.

کرباسیان با بیان اینکه اگر حوادث غیرمترقبه نبود،‌ می‌توانستیم نشانه های روند بهبود اقتصاد کشور را ملاحظه کنیم، تصریح کرد: البته بنده به نمایندگان حق می‌دهم که نگران وضع موجود باشند و بنده خود در جریان این دغدغه‌ها هستم و می‌دانم که سفره‌های مردم با بسیاری از آمال‌های اقتصادی آنها سنخیت ندارد و مطالبات مردم را مغتنم می‌شمارم.

وزیر اقتصاد و امور دارایی متذکر شد: از ابتدای فصل بهار وضعیت ما تحت تأثیر تأثیرات روانی تحریم و برخی از سوء استفاده‌های داخلی دچار نوسان شد اما به معنای ناکارآمدی مسیر اقتصاد کشور به طور کلی نیست.

وی افزود: جای تأسف است که بنده به جای آن که زمان خود را برای بهبود معیشت مردم بگذارم،‌ باید اقداماتی را برای خنثی کردن معاندین انجام دهم.

کرباسیان با اشاره به اینکه ریشه تلاطم کنونی کشور نه صرفا ساختار اقتصادی داخل کشور، بلکه متأثر از بدعهدی نظام سلطه است، گفت: انتظار نمی‌توان داشت که بنده در یک سال فعالیت خود تمام مسائل تاریخی را حل و فصل می‌کردم.

وزیر اقتصاد و امور دارایی تصریح کرد: تهدیداتی که برای اقتصاد ما ایجاد شد برای برخی از همسایگان ما چون روسیه و ترکیه هم پیش آمد و تورمی که در سوریه مردم تحمل کردند شاید در کشورهای دیگر قابل تحمل نباشد و اگر ما منسجم‌تر عمل می‌کردیم شاید بهتر می‌توانستیم این شرایط را بگذرانیم.

وی با اشاره به اینکه رشد تولید ناخالص داخلی ما در سال 96، 3.7 درصد بود و بدون نفت 4.6 درصد بود و این به معنای پیشی گرفتن رشد اقتصادی بدون نفت است، اظهار کرد: رتبه ما در شاخص رقابت‌ پذیری جهانی نسبت به سال قبل 7 رتبه صعود داشت.

کرباسیان بیان کرد: برخی از شما نمایندگان در اظهارات خود گفتید که بنده اطلاعاتی درباره اقتصاد کلان ندارم در حالی که تنها کسی هستم که 28 کتاب در زمینه اقتصاد تألیف کرده‌ام.

وزیر اقتصاد و امور دارایی با اشاره به اینکه صادرات غیرنفتی کشور در سال 96، 15 درصد رشد داشت و واردات 7 درصد کاهش یافت، گفت: در شاخص جهانی نوآوری رتبه کشور از 75 به 65 رسید و در مجموع سال 96 جزء سال‌های خوب کشور بود.

وی در پاسخ به بخش دوم سوالات نمایندگان که مربوط به شفاف سازی و سالم سازی اقتصاد کشور است، بیان کرد: بنده در این باره به برنامه ارائه کرده خود در زمان رأی اعتماد عمل کردیم و برای اولین بار در طول تاریخ شفافیت در پرداخت‌های خزانه‌ داری کل کشور صورت گرفت و در اختیار عموم مردم قرار گرفت.

کرباسیان با بیان اینکه همچنین در راستای شفاف سازی گمرک فهرست واردات را شفاف رصد کرده است، ادامه داد: از منظر شاخص‌های عمومی مربوط به برخورد با فساد ما جزء دستگاه‌های برتر بودیم و به علت تعدد حسابهای بانکی دولت بسیاری از این حساب‌ها را مسدود کردیم چرا که مشکلات زیادی را این موضوع ایجاد کرده بود.

وی با بیان اینکه در شاخص‌های مبارزه با فساد جزء دستگاه‌های برتر بوده‌ایم، گفت:  یکی از ریشه‌های فساد در دولت تعدد حساب‌های بانکی‌ دستگاه‌های دولتی بود که ما 190 هزار حساب دولتی را شناسایی و مسدود کردیم‌ تعدد حساب‌ها هم مشکل عدم شفافیت‌ داشت و هم مدیریت نقدینگی‌ را در کل دولت به خطر می‌انداخت.

وزیر اقتصاد ادامه داد: یکی دیگر از ریشه‌های سوء استفاده و عدم شفافیت پرداخت غیر‌متمرکز حقوق و مزایای کارکنان است که اکنون به 500 دستگاه اجرایی کشور به صورت متمرکز‌ و کاملاً شفاف و کاملاً حساب شده پرداخت می‌شود.

وی ادامه داد: یکی دیگر از دستاوردهای‌ ما سامانه سنها‌ب بود این سامانه برای مدیریت صنعت بیمه بود که به عنوان سامانه برتر در ستاد اقتصاد مقاومتی تبدیل شد. اکنون تراکنش‌های اصلی صنعت بیمه به خوبی تحت نظارت بیمه مرکزی قرار گرفته است و جلوی صدور بیمه‌های جعلی را هم از این طریق گرفته‌ایم.

کرباسیان‌ اظهار کرد: در سامانه جامع اطلاعات دولت برای اولین بار توانستیم 3 هزار میلیارد دلار اموال دولت را شناسایی کنیم یعنی بیش از دو برابر نقدینگی‌ کشور؛ مجموع اقدام‌ها و تلاش‌ها برای مبارزه با قاچاق کالا و مواد مخدر منجر شد سال 1396 رتبه اول مبارزه با قاچاق مواد مخدر و رتبه دوم مبارزه با قاچاق کالا را به خود اختصاص داده است.

وی تصریح کرد: یکی از این مواردی‌ که در این دستاور‌دها نقش داشته مدرن‌سازی گمرک است که یکی از پروژه‌های مهم اقتصاد مقاومتی‌ است و در استفاده از دستگاه‌های مدرن‌ در گمرکات‌ کشور‌ که با تأکید بسیار زیاد در سال حمایت از کالای ایرانی طراحی، توزیع، نصب و بهره‌برداری شد؛ در راستای ماده 36 قانون اجرای اصل 44 اطلاعات بیش از 330 شرکت زیر مجموعه نهادهای عمومی غیردولتی‌ را توسط سازمان بورس منتشر کرد.

وزیر اقتصاد ادامه داد: بر اساس پردازش اطلاعات مالی و تکنیک‌های مبارزه با پول‌شویی توانستیم 5 هزار کیلو مواد مخدر شامل 4 تن هروئین‌ کشف و شناسایی کنیم، برای اولین بار است که بدون شلیک حتی یک گلوله‌ فقط با پردازش اطلاعات مالی توسط وزارت اقتصاد جرایم سازمان یافته شناسایی شده است.

کرباسیا‌ن اظهار کرد: ما پرونده‌های فساد و تخلف را به دور از هیاهو دنبال کردیم، به عنوان مثال در یک پرونده مرتبط با صدور ضمانت‌نامه واهی‌ چندین عضو هیئت مدیره و متخلفان‌ را که بیش از 20 نفر هستند به مراجع قضایی معرفی کردیم، ریشه‌های فساد را باید در امضاهای‌ طلایی جست‌ تراکنش‌های مشکوک بانکی را تشخیص‌ دادیم به همین جهت توسعه سامانه‌های مبارزه با پولشویی‌، تسهیل مجوزدهی‌ به دولت، مردم و کسب و کارها را از روز اول پیگیری کردیم.

وی بیان کرد: دستاوردهای مذکور در دوره کمتر از یک سال به دست آمده است؛ راه ما در زمینه شفاف سازی و سالم سازی اقتصاد ادامه دارد استقرار نظام حاکمیت شرکتی در بنگاه‌های دولتی افشاهای اطلاعات اقتصادی برای جلوگیری از رانت و تبعیض‌ و بودجه‌ریزی عملیاتی 3 گام ما برای ادامه راه خواهد بود.

کرباسیان افزود: برای اولین بار در طول تاریخ کشور من از عملکرد وزارت اقتصاد در حوزه شفاف‌سازی و سالم‌سازی اقتصاد دفاع می‌کنم این خواست مقام معظم رهبری و ریاست جمهور و شما نمایندگان است؛ راهی است بدون بازگشت اقتصاد در اتاق شیشه‌ای آغاز شده راه آغاز شده اقتصاد در اتاق شیشه‌ای ادامه خواهد داشت.

وزیر اقتصاد ادامه داد: برای اولین بار 3 هزار پرونده فرار مالیاتی سنگین را شناسایی کردیم و رسیدگی قطعی کردیم، همچنین 6 هزار و 300 میلیارد مالیات از ساز و کارهای مبارزه با پول‌شویی شناسایی کردیم. ما توانستیم 300 هزار جدید مالیاتی را شناسایی کنیم که تاکنون مالیات نمی‌دادند و هزینه آن را سال‌ها تولیدکنندگان‌ پرداخت می‌کردند.

کرباسیان اذعان کرد: طرح جامع مالیاتی را بدون کمک خارجی احیا کردیم، پروژه‌ای که از 3 دولت قبل آغاز شده بود و به باور همه ناظران جان دوباره‌ای اکنون همه اظهارنامه‌های مالیاتی به صورت الکترونیک در سامانه‌های مالیاتی بارگذاری‌ شده است.

 وی تشریح کرد: بیش از یک میلیون و 300 هزار اظهارنامه‌ عملکرد مبتنی بر اعتماد پردازش شد، در راستای حمایت از سرمایه‌گذاری مالیات بر مصرف از بین مالیات‌ها از 42 درصد سال 92 به 54 درصد در سال 96 افزایش پیدا کرد در مقابل سهم مالیات بر تولید از 52 درصد به 43 درصد کاهش یافت.

وزیر اقتصاد و امور دارایی افزود: شما نمایندگان در برنامه ششم توسعه از ما خواسته بودید که سهم بیمه را افزایش دهیم، بنابراین طبق تکلیف عمل کردیم و حق بیمه تولیدی از 11.9 درصد به 13.4 درصد افزایش یافت.

وی گفت: دقت کنید که در این دوران حوادث بزرگی مانند سانچی، پلاسکو، زغال سنگ یورت، پتروشیمی بوعلی را جوابگو بوده‌ایم و بیمه ایران بالغ بر هزار و 800 میلیارد تومان پرداخت کرده است.

کرباسیان ادامه داد: خصوصی‌سازی بزرگترین هدفی است که باید دنبال شود و ما نیز سه هدف را دنبال کرده‌ایم ابتدا اینکه به شرکت‌های شبه دولتی سرمایه‌ای ندهیم و خصوصی سازی تبدیل به غارت سرمایه‌های کشور نشود.

وزیر اقتصاد و امور دارایی گفت: در طول فعالیت یک ساله دولت دوازدهم 190 بنگاه را قیمت گذاری و عرضه کردیم در حالی که در سال‌های گذشته 120 بنگاه عرضه می‌شد، ارزش بنگاه‌های عرضه شده برابر با 28 هزار میلیارد است که رشد صد در صدی را نسبت به سالیان گذشته داشته است.

وی بیان کرد: در دولت دوازدهم و مدیریت این جانب در وزارت اقتصاد هیچ واگذاری بابت بدهی‌های دولت انجام نشده است و بنده همیشه خواهان این بودم که در خصوصی‌سازی حق مردم ضایع نشود.

کرباسیان گفت: در حوزه سهام عدالت برای اولین بار سود سهام 40 میلیون نفر به حساب‌هایشان واریز شد و امسال نیز آماده‌ایم تا 5 هزار میلیارد تومان سود سهام عدالت را به حساب این 40 میلیون نفر واریز کنیم.

وزیر اقتصاد و امور دارایی تصریح کرد: ما همچنین یک قانون برای بهبود وضعیت کسب و کار ارائه و پروژه پیشخوان مجوزهای کسب و کار را آغاز کردیم که این امر باعث شد مردم بتوانند استعلامات خود را پیگیری کنند و تاکنون بیش از 500 مجوز زائد و مخل کسب و کار را باطل کرده‌ایم و سپس دستگاه‌های باقی مانده را به پیشخوان ملی متصل کردیم، تعداد استعلام‌های رد و بدل شده بین دستگاه‌ها به بیش از 8 هزار رسیده و یک سامانه دادور ارائه کرده‌ایم که مخصوص شکایت‌های رسیدگی نشده است.

کرباسیان بیان کرد: برای تکمیل پیشخوان مجوز 160 عنوان تخصصی مشاوره را در دست گرفته‌ایم و امیدواریم که انجام شود و بنده افتخار این را داشته‌ام که مورد لطف مقام معظم رهبری به دلیل بهبود فضای کسب و کار قرار بگیرم.

وزیر اقتصاد و امور دارایی خاطرنشان کرد: در جریان نوسانات ارزی و گرانی‌های اخیر و همچنین اعتراضات مردم بی‌شک نمایندگان مردم گلایه مند هستند و بنده یادآوری می‌کنم که باید بین سیاست‌های پولی و مالی تفکیک قائل شویم، سیاست‌های مالی کشور بر عهده بنده بوده و در این خصوص کاملا پاسخگو هستم اما حوزه سیاست‌های پولی تحت اختیارات بنده نیست و با این حال به عنوان وزیر اقتصاد پاسخگوی نمایندگان مردم خواهم بود.

کرباسیان اظهار کرد: باید به مسائل ریشه‌ای توجه کنیم، حجم عظیمی از نقدینگی طی دوران طولانی خلق شده و لزوما به ازای آن بخش اقتصاد مابه ازا ندارد یعنی در برابر این نقدینگی کالا و خدمات وجود ندارد و دولت یازدهم و دوازدهم این پدیده را می‌شناسد.

وزیر اقتصاد و امور دارایی گفت: یکی از ریشه‌های افزایش نقدینگی فعالیت موسسات اعتباری غیرمجاز بوده به طوری که این موسسه‌ها نقشه بلندمدت نداشته و با رقابت‌های ناسالم نرخ سودهای بانکی را بالا برده‌اند. اگر تعامل سه قوه وجود نداشت موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز جمع نمی‌شدند و بانک مرکزی اقدامات اصلاحی را مدت زمان زیادی است که در دستور کار خود قرار داده است.

کرباسیان بیان کرد: راحل حل میان مدت بانک مرکزی برای حل مشکلات توسعه بازار سرمایه است تا نظام بانکی خسته فضایی برای تجدید قوا و تنفس پیدا کند.

وزیر اقتصاد و امور دارایی گفت: در اجرای ماده 16 و 17 رفع موانع تولید رقابت پذیر از شهریور 96 بالغ بر 6 هزار میلیارد تومان از دارایی‌های مازاد بانک‌ها به فروش رسیده است.

وی ادامه داد: در اجرای تبصره قانون بودجه سال 97 سرمایه بانک‌های دولتی 24 میلیارد تومان افزایش یافت و طبق تکلیف قانونی که مجلس برای ما مشخص کرده بود، 13 هزار میلیارد تومان از بدهی‌های دولت را پرداخت کرده‌ایم و طبق نظر نمایندگان مجلس 3هزار و 700 میلیارد تومان سود تسهیلات برای واحدهای تولیدی بخشوده شد.

کرباسیان تصریح کرد: در جهت ایجاد توسعه و افزایش اشتغال در مناطق روستایی و عشایری از زمان تصویب آیین نامه اجرایی قانون تاکنون 10 هزار و 517 طرح بالغ بر هزار و 800 میلیارد تومان در بانک‌ها مصوب شده است.

وزیر اقتصاد و امور دارایی بیان کرد: زمانی که سکان وزارت اقتصاد را تحویل گرفتم روزی نبود که نمایندگان مجلس درباره موسسات مالی تذکر ندهند و بنده با اینکه این مسئله در حوزه اختیاراتم نبود آن را از طریق بانک مرکزی پیگیری کردم و حدود اعتباری بابت کنترل موسسات مالی غیرمجاز تخصیص یافت تا رضایت نمایندگان و سپرده گذاران به صورت نسبی تأمین شود.

وی بیان کرد: تعداد بنگاه‌های کوچک و متوسطی که از نظام بانکی تسهیلات دریاف کرده‌اند به 52 هزار کاهش دادیم و بانک‌های دولتی را موظف کردیم که نظام برداشت از بانک مرکزی را به حداقل برسانند و جلوی افزایش حجم نقدینگی گرفته شد. اکنون نیز طرحی برای ساماندهی وام‌های وابسته به نیروهای مسلح که منجر به ثبات بخشی نظام بانکی خواهد شد، داریم.

وزیر اقتصاد و امور دارایی ادامه داد: همچنین فرآیند سرمایه گذاری را تسهیل کردیم، نهادهای مالی بازار سرمایه را افزایش دادیم، قیمت تمام شده پول را کاهش دادیم، حجم نقدینگی سیار را به سمت تولید سوق دادیم.

کرباسیان با تاکید بر اینکه اقتصاد مقاومتی محور و مدار تمامی 33 پروژه راهبردی ما است، تصریح کرد: در راستای پروژه های ابلاغی اقتصاد مقاومتی بود که ساماندهی سهام عدالت را پیش بردیم و اکنون 40 میلیون نفر از ثمره و میوه آن بهره مند می‌شوند، در سال 96، 28 پروژه و تکلیف از سوی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی برای ما تعریف شد و ما به خوبی آنها را انجام دادیم و بنا به تایید رسمی ستاد میزان موفقیت ما 93 درصد بوده است.

وی تاکید کرد: اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی را وظیفه قانونی و شرعی خود در قبال دستورات مقام معظم رهبری میدانم، تعهد اخلاقی این بود که اقدامات متناقض از دولت در زمینه مسائل اقتصادی دیده و شنیده نشود و به همین دلیل حتی اگر در مواردی اختلاف نظر وجود داشت هر گونه صحبت مستقیم و غیرمستقیم در مورد سیاست ها را برای خودم ممنوع کرده ام و به همین سبب نیز بیشترین توان را در کارهای اجرایی گذاشته ام.

وزیر امور اقتصاد اظهار کرد: در چندین ماه گذشته تنها دستگاهی که دو مورد از اقدامات و پروژه هایش مورد عنایت و لطف مقاوم معظم رهبری قرار گرفت آن هم در سخنرانی های عمومی ایشان وزارت اقتصاد بود؛ یک بار در زمینه پروژه گمرک و بار دیگر در زمینه بهبود فضای کسب و کار، این تقدیر و توجه سرمایه ای است برای وزارت اقتصاد؛ همین تمرکز بر اجرا بود که فرایندهای گمرکی را 40 پله بهبود داد و رتبه رقابت پذیری جهانی را 7 گام به پیش برد و با وجود تحریم ها هنوز پیش بینی ها در مورد آینده ایران بالاتر از متوسط منطقه و کشورهای رقیب است.

کرباسیان خطاب به وکلای ملت ادامه داد: شما بهتر می دانید اکنون که کشور وارد فضای جنگ اقتصادی شده است دشمن تمامی سنگرها و خاکریزهای اقتصادی و اجتماعی را از بازار گرفته تا صنعت، تجارت و فضای مجازی مورد هدف قرار دهد، آمریکا در تلاش است با تحریم سیستم بانکی ایران شریان های اقتصادی کشور را مسدود کند تا به این وسیله مردم را تحت فشار قرار داده و در نهایت ناآرامی ها را افزایش و دولت و نظام را با مشکل مواجه کند.

وی ادامه داد: باور کنید که وارد یک جنگ اقتصادی تمام عیار شدیم و قصد این جنگ اقتصادی تحمیلی ایجاد مزاحمت نیست بلکه کیان نظام را نشانه رفته است؛ مشاور کاخ سفید گفته دولت ترامپ با اخراج بانک مرکزی ایران از سیاست های سیستم مالی دنیا در حال اجرای طرح ایجاد تورم در ایران و کاهش ارزش ریال است تا نارضایتی ها و ناآرامی ها را افزایش دهد.

وزیر اقتصاد اظهار کرد: ترامپ برای عدم خرید نفت ایران کشور به کشور پیام می فرستد، خزانه داری آمریکا شرکت به شرکت مذاکره می کند برای خروج از همکاری با ایران؛ دشمنان نظام به ویژه آمریکا با صرف میلیاردها دلار برای تبلیغات و جوسازی علیه ایران در سطح دنیا سعی دارد طول تحریم را بر سر مردم ایران بگستراند، وزیر خزانه داری آمریکا که از مدافعان شناخته شده رژیم صهیونیستی است با تلاش شامل 16 دستگاه اطلاعاتی آمریکا تلاش گسترده ای را آغاز نموده و با اعزام هیات های اقتصادی و امنیتی به تمامی کشورهای طرف ایران و همسایگان تلاش خود را دنبال می کند بنابراین باید برنامه ریزی و سرعت عمل به پیش رفت. همه بدانند که جمهوری اسلامی ایران در سخت ترین شرایط نه تنها عقب نشینی نمی کند بلکه تلاش مضاعف برای حل مشکلات تا حصول به نتیجه ادامه خواهد داد.

وی گفت: ما در وزارت اقتصاد و دارایی به عنوان وزارتخانه مسئول کمیسیون مشترک اقتصادی چندین کشور فعال بودیم و اکنون برنامه ها و نقشه راه های همکاری در حوزه های مختلف را با این کشورها طراحی کرده ایم که با تلاش های رئیس جمهور محترم و مذاکرات ایشان با ریاست جمهوری این کشورها زمینه ساز بسیار خوبی برای تفاهمات انجام شده است که برای ثمر نشستن اقدامات و طراحی های فوق مستلزم کار دسته جمعی و مشارکت تمام دستگاه های اجرایی و اقتصادی و همراهی دستگاه های نظارتی و قانونگذار به نتیجه می رسد.

کرباسیان ادامه داد: اکنون با شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا که به تدبیر مقام معظم رهبری تشکیل شده است امید بیشتری به اتحاد و همدلی داریم گرچه خصومت های دشمن آزاردهنده است اما با توجه به منابع موجود و با شناخت ترفندهای دشمن در ماه های گذشته کارهای لازم اندیشیده شده است که می توان تحت فرماندهی مقام معظم رهبری و با اتکا به اقتصاد مقاومتی و تولید داخلی امکان عبور از مشکل پیش رو را به خوبی داریم.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه ما باید متحد و منسجم و مقاوم باشیم، تصریح کرد: شرایط ما چه از لحاظ ذخایر ارزی و چه از لحاظ روابط بین المللی از گذشته بهتر است البته دشمن این بار مصمم تر است اما تنها است لذا خودمان باید مصرف، احتکار و اقتصاد را مدیریت کنیم.

وی تاکید کرد: بنده نیز مانند شما نگران این سرزمینم و تلاش می کنم با سپردن امور به بهترین تیم بتوانیم به بهترین نتیجه برسیم لذا از مجلس انتظار می رود که از دولت حمایت کرده و ما را تا رسیدن به ثبات اقتصادی زیر سایه ثبات مدیریت حمایت کند تا بتوان شرایط را کنترل و مدیریت کرد.

وزیر امور اقتصاد و دارایی افزود: در خصوص کشت و صنعت مغان باید تأکید کرد در هیئت واگذاری اصل44 قیمت‌گذاری می‌شود بنابراین در این هیئت قیمت‌گذاری‌ها انجام می‌شود.

وی تأکید کرد: بنده به عنوان یک عضو از هیئت واگذاری اصل 44 تأکید می‌کنم که دولت باید از بنگاهداری دست برداشته و دولت در بنگا‌داری ناتوان است؛ خواهش می‌کنم بحث بنگاهداری را رها کنید.

کرباسیان با بیان اینکه باید جوابگوی عملکرد سیستم اقتصادی باشم، تصریح کرد: از 4 روش تعیین قیمت شده و دولت باید از بنگاهداری خارج شود؛ به طور حتم این مسئله به صلاح مملکت خواهد بود و من متعهد به اجرای اصل 44 خواهم بود، خوب نیست مقام معظم رهبری تأکید کند که اصل انقلابی 44 به میزان مورد نظر من اجرایی نیست.

وزیر امور اقتصاد و دارایی در خصوص موارد مطرح شده در خصوص مشکلات ارزی گفت: در شرایط حساسی هستیم، ترکیه فقط تعرفه را عوض کرد و در این بین 30درصد ارزش پول ملی آن کاهش پیدا کرد، روسیه تحریم و فروش نفت آن محدود شد، با وجود این باید دید که در چند روز گذشته ارزش پولی ملی آن به چه میزان کاهش یافته است.

وی با اشاره به تشکیل دو ستاد شورای هماهنگی سران قوا و ستاد تدابیر مقابله با تحریم افزود: در جلسات ستاد شورای هماهنگی سران قوا و مقابله با تحریم تصمیمات قابل قبولی برای رهایی از این مشکلات اتخاذ می‌شود؛ مجلس باید کمک کند این گردنه سخت را پشت سر بگذاریم. در خصوص نقدینگی نیز باید گفت که در زمان آغاز به کار من در وزارت اقتصاد میزان نقدینگی هزار و500 هزار میلیارد تومان بود بنابراین افزایش آن به پای من نیست.

وی ادامه داد: در رابطه با معیشت ضعفا اقداماتی انجام شده همچنین میزان مستمری افراد تحت پوشش اضافه شده است از سال گذشته تا امروز تعداد افراد تحت پوشش سه برابر شده و امسال نیز 800 هزار نفر تحت پوشش قرار می گیرند اما بازهم بنده عذرخواهی میکنم باید در این وضعیت به فکر دهک های پایین جامعه بود.

وزیر امور اقتصاد و دارایی با بیان اینکه دولت با برگزاری جلسات متعدد پیگیر رفع مشکلات است، اضافه کرد: در صورتی که که در وزارت اقتصاد ماندگار شوم پیگیری رفع مشکلات خواهم بود.

کرباسیان ادامه داد: همان طور که آقای پزشکیان بیان کردند ما در جنگ اقتصادی هستیم در جنگ اقتصادی یک نقطه مورد توجه قرار نمی دهد تمام اقشار جامعه تحت تاثیر قرار می گیرند و کانون آن اقتصاد و دستگاه های اقتصادی است.

وی با بیان اینکه ما باید با حمایت سیاست ها را پیش ببریم، یادآور شد: در وزارت اقتصاد باید به بیمه، بازار سرمایه، تامین منابع ارزی و... توجه شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در پایان افزود: بنده از 25 سالگی معاون وزیر کشور بوده ام در دوران جنگ زمانی که با بدهی های ارزی دست و پنجه نرم می کردیم مدیر بودم چه در قالب وزیر و چه خارج از وزارت در خدمت نظام خواهم بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار