حمام موزه چهارفصل اراک گنجینه‌ای ارزشمند از زندگی نیاکان ایرانی است.

به گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک در استان مرکزی ۶ موزه مردم شناسی وجود دارد که قدیمی‌ترین آنها، حمام موزه چهارفصل اراک است که جلوه هنر معماری ایران وگنجینه‌ای ارزشمند از زندگی نیاکان ایرانی است

کریمی، معاون میراث اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان  در گفتگو با  خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک گفت: حمام تاریخی یا گنجینه چهار فصل اراک، یکی از جلوه‌های اصیل هنر معماری ایران در استان مرکزی است که در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

حمام موزه چهارفصل اراک جلوه اصیل هنر معماری ایران

این حمام که دارای دو بخش مسلمان و اقلیت‌های مذهبی است نشان دهنده زندگی مسالمت آمیز مسلمانان با غیر مسلمان از دیر باز در ایران اسلامی در عین رعایت کردن حدود شرعی دارد.

حمام چهار فصل  که   از قسمت‌های مختلف تشکیل شده است در عهد قاجاریه به همت حاج محمدابراهیم خوانساری بنا شده و اکنون به موزه تبدیل شده است؛ موزه‌ای که در معرفی فرهنگ، آداب و رسوم و شیوه زندگی نیاکان ما نقش بسزایی دارد.
شمس، کارشناس موزه چهارفصل اراک گفت: این حمام از گرمخانه، سربینه (رختکن)، حجره‌های متعدد، حمام‌های زنانه، مردانه و اقلیت‌های مذهبی تشکیل شده است.

حمام موزه چهارفصل اراک جلوه اصیل هنر معماری ایران

حمام موزه چهارفصل اراک به دلیل تزئین سربینه آن با کاشی‌های زیبا و رنگارنگ ونقش چهار فصل سال، حمام چهار فصل نامیده شده است.

میرزایی، کارشناس دیگر موزه چهارفصل اراک هم گفت: بخش سربنیه حمام با ۸ ستون و گنبد رفیع آن وکاشی‌های رنگارنگ وگچبری‌های چشم نواز و نقاشی‌های تاریخی و طرح‌های اسلیمی‌اش، هر بیننده‌ای را به خود مجذوب می‌کند.

حمام موزه چهارفصل اراک جلوه اصیل هنر معماری ایران

علاوه بر ساخت تاریخی حمام موزه چهارفصل گنجینه‌های دیگری نیز دراین موزه نگهداری می‌شود که گردشگران داخلی و خارجی را با خود به دالان تاریخ می‌برد.

میرزایی، کارشناس حمام موزه چهارفصل اراک گفت: در این گنجینه ارزشمند، اشیای تاریخی مانند ظروف وکاسه‌های سفالی، سکه‌های دوره‌های مختلف تاریخی، عقدنامه‌های دوره‌قاجار، کتاب‌ها و نسخه‌های خطی، ظروف مسی و قلمزنی، اسباب قدیمی حمام، خمره‌های سفالی، لوازم ریسندگی، بخشی از محراب تاریخی و ارزشمند مسجد جامع ساوه و لوازم ریسندگی و بافت فرش هم نگهداری می‌شود.

حمام موزه چهارفصل اراک جلوه اصیل هنر معماری ایران

علاقه‌مندان به زندگی نیاکان و پیشین در ایران زمین می‌توانند با بازدید از این موزه به سیرهو زوش زندگی گذشتگان در معاشرت‌های اجتماعی پی ببرند علاوه براینکه اشیاء تاریخیکه در این حمامموزه نگهداری می‌شود منحصر به فرد است.

حمام موزه چهارفصل اراک جلوه اصیل هنر معماری ایران

انتهای پیام / ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.